torsdag 13 augusti 2015

Full rulle på jobbet igen


Det blir lätt lite bloggtystnad när jobbet börjar igen efter en lång sommarledighet. Långa dagar i skolan och andra aktiviteter på kvällarna gör att man inte hinner med att skriva så mycket. Man hinner knappt läsa vad andra skrivit heller. Höstterminen har börjat för oss lärare, men det är väl fortfarande sommar ute. Eleverna kommer inte förrän på tisdag. Vi ägnar dagarna åt att introducera nya kollegor och lägga schema, städa och planera skolstarten. När man kommer hem är man ganska trött i både huvud och kropp. Då ska man ladda om för styrelsemöte och planeringsråd.


I trädgården har den småblommiga klematisen börjat visa sina vita blommor. Den breder ut sina långa revor över buskarna och älskas av de små svarta skalbaggarna. Jag gillar de små blommorna. De är inte så pråliga som den vanliga jackmanniiklematisen med sina stora blå blaffor till blommor. Den blommade ju för längesen och har nu vackra fröställningar i stället.


När hunden och jag tar sista rundan innan vi går och lägger oss, doftar hela trädgården sött av kaprifolen som kläner på ena sidan av verandan. Dofterna känns verkligen intensivast på natten.


Idag var det uppstart och föreläsning för alla inne i Arken i Värnamo. BUN:s ordförande hälsade välkommen och det blev lite information från förvaltningen. Sen lyssnade vi till Petri Partanen, en skolpsykolog som föreläste om hur man  organiserar en bra elevhälsa. Det blir lättare att lyssna om föreläsaren har lite humor och det hade han. Men det är trots allt jobbigt att sitta på rumpan en hel förmiddag med bara lite kaffe och ett päron i pausen. Jag handlade lite sallad efteråt och tog med hem för då kunde hunden få komma ut en liten runda innan jag återvände till egna skolan och fortsatte förberedelserna där.


Eftermiddagens pass försvann snabbt och det var dags att gå en runda med hunden igen. Nu blev det den längre turen upp till skogen. Ljungen har börjat blomma och lingonen börjar rodna. Snart är väl hallonen och blåbären övermogna. Får försöka plocka lite mer till helgen. Jag hittade en hel del vild kärleksört längs byvägen. Jag gillar den med de oansenliga blommorna.


Sen rullade bilen in till stan igen. Det bli alltid lite grejer man ska fixa. Sen beskte jag min senaste rondellmyst för att kolla upp varför låset inte gick att öppna. Jag lyckades inte heller så hela gömman fick följa med hem för reparation. Det är inte så roligt när man lagt ner mycket arbete en gömma och den inte funkar som den ska. Sen tog jag en mjukglass innan jag åkte hemåt i den svettiga sommarvärmen.


Imorgon ska jag försöka hitta en myst att logga. Det är dags för sista sommarutmaningen från Groundspeak. Det får bli framåt kvällen när veckans sista arbetsdag är avklarad. Men det kan bli lite planeringsarbete i helgen också, om man ska bli klar inför tisdagens anstormning av eleverna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar