lördag 29 september 2012

Nya planer

Draken under stenen
Den här lilla söta draken hittade jag idag under en sten i de mörka småländska skogarna. Det regnade och skvalade i dikena längs grusvägen, men jag hoppade över och hittade drakens håla. 
Utsikt från Drakahall
 Draken hade en vidsträckt utsikt även om det hängde tunga skyar över oss. Cachen som han vaktade var en av gömmorna som släpptes under Vaggerydseventet för någon månad sedan. Egentligen hade jag inte tänkt åka dit alls. Det bara blev så.
Flyttblock och kalhygge i regn
 Egentligen hade jag tänkt åka till en nostalgiträff i Jönköping. På den tiden det begav sig var jag med i en kör i staden. Nu skulle det bli en återträff för alla som varit med. Jag var väldigt sugen på att åka, träffa gamla vänner och sjunga lite gamla låtar tillsammans. Men orken är inte helt tillbaka efter magsjukan förra veckan. Så i morse bestämde jag mig för att lämna återbud trots allt.
Ombyggnad pågår på Store Mosse
 I stället tog jag tag i en annan sak, som börjar bli aktuell. Om några veckor fyller jag år. Ingen big deal, tycker jag, men det tycker andra. Det har muttrats lite om fest och sånt. Jag är verkligen ingen partytjej, så om jag ska ordna en fest då får det bli på mina villkor. Det var därför jag åkte till Store Mosse idag i regnet. Jag kunde förstås ha ringt, men det kändes bättre att åka dit och prata med dem.
Festlokalen
Vi kommer att fira min födelsedag på Naturum vid Store Mosse. Där finns allt vi behöver, fullt utrustat kök, festlokal med fantastisk utsikt över mossen, guider som kan visa oss utställningen. Det är bara gästerna som fattas. Ikväll skickade jag ut inbjudan via Facebook, men alla finns inte där. Så det får bli lite andra vägar också, både snigelpost och en digitala varianten. 
Linslusen Takko
 Efter besöket på Naturum åkte jag förbi Kävsjö kyrka. Som vanligt stannade jag till för att leta eftercachen där. Den har gäckat mig många gånger. Ibland har det varit för blött, ibland har det varit för mycket nässlor, ibland har jag bara inte lyckats hitta den trots idoga försök. Idag var det inga problem. Jag gick nästan rakt på gömman. Det är helt otroligt så enkelt det kan vara när man har turen med sig. Det var efter det fyndet som jag av ren glädje åkte en extra runda och loggade draken också.
Höstträd
 Hemma igen fick jag gå en runda med hunden. Det blev den korta rundan i byn. Lönnarna vid grannens stenmur sprakar i gula, orange och röda färger nu. Det är riktigt vackert när lönnlöven lyser. Annars är det mest grått.
Färgglatt

Hungrig var jag efter min utflykt. Riskokaren fick tjänstgöra och till det blev det lax i citronsås. Lax är bra, både gott och enkelt. Till efterrätt stekte jag äpplen. Jag förenklade det lite och körde dem i mikron. Det går faktiskt lika bra. Jag tar ut kärnhuset med en hålpipa och fyller med lite smått och gott. Det kan vara mandelmassa eller socker, kanel och nötter. Jag värmer en sås av en smörklick, lite socker och honung, gärna nötter eller mandel. Den häller jag över äpplena och mikrar dem tills de blir mjuka. Serveras med vaniljsås. Mumsigt!
 Dagen avslutades i lugn och ro framför Körslaget på TV och med regnet smattrande på fönsterrutorna. Det är de tända ljusens tid som är här, brasornas och tekannornas tid. Tyvärr har vi ingenstans att tända någon brasa utom ute i pannrummet. Där vill man inte sitta och mysa. Det får duga med stearinljusen i stället.

Huset inramat av löv

1 kommentar:

  1. Mums äpplen! Bra med tillredningsförslag, jag har ett antal kilogram av sådana med mig hem från Kivik.
    Tycker att det låter jättekul med din fest. Känner ju några av vännerna nu, så jag vågar komma. Kan jag ta med en paj? Till vilket ändåmål vill du helst att man skickar en gåvopresent? För en sådan vill jag gärna ge till en som kommit upp i mogen ålder och har det mesta...

    SvaraRadera