lördag 19 maj 2012

Äntligen loggade

Äntligen loggad
 Ibland blir man extra nöjd med den egna prestationen och idag kan jag känna mig riktigt nöjd. Jag har loggat de två gäckande mysteriecacherna i stan med närmsta omnejd. Den ena heter The Computer Geek och verkade helt omöjlig att lösa. Jag bad maken och båda sönerna om hjälp och de lyckades inte heller lösa mysteriet. Och då är åtminstone den ene sonen en riktig datanörd.
Utsikt från en gömma
 Men så igår var Mugglar-Åkes team ute på en liten cachingrunda till Hestra och där fick jag ett litet tips av en annan geocachare som vi stötte på. Idag satte jag mig vid datorn och vips så hade jag lösningen på skärmen. Ett snabbt SMS till klokare och så hade de också löst gåtan.
Utsikt över Hindsen
Har man löst en, kan man väl lösa två. Alltså gav jag mig i kast med nästa kluriga mysteriecache, Mysteriet vid Golfbanan. i höstas trodde jag att jag hade lösningen men det visade sig inte vara sant. Då och då har jag pulat lite med problemet men inte riktigt kommit på de sista detaljerna. Pö om pö har några siffror fallit på plats men de sista ville inte uppenbara sig förrän idag. Jag trodde jag hade lösningen och bad maken räkna. Han kom fram till samma och geocheckern höll med. Mystery nr 2 avklarad.
Golfbanan
 Mina cachingkompisar hade ändå tänkt åka till stan och shoppa, så de plockade upp mig vid missionskyrkan. Vi började med cacherna och efter lite letande i skogen hade vi burken i handen. Sen åkte vi till golfbanan där det var ganska lugnt den här lite kyliga småregniga lördagskvällen. Vi hittade den burken fullt synlig på marken men vi förstod precis var den skulle vara och lämnade den där efter loggning.
Blir det några blåbär i år?
Gårdagens cachingrunda blev också en lyckad tur. Fast den började inte så bra. Den första gömman lyckades vi inte hitta trots att vi letade länge i skogen. Till slut gav vi upp. No name blev no cache. Det var en skön solig dag som gjord för burkletande tillsammans med goda vänner. Hundarna fick stanna hemma den här gången. Det var bara vi tre i teamet. För att orka cacha vidare åkte vi in till Anderstorp och tog en hamburgare. Jag passade på att logga stationscachen där. Den hade de andra redan tagit. Sedan orkade vi ge oss på lite häftiga gömmor i trakten av Hestra som var dagens mål.
Gamla hoppbacken
Mitt i skogen bland alla träd på Isabergs branta sluttning fanns en gammal hoppbacke. Den bestod av en massa stenar i en mur. Vi parkerade nedanför och kämpade oss andfådda upp till gömman. Med hjälp av spoilerbilden lyckades vi hitta cachen. Lite senare var det några danskar som hittade den men de hade gått uppifrån och ner. Det var nog ännu jobbigare.
Cachesök under två broar
Vi fortsatte till en cache med namnet Bro-bro Bridge-bridge. När vi letat febrilt en stund, dök plötsligt Ardbeg10 upp. Han hjälpte oss att lokalisera gömman. Med gemensamma ansträngningar och viss akrobatik lyckades vi både hitta den, logga den och sätta tillbaka den utan att tappa den i vattnet under broarna. Här fanns nämligen både en träbro för cykelvägen och ovanför den en stenbro för järnvägen. Tåget dundrade förbi medan vi letade och det kom åtminstone en förvånad cyklist och passerade oss när vi krälade runt på bron.
Stora granen
Det är alltid bra med en lokal guide. Ardbeg10 följde med oss till Big Spruce - Stora granen. Det var en imponerande jättegran. Det var i alla fall tur att vi inte behövde klättra upp i granen. Vi hittade cachen i närheten och den var väl inte så imponerande.
Majestätisk bjässe

Simpel gömma

Fantastisk utsikt
Hela området rund Hestra-Isaberg är väldigt kuperat. Utsikten är ofta fantastisk. Efter granen åkte vi till Hestra Motion. Vi parkerade vid idrottsplatsen där Ardbeg10 jobbar och gick spåret runt sjön till gömman med det namnet. Det var lite lagom motion att promenera och småprata cachare emellan. När vi kom tillbaka blev vi bjudna på kaffe inne på kansliet. Jag råkade ha fyra kexchoklad i ryggsäcken och de smakade gott till kaffet. Sedan sa vi adjö till Ardbeg10 och fortsatte hemåt.
Jätteboken
Vi körde fram till Källeryds kyrka så att jag fick logga den cachen. Där var jag förra sommaren med en nästan urladdad mobil på hemväg från min första cachingrunda med Anna-Lena och Bodil. Då gick jag bet men den här gången blev det en park n´grab. De andra hade redan tagit den cachen och kunde guida mig. Den var där jag trodde. Jag hade bara inte letat tillräckligt förra gången.
Vårlig grönska
 Dagens sista cache blev ett av Jätteträden i Gislaveds kommun. Det var en vacker bok på en vacker plats. Vi parkerade på gårdsplanen eftersom Ardbeg10 sagt att alla markägarna vid träden visste om gömman och godkänt den. Sen gick vi till trädet och hittade snabbt en burk att logga.
Gamla träd med utsikt
 Vi hittade också andra gamla träd runt omkring och en vidunderlig utsikt där kvällssolen höll på att dala. På marken upptäckte vi spår efter den stora isen. Det fanns tydliga isräfflor i stenhällarna.
Isräfflor
När vi återvände till bilen, kom en äldre man ut från ett av husen. Det visade sig vara en gammal lärare som Katrin kände igen från högstadietiden. Han bodde på den här vackra platsen och kunde berätta en del om den. 
Solnedgång
Sedan fick bilen rulla mot Lanna. Där stod min bil och väntade på mig efter den lyckade turen. Vi hade haft trevligt tillsammans, träffat trevliga människor både geocachare och mugglare, sett nya både spännande och vackra platser, hittat ett antal kluriga cacher. Det blev 7 nya burkar att logga på nätet när jag kom hem.

1 kommentar:

  1. Får ge mig upp på berget och leta en vacker dag.... samt brocachen... den har verkat alldels för besvärlig. Granen ligger lite off side... men den får jag hitta i sommar. Ha en bra söndag.

    SvaraRadera