lördag 17 augusti 2013

Fredag med TB5


Den sista studiedagen innan terminen startar på allvar med att eleverna kommer var vi 500 lärare samlade i Arken i Värnamo. Vi skulle lyssna på Göran Svanelid som skulle föreläsa om The Big 5. Första passet var det förvaltningschefen som pratade, men efter kaffet kom dagens huvudtalare.


The Big 5 syftar på de förmågor som finns med i alla kursplaner och som Göran tycker att vi ska lägga krutet på. Han skrev en artikel i Pedagogiska magasinet för snart två år sedan. Det satte igång en tsunami menade han. Jag tror jag läste artikeln, men det var inte förrän Öpedagogen skrev om den  och om sina funderingar i sin blogg som mina tankar började snurra i mitt huvud. Hon startade en Facebookgrupp med namnet The Big 5 och jag gick med i den direkt. Där har jag fått ta del av andra lärares tankar och material. Det har varit mycket givande. Det var inte så många av deltagarna idag som hade hört talas om gruppen, men nu är det fler.


De fem förmågorna är analysförmågan, begreppsförmågan, kommunikationsförmågan, metakognitiva förmågan och procedurförmågan. Göran höll en både rolig och intressant föreläsning och gav många exempel från olika ämnen och olika stadier i grundskolan och gymnasiet.


Förra året började min kollega och jag prata med eleverna om The Big 5. Vi diskuterade vad de olika förmågorna innebar, vad de betydde, och gav exempel på när de använder de olika förmågorna. Det var väldigt intressant. Ibland tänker vi olika men det behöver inte vara fel.



Eleverna fick göra en självbedömning och måla i matrisen. De målade grönt för det som de var bra på, gult för det de kunde lite och rött för det som de ville öva mera på. Sen utgick vi vid den när vi skulle skriva den individuella utvecklingsplanen. Eleverna fick hem matrisen och de skulle berätta och förklara för föräldrarna. Sen kom de överens om några förmågor som eleven skulle jobba. De önskade också i vilka ämnen de skulle träna på detta. Vid utvecklingssamtalet diskuterade vi hur det skulle gå till och skrev elevens IUP. Det blev väldigt bra samtal och det blev inte bara tre ämnen som kom upp. Sen jobbade vi med förmågorna under terminen. Vi pratade oerhört mycket om dem inte minst vid de nationella proven i sexan.


Göran visade också exempel på stödstrukturer som vi kan använda. Det tycker jag var intressant. Jag kände igen mig i mycket. Det är till viss del så jag  jobbar. Jag gillar också att strukturera och rita tankekartor, matriser eller göra listor. Det blir så mycket enklare att se helheten då, men också för att inte missa de viktiga detaljerna. Han visade olika analysscheman, stödmallar, begreppsscheman och The Big Q. Den stora frågan eller frågorna sammanfattar det som eleverna ska lära sig. Det ska de få veta från början.


Våra rektorer och vår specialpedagog var också med och lyssnade. Vi kommer säkert att jobba mer med detta ämne. Vi hoppas ju att få fler tillfällen att diskutera. Vårt arbetslag har med The Big 5 bland våra prioriterade områden att jobba med. De andra är matematik och svenska.

Det hann bli kväll innan dagens cache loggades. Det släpptes en i Smålandsstenar, men just då regnade det rejält. Jag avstod från att jaga FTF. Jag hade ändå inte haft någon chans mot de lokala geocacharna. Efter lite telefonöverläggningar bestämde vi att jag skulle plocka upp Katrin, Fredrik och Tess i stan. Takko fick stanna hemma. Vi hade varit ute på en lång skogspromenad på eftermiddagen.

Resan gick vidare mot Texas, ja, Rydaholm brukar kallas så ibland. Ikväll var det inte mycket liv i byn. Vi åkte fram till Ispalatset och jag parkerade på den stora tomma grusplanen framför. Sen följde vi GPS:ernas anvisningar. Jag fick en liten flashback där. Den här gömman var nästan en repris på den allra första gömman jag hittade för lite drygt två år sedan. Då blev det både skutt och tjut av glädje. Idag nöjde jag mig med att nicka gillande, men känslan var nästan densamma. Det är fortfarande lika roligt att leta burkar.

Efteråt åkte vi tillbaka till stan. Vi handlade lite på Kvantum innan de stängde och kunde köpa bröd till halva priset från bageriet. Det smakade gott till en kopp te, när jag kom hem. Imorgon är det internationella geocachingdagen och då blir det säkert fler cacher loggade. Det kom en redan ikväll i Bredaryd som skulle ha kommit imorgon, men jag orkar inte ge mig ut nu i regnet. Det får bli morgondagens bekymmer eller glädjeämne.

2 kommentarer:

  1. Skulle önska att vår lilla kommun hade råd med Svanelid. Men det har de nog inte, tyvärr styr efterfrågan priset... Det där med stödmatriser skulle jag vilja veta mer om. Skickade en fråga i FB-gruppen men fick inget bra svar. Tänker olika slags begreppsstöd, rutmönster som ger stöd.... Matriser... har aldrig riktigt fattat vad det innebär... Olika trappsteg i kunnandet? Tycker jag är lite svårt.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni kanske kunde gå ihop med någon annan kommun. Du tänker rätt om stödstrukturerna. Det var typ tankekartor, analysscheman, rutmönster m.m. Egentligen allt som kan hjälpa till att strukturera innehållet. Kanske kan skicka lite exempel sen.

      Radera