söndag 20 maj 2012

Idag kom sommaren

Konvaljekullen
 Plötsligt blev det sommar. Det var varmt och gott, men jag satt inne och jobbade. Där har man för att man skjuter upp jobbet till sista minuten. Jag satt vid datorn och skrev kunskapsprofiler i matematik för år 6. Men en liten runda med hunden måste man ju ta och då kunde jag njuta av alla blommor och all grönska.
Vildäppelträd

Äppelblom i trädgården

Äppelblom med spindel
 Äppelträden slår ut för fullt nu. Här och där lyser de vita eller rosa blommorna på vildaplarna. Även i trädgården kan vi njuta av äppelblom. Svalorna flyger över gårdsplanen och ut över åkrarna där kanadagässen betar. Svalorna fångar mygg för fullt. Sedan flyger de in i ladugården för där har de sina bon.
Smörbollar
 Vid dammen har smörbollarna tittat upp. De lyser som solen med sin runda klot. Allt frodas och tyvärr även ogräset. Jag får fortfarande ont när jag ska använda handen, men nu måste jag försöka ta itu med trädgårdsarbetet också.
Rhododendron
Daggkåpa
Doftolvon
Förra året planterade jag en doftolvonbuske. I år har den en blomma som doftar underbart. Jag hoppas den ska växa till sig och dofta ännu mer. Min kompis Lena har en större buske och det var hos henne jag såg och kände den först. Då bestämde jag mig för att plantera en sådan här hemma.
Blåsuga
 Ikväll var det möte på sommarhemmet i Fänestad, det första för säsongen. Vi fick lite rapporter från årskonferensen i Gullbranna som pågått hela helgen. Dan predikade från Romarbrevet 8. Vi sjöng tillsammans med Micke och Nettan: "Tänk att få vara ett Guds barn". Det är ju det mankänner när man ser allt det fina ute nu. Tänk, att han bryr sig om lilla mig.

1 kommentar:

  1. Doftolvon... något för klimatzonen i Grimsås? Får nog skaffa en sådan! Finfina blombilder....finns mycket att fota just nu.

    SvaraRadera