lördag 18 augusti 2012

Lördag på Lilla Lövö

Ängarna vid Lövö
Dagen började med att jag hörde regnet. Då tänkte jag att det kanske blir heldagsregn, men efter ett tag ljusnade det och regnet upphörde. Vi tog det ändå rätt lugnt och gjorde inte så mycket.

Framåt eftermiddagen tyckte jag att vi behövde röra på oss både hunden och jag. Eftersom det är Internationella Geocachingdagen borde jag ju logga åtminstone en cache idag. Om jag gör det får jag en souvenir på min sida. Jag packade ihop prylarna i ryggsäcken och kopplade hunden. Så gav vi oss av.
Lövö
 Jag valde mellan att ta några enkla cacher, men då fick jag åka en bit bort, eller att gå en rejäl sträcka och logga en enda cache. Det räckte ju med en och den jag tänkte på fanns på en vacker plats. Det blev den sistnämnda, Lilla Lövö ute på Store Mosse. Vi åkte till Lövö och parkerade bilen där. När jag skulle låsa bilen, hörde jag någon ropa mitt namn. Det var en av mina kollegor med familj som varit ute och plockat svamp. De sa att de redan tagit alla kantarellerna, men det gjorde ju inget. Jag var ute efter andra saker.
Vandringsleden mot Kittlakull
 Vi följde vandringsleden mot Kittlakull. Den går över rocknarna, ett slags åsar som sträcker sig ut i mossen. Det är 3,5 km upp till vägskälet där man kan ta två olika vägar, en över mossen och en över rocknarna. Vi skulle inte ända fram till Kittlakull utan vända när vi loggat cachen på Lilla Lövö.
Kantarellerna lyser bland mossor och lavar
 De hade inte hittat alla kantarellerna för vi hittade några också. Det var inte så många men de lyste som solar bland mossorna och lavarna. Det fanns gott om olika sorters svampar. Vi såg en stor fingersvamp och ett antal kremlor i olika färger.
En stor fingersvamp

Kremlor vid stigen

Fler kremlor

Kalle Takko på spången
 Takko travade glatt på längs den spångade leden. Ibland passerade vi blöta områden. Spången var lite trasig ibland. Det är nog snart dags att byta bräder här. Det har de gjort på andra ställen.
Limegröna färger i surhålet
 Mossen är alltid lika vacker. Det kvittar vilken årstid och i vilket väder man än kommer så är den vacker. Idag lyste surhålen i skarpt limegrönt.
Tranbär på gång
 Tranbären är inte mogna än. De är fortfarande mest vita, men det fanns ganska många på trådarna som slingrade sig över tuvorna av vitmossa.
Några hjortron bland bladen och tuvorna
 Hjortronen däremot börjar mogna, men det fanns mest blad. Jag såg några små gula bär ute bland tuvorna. Jag brydde mig inte om att plaska ut dit och plocka dem.
Höstfärger på blåbärsriset
 Snart kommer alla höstfärgerna på mossen. Blåbärsriset var mest grönt, men här och där såg jag mörklila blad. På ett ställe lyste en kvist i tegelrött. Vilken variation det finns.
På stigen längs rocknen
 När stigen går uppe på rocknarna, kan man se mossplanet nedanför på båda sidor. Idag var det inga vandrare ute på de stigar vi gick. Annars brukar jag kunna möta en del tyskar vid den här tiden på året. De har väl semester i augusti. Men idag var det lugnt och stilla på mossen.
På spången ut till Lilla Lövö
 När vi kom till vägskälet, vek vi av ut mot Lilla Lövö. Där fanns nya spångar över de blöta partierna. Man varnade för att gå den leden över mossen eftersom det är halt och blött på spången. Vi har ju erfarenhet av detta både hunden och jag. Förra hösten gick vi här. Först plurrade hunden och förvandlades från en vit hund till en brunfläckig. Sedan gled jag av spången och sjönk ned till grenen. Jag tog mig upp på spången igen och fick traska vidare i leriga byxor och kippande stövlar. Nu tänkte vi inte gå så långt idag så det var ingen fara för upprepning.
Fikaplatsen på Lilla Lövö
 Det finns en fin fikaplats på Lilla Lövö. Tyvärr hade vi glömt vattenflaskan i bilen. Jag blev väl distraherad när Ulrika ropade på mig. Men vi kunde dela på en bit kexchoklad i alla fall.
Utsikt från fikaplatsen
 Från fikaplatsen har man en fin utsikt över en liten del av en stora mossen. Det händer att man ser älgar därute, men idag var det ingen trafik över mossen.
Ticka på tall
 Vi fortsatte en liten bit till. Sedan lämnade vi den vanliga stigen och tog cachingstigen ner mot mosskanten. Det var där gömman skulle finnas i en liten klippskreva. Där fanns den också. Loggboken kunde plockas fram och signeras. Det var en traditionell skogsgömma, men en fin sådan. Platsen var väl vald och värd att visas. Jag gav den ett favoritpoäng.
Dagens gömma loggad
 Sedan var det bara att traska hela vägen tillbaka. Vi var ganska trötta båda två. Totalt gick vi nog ca 8 km. Så det var inte så konstigt om benen började kännas lite stumma på slutet. Vandringen var också ett litet test för att se hur det skulle gå med mitt knä, som jag haft en del problem med de senaste veckorna. Visst kände jag att det värkte lite, men jag har inte så hemskt ont längre.
Kossorna på Lövö
 Vid Lövö blev vi välkomnade av korna som går i hagarna runt stället. Det fanns folk framme vid gården. Så vi gick inte fram dit. Vi gick direkt till bilen och plockade fram vattenflaskan. Jag hällde upp vatten till Takko i en storkåsa och han drack girigt av det. Sen kunde jag dricka upp resten. Jag kände att jag hade vätskebrist för huvudet började kännas tungt. När den värsta törsten var släckt, kunde vi vända bilen och åka hemåt. Vi hade varit ute för länge för att hinna till säsongsavslutningen på sommarhemmet så vi åkte direkt hem. Takko var trött och lade sig för att sova i baksätet.
Danska geocachare, Teamkeldkri, på besök i Rannäs
När vi kom hem till Rannäs, stannade jag mitt i backen och hoppade ur bilen. Där stod några vid vägkanten och det kunde inte vara några andra än geocachare. Jag har ju en gömma där. Jag presenterade mig som cacheägaren. Det var fyra danska geocachare på semester i Sverige, som letade efter gömman. Det är alltid roligt att träffa andra med samma intresse. De hittade snart gömman medan jag tittade på. De gillade modellen och skulle ta med sig den till Danmark, sa de. När jag kollar bilderna lite närmare, ser jag att det är de som loggat före mig i loggboken på Lilla Lövö, Teamkeldkri och Rodfrugt.

Då var dagens loggning avklarad. Det blev en trevlig promenad på en fantastisk plats. Store Mosse är ju en av mina favoritplatser. Resten av kvällen blir det slappa i soffan.