torsdag 20 september 2012

Sjukt tråkig vecka

 Hela veckan har varit sjukt tråkig för mig. Jag jobbade måndagen men kände mig lite lätt illamående då och då. Sen vaknade jag på tisdagsmorgonen med sprängande huvudvärk och illmående, som ledde till att jag spydde. Det var bara att ringa skolan och meddela att jag inte kom. Hela dagen låg jag däckad och kunde bara kliva upp korta stunder. jag fick inte behålla något, inte ens vatten.

Igår kunde jag i alla fall dricka lite. Det blev till att prova lite olika drycker för att se vilka som funkade. Huvudet dunkade fortfarande som en stångjärnshammare. Mest besviken var jag för att jag missade vår utedag vid Slättö sand. Hela mellanstadiet skulle cykla dit och hjälpa till att rycka plantor, leta efter vattensalamandrar och svampar. Vi skulle samarbeta med några från länsstyrelsen som har hand om naturreservatet där. Allt detta missade jag. Men jag hade i alla fall förberett eleverna för besöket på mina NO-lektioner. Jag hoppas det blev en bra dag för alla.
 Idag mådde jag lite bättre. Vi tog en promenad uppåt skogen, hunden och jag, så vi fick lite frisk luft. Han har varit en trogen kamrat och aktat mig hela tiden. Vi mötte vår granne Monica och pratade med henne en stund. Det var hyfsat väder, men det såg mörkt ut bortåt bredarydshållet. När vi närmade oss hemmet, kom det några stänk. Vi hann in innan de stora dropparna började falla. Sen prövade jag att äta lite fastare föda. Det gick sådär, lite magknip, men jag kunde behålla födan i alla fall. Ikväll känns det bättre, men jag är fortfarande matt och tänker stanna hemma imorgon också.
Det är riktigt tråkigt att ligga hemma och vara dålig. Särskilt om man inte orkar göra någonting. Jag orkade inte ens titta på TV, när jag mådde som sämst. Då saknar man skolan med kollegor och elever. 
De jobbade så bra med vårt projekt i engelska i måndags. I slutet av lektionen utvärderade vi arbetet. Då frågade jag dem vilka förmågor de hade övat på den här lektionen. En del av dem kunde komma på flera olika förmågor som de använt, när de letat information på internet och skrivit texter på engelska. Det är kul när de kan reflektera, men jag önskar att fler skulle vakna upp och tänka till. Alla gör inte det. För en del handlar skolarbetet bara om att göra saker så att de blir gjorda, inte att göra saker för att lära sig. Med den inställningen blir det lätt att de bara hafsar ihop något så att de har producerat. Men de som reflekterar över sitt lärande, kan ställa intressanta frågor och själva avgöra om de kan det vi övar på. Det händer att de kommer och ber om arbetsmaterial för att träna mera eller frågar om de behöver göra fler uppgifter när de har förstått vad det är de ska kunna och känner sig säkra på det. 
 I år har jag NO/Tk i både fyran, femman och sexan. Just nu har vi  fyran och femman jobbat med skogen. Det har handlat om olika träd och skogstyper. Senast har vi studerat svamparnas värld. I måndags fick fyrorna ta redan på fakta om en svamp. Först skrev vi tillsammans om kantarellen. Sedan valde de själva en annan svamp. Jag tog en bild av whiteboarden efter genomgången. Det kanske var tur. För när jag blev sjuk, kunde jag skicka över bilden så att vikarien kunde ha samma lektion med femmorna.
 Förberedelserna för lördagens geocachingevent går enigt planerna. Vi träffades för att stämma av i söndags eftermiddag. Alla våra geocacher som ska släppas är godkända och ligger hos reviewern. 35 stycken har vi fått ihop tillsammans. Alla övriga detaljer verkar också falla på plats. Nu duggar det in "will attend"-loggar från olika håll. Jag hoppas verkligen att jag ska bli helt frisk till eventet så att jag orkar hela dagen.

På förmiddagen i söndags passade jag på att logga några virtuella cacher. Det har jag inte gjort förut, men jag hade hittat ett par som jag skulle kunna logga ganska enkelt. Virtuella cacher har inga burkar utan man ska utföra ett uppdrag för att få logga. Det påminner lite om earthcacherna, men utan geologianknytningen. Den typen av cacher godkänns inte längre, men de som redan finns kan man logga. Den ena hette Rune stones och gick ut på att besöka en runsten och ta en bild på den och sin GPS:en. Man fick inte välja en runsten som någon redan loggat utan en ny. Jag valde Forshedastenen som står intill väg 27 vid rastplatsen mellan Forsheda och Kvarnagården.
 Den andra virtuella cachen hette Landskapsblommor, syd. Här skulle man fotografera den landskapsblomma i vars landskap man befann sig. GPS:ens koordnater måste vara synliga på bilden så att man inte fuskade. Det är ju inte precis rätt tid för att fotografera linneor, men jag visste var de fanns. För någon månad sedan var jag där och såg revorna och bladen. Så jag återvände med kameran och GPS:en. Dessutom hade jag en gammal bild på blommorna. Så på så sätt kunde jag ordna en logg av denna cache också.
 I fredags köpte jag en bukett vita rosor. De står fortfarande fina i sin vas. Jag gillar vita blommor. Annars har jag dåligt med krukväxter som blommar här inne. Ute finns det fortfarande en hel del blommor. När jag orkar får jag ta med kameran ut och gå en runda. Tills dess får vi njuta av rosorna.

2 kommentarer:

  1. Tråkigt att vara sjuk!! Jag fick ge mig hem igår, för magont och huvudvärk...kände att det verkar bara en rejäl typ av magkatarr. Har varit lite för mycket den sista tiden, kan bero på det. Idag är jag hemma och vilar upp mig, låg i soffan från klockan 14.00 till 22.00 igår och orkade ingenting. Men idag har jag ätit vanlig frukost och druckit kaffe mot huvudvärken, som nu börjat ge sig.
    Hoppa, hoppas att du blir frisk till på lördag!!! Jag hade gärna kommit om jag inte hade varit upptagen, ska ut på en hemlig födelsedagsresa med vänner. Spännande att inte veta var man hamnar =)
    Krya på dig och hoppas ni får en kanondag med cacherna!!

    SvaraRadera
  2. Låter lite lagom de där cacherna som skriver om. De virtuella. Var hittar med dem?
    Tur att jag kollar din blogg innan jag lämnar skolan, så att jag kan stoppa ed mig gpserna hem....så får vi se om det kommer något i dem i morrn.
    Hoppas att du kryar på dej, hoppas att vädret blir lite bättre!
    Bra att vi jobbar på att få eleverna att inse vikten av metakognition! Krya på dej!

    SvaraRadera