måndag 28 maj 2012

Pingstäventyr #3 Mors dag

Syrener i hänryckningens tid
Nu doftar det verkligen försommar. Liljekonvaljerna känns på långt håll och syrenerna har också slagit ut. Koltrastarna sitter gärna i syrenbuskagen och sjunger sina vackra melodier. Idag invigde jag min gunga på verandan för året. Det har inte blivit av tidigare att jag plockat ut alla kuddar och satt mig där. Det är en av de skönaste platserna jag har där jag kan njuta av trädgårdens ljud och dofter.
Maskrosängen
På förmiddagen åkte maken och jag till gudstjänst på sommarhemmet i Fänestad. Pingstdagen är ju Andens dag och det var temat för samlingen. Predikan handlade om olika bilder i bibeln för Anden. Han är Hjälparen, han symboliseras med elden, vinden och oljan.
Pingstbål
När vi kom hem, fixade vi kaffe och sedan gjorde vi fint i trädgården, åtminstone på en liten plätt. Maken eldade ett pingstbål av grenar som han tagit ner tidigare. Sedan åt vi potatissallad och grillad kyckling.
Mors dag-cache vid grusväg
Det kom ett litet pling i mobilen idag också, men jag ville inte ge mig iväg när det var som varmast. Mina cachingkompisar hade inte tänkt geocacha idag utan fira Mors dag på annat håll. Därför blev det de danska vännerna som tog FTF:en på Morsdagscachen. Jag åkte dit lite senare framåt kvällen. Det var en enkel gömma för en gångs skull och den innehöll en massa resekryp. Jag tog med mig ett och lämnade tre andra. Det blev fullt i burken.
Raspa källa
På vägen hem loggade jag två andra cacher som jag bara åkt förbi tidigare. Båda fanns vid vattenkällor. Den första, Raspa källa, låg ca 100 m från vägen in i skogen vid en gammal stenmur. Gömman var enkel att hitta.
Kyrkoruin i Kållerstad
Den andra källan kallades Den helige Sigfrids källa. Här parkerade jag vid vägkanten och gick uppför en backe till en kyrkoruin.
Gammal mur
Det är spännande med sådana här gamla platser. Jag gillar den här typen av geocacher som berättar något om platsen och dess historia.
Grinden till kohagen
Vid ruinen fanns en grind som ledde till en kohage. Här fick jag se efter var jag satte ner skorna för at inte hamna i en komocka.
Grinden till källan
På andra sidan hagen fanns en annan grind och en bro över till källan. jag såg cachen på ganska långt avstånd. Den hittades enkelt och loggades snabbt.
Sten med inskription
Sedan studerade jag stenen som berättade att i den här källan döptes de första kristna i den här bygden. Det kanske var den helige Sigfrid som döpte dem.
Uttorkad källa?
Nu var källan ganska djup men torr. Den var inte stor. Idag skulle det bli trångt om någon ville döpas här. Den kanske var större förr. Det borde vara tusen år sedan man döpte de första kristna här.
Takko med TB
Efter dessa tre cacher åkte jag hemåt igen. Internet hade strulat tidigare under dagen men nu funkade det igen så jag kunde logga mina fynd. Takko fick agera modell när jag fotograferade en TB som hörde till en annan hund. Den ska vi skicka vidare.

Nu är helgen över och det blir vardag igen. Men det är inte så många vanliga skoldagar kvar. Den här veckan ska jag bara jobba fyra dagar. På fredag är jag ledig och ska ge mig ut på nya äventyr i Skåne.


Jag har äntligen hunnit börja läsa en intressant bok av it-mamman, som jag träffade på webbstjärnans kurs för ett år sedan. Den kan jag verkligen rekommendera till alla lärare. Det finns så många kloka ord i den.

1 kommentar:

  1. Har också boken... men tyckte väl att den inte var så bra som jag hoppats. Säger kritiska jag.... Ibland tycker jag inte om mig själv....
    Gömmorna du berättar om verkar var helt i min smak. Ska ge mig ut på några egna äventyr efter terminsslut och bara leta upp sevärda platser med lätta cacher. Ska kolla på kartan var dessa finns...

    SvaraRadera