torsdag 17 maj 2012

Mystery Tour i Vätterbygd

Trädkatterna Stig och Gulliver
 Jag har ju inte berättat om min tisdagstur till Vätterbygden. Det var dags för återbesök hos homeopaten och då brukar jag passa på att leta lite burkar när jag ändå är ute på vift. Det blev en snabbvisit hemma efter jobbet och en liten runda med hunden. Innan jag gick ut till bilen, kastade jag ett öga ut genom fönstret och fick syn på våra katter som inspekterade det knoppande äppelträdet. Snart kommer äppelblomstiden.

Besöket hos homeopaten gick bra. Kroppen jobbar vidare med att reparera sig själv precis som planerat. Det är bara att fortsätta med pillren. Jag var nog där lite före utsatt tid och snart var jag klar att ge mig ut på cachejakten. Jag hade en lång lista på tänkbara cacher att besöka. Hemma hade jag löst ett antal mystery cacher som jag planerat att logga. Den första hittade jag även om GPS:en inte ville nolla precis där och ibland verkade helt offside. Enligt GPS-kartorna var det inte gatorna jag gick på utan tvärsöver husen. Men Smålands Jerusalem hittade jag enkelt. Svårare blev det att hitta flera av de andra stadscacherna. Jag föredrar helt klart att geocacha på landet. Det är alldeles för många mugglare och andra störande moment i stan. GPS:en får ibland stora problem mellan husen. Därför avstod jag från en del nedladdade cacher.

Jag ser cachen
Blodsockret höll en låg nivå så det var dags att höja det med en fika. En latte och en sockerbulle med god krämig vaniljfyllning av den modell Café Härolden brukade servera satt fint och gav nya krafter. Det blev ett par andra mystar loggade i trakterna av A6, men jag ska inte avslöja riktigt var. En av dem krävde lite klättring ovanför vatten.
Vätterutsikt
 För längesen löste jag en ny myst när den kom ut, men den var alldeles för långt borta. Den här dagen tyckte jag det kunde passa att åka uppåt vätterleden. Jag stannade på vägen och hittade några traditionella cacher också. En fanns vid Rastplats Vistakulle Nord och annan vid vid avfarten Vätterledens motell. Där fanns ett TB-hotell där jag bytte tre resekryp mot tre nya. Sedan fortsatte jag österut mot Ölmstad. Det blommade överallt på sluttningarna och jag fick många fina blombilder i kameran. Violerna var stora och många.
Blå violer

Svalört

Harsyra

Marmorerade violer

Jättevitsippa bland harsyror

Blommande dalar
 Jag svängde in på grusvägar jag aldrig någonsin skulle hittat utan geocachingkartan. Jag visste ju att min lösning var korrekt. Annars kunde man undrat om jag inte hamnat fel. Det var ett kuperat område där sluttningarna blommade som i körsbärsdalen. Det var så vackert att det var svårt att hålla ögonen på vägen som blev allt smalare för varje avtagsväg. Till slut stannade jag mitt på skogsvägen och dök in i buskagen för att leta reda på Alldeles virkat.
Murklor
Först letade jag en bra stund utan att hitta någon cache. Däremot upptäckte jag ganska många stora fina murklor. Det hade jag inte väntat mig här. Det var längesedan jag sett murklor ute i naturen. Jag tänkte till och med att det kunde vara värt resan hit även om jag inte skulle hitta cachen. Men jag fortsatte förstås att leta.
Virkad geocache
 När jag nästan var beredd på att ge upp och vände mig om, så var den där. Den innehöll en söt liten virkad figur som passade bra till cachens namn. Den blev man glad av att upptäcka och inspirerad till att virka igen. Jag hittade några liknande på en blogg men det är ju inte så svårt att virka fritt också.

Ölmstad kyrka
 Efter virkcachen fortsatte jag mot Ölmtad. En cachingrunda måste ju innehålla en cache vid en kyrka. Den här rundan blev det två. Först i Ölmstad och lite senare i Skärstad.
Klockargården
 Vid kyrkan fanns en gammal gård, Klockargården. Det såg ut att vara en hembygdsgård med många gamla byggnader, men det kändes lite som att jag var inne i någons trädgård för jag såg någon som var inne i huset. Men jag fortsatte att strosa runt och studera de gamla husen.
Bland gamla hus

Bokbytarcache
 Här fanns en riktigt stor gömma där man kunde byta böcker. Det fanns både barnböcker och vuxenlitteratur. Jag var förberedd och hade packat ner en bytesbok i ryggsäcken.
Passande skrotskylt
 Gamla platser med historia gillar jag att besöka. Det skulle finnas ett kyrkröse i Ölmstad, men jag hittade ingen bra väg dit. Det kanske berodde på att min karta inte är den allra senaste. Det var däremot vägarna. De var knappt klara. Det skulle nog bli nya villor i området och nya gator. Jag sneddade över gårdsplanen vid en skrotbilsfirma.
Kyrkröset
 Röset var inhägnat med smålandsgärdsgård. Jag fick följa den en ganska lång sträcka innan jag hittade en grind. Det var vackert på kullen med rösena och en fin utsikt. Cachen var lätthittad med hjälp av en bra hint.
Skärstaddalen
 Nu var det dags att dra sig hemåt genom Skärstaddalen. Det blev någa cacher loggade längs vägen. Totalt blev det 15 geocacher loggade, 10 traditionella och 5 mysterycacher.
Landsjön
 Utsikten längs vägen tillbaka mot Huskvarna är fantastisk. Vid Landsjön finns ett stort antal cacher som  ingår i en serie, Gårdarna runt Landsjön. Det var inte tid att ta dem den här gången. Jag får väl återkomma och kanske besöka Vistakulle igen. Det var många år sedan jag var där.
Jätten Vist
 Jätten Vist är ett välkänt landmärke i Huskvarna när man passerar längs E4:an. Nu kom jag från Kaxholmen men jag stannade till vid jätten och letade efter gömman som skulle finnas där. Skulpturen var ganska murken här och där och någon cache hittade jag aldrig. Det är fler som gått bet här. En del har hittat en filmburk på marken. Det enda jag hittade var ett snöre där den kanske hade hängt. Jag stannade inte så länge utan fortsatte till nästa staty.
Masken
 Gömman kallas Masken men frågan är om den inte ska föreställa ett sjöodjur. Kroppen sticker upp i bågar som nog kommer att blomma överdådigt om de planterar i dem. Nu fanns där bara jord. Men cachen var lätthittad.
Solnedgång över Vättern
Den sista gömman på en mystery tour måste ju vara myst. Jag gjorde en avstickare till Råslätt när jag passerade förbi. Där fanns en spännande myst som jag löst hemma för längesen. Det började skymma så jag tog ficklampan med mig men behövde aldrig använda den. Jag hittade Caesar´s locker ändå. Det var en finfin gömma. Först fick jag inte upp den, men sedan kom jag på att den nog skulle attackeras på engelska. Mer avslöjar jag inte för att inte ta bort nöjet för er som vill försöka själva. Det blev sista gömman för dagen och bilen rullade glatt söderut hemåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar