onsdag 22 augusti 2012

Anneberg i regn

Vid Havsjön
 När jag kom hem idag var jag så trött att jag mer eller mindre slocknade i soffan. Det hjälpte inte med kaffe. Hela dagen var mellanstadiet vid Annebergssjön utanför Bredaryd. Vi åkte buss dit för att få lära oss badvett och livräddning.
Grupparbete
 Halva gänget fick ha lektioner med simlärarna från simhallen i Värnamo. Det såg jag inget av eftersom jag hade hand om en del av de andra. Vi lärare tog hand om andra gänget. Hälften av dem började med att gå en rask promenad. Det är bra träning och många behöver röra mer på sig. Alltför många elever flåsar efter bara 200 m.
Regnskydd under granen
 Den andra halvan fick följa med mig till Havsjöns strand. Där delades de in i mindre grupper och fick leta efter naturföremål efter en lista och lösa kluringar.
Naturskattjakt
 Det regnade till och från hela dagen. För varje ny regnskur ökade intensiteten. Ändå var det inte så många som klagade trots att de blev blöta om fötterna och frös lite grand. Vi försökte röra på oss för att hålla värmen.
Bland blåbärsriset
 En del gick in för skattjakten, andra tog det lite lugnare och smakade på blåbären i stället. Det viktiga var trots allt inte att hitta allt på listan utan att ha roligt tillsammans.
Lek och stoj
 Efter ett tag kom promenadgänget tillbaka. Då bytte vi grupper. Jag var kvar på skattjaktsstationen hela dagen, men mina kollegor växlade lite.
Naturspanarna
 Jag mötte två gäng på förmidagen och två andra på eftermiddagspasset. Totalt var vi ca 80 elever, 5-6 lärare och 2 resurspedagoger.
Bord av en stubbe....
 För några av grupperna var det inte så lätt att skriva för pappret blev genomblött i regnet. När jag samlade in dem blev det bara en blöt klump av papprena. Det var inte så mycket att göra åt. Jag hoppas ingen vill se sitt papper igen. Jag tror inte det går att läsa ut några poäng.
... eller kompisens rygg
 Innan lunch fick eleverna vara med om en uppvisning av räddningstjänsten. Det regnade rejält under tiden. En nödställd låg ute i vattnet och plaskade. En livräddare paddlade ut på en bräda för att ta hand om den nödställde. Några elever fick hjälpa till att dra in dem med ett rep som var fastsatt i brädan.
Uppvisning av räddningstjänsten
 De som badat och haft livräddningslektioner hade redan ätit innan uppvisningen. De andra fick äta efteråt. Kollegorna fixade elden och värmde till hamburgarna på stekfat som jag haft med mig. Jag fick ta några hamburgare i farten för nästa gäng var redan på väg till mig.
Dagens mattanter fixar hamburgarna
 På slutet sken solen upp. Det blåste lite och vågorna skvalpade mot stranden. Vi fick vänta ett tag på bussarna. Jag hade bilen med mig och åkte tillbaka före bussarna. Sen åkte jag hem. Jag hade några timmar att kompa ut från förra veckan så jag sa hejdå, vi ses på måndag. Jag har tagit ledigt resten av veckan. Imorgon ska jag på begravning och på fredag åker vi till Stockholm.
Lite sol på slutet
Pojkarna kom hem idag. Jag fick skynda mig in till stan, när jag vaknade ur dvalan i soffan. Först kom malmösonen med ett tåg. vi gick en runda på stan nedan vi väntade på broderns tåg från Karlskrona. Det är värnamodagarna den här veckan så stan är full av matstånd och andra aktiviteter. Det var förstås inte lika mycket som i Malmö, som också har motsvarande gatufester. Sen kom tåget och vi åkte hem. Alla var hungriga och lite Flygande Jakob smakade gott.