fredag 16 augusti 2013

Nu rullar det på


Då har vi redan varit tillbaka på jobbet över en vecka. Mycket har vi hunnit göra men mycket återstår. Det för väl att inte allt måste vara helt klart innan eleverna dyker på måndag. På kvällarna har det också varit ganska fullt upp och ibland känner jag att det hade varit bra att kunna sova som en katt. De kan sova var som helst, på bordet, i fönstret och gärna i en trång låda eller korg. Fast det hade nog sett konstigt ut om man hittat mig sovande där. Nu när det varit lite svalare sover jag bättre, men det knäckta revbenen spökar i stället.


Jag har för det mesta hållit till i vårt matterum och städat där, när vi inte haft olika möten. Det börjar se riktigt bra ut  rummet, som också är grupprum med plats för sexton elever.


 Igår fick vi några timmar då alla hjälptes åt med mattegrejerna. Jag visade var man kunde hitta de olika sakerna. Jag hade märkt upp lådor och hyllor i förväg. Sedan delade vi upp oss i grupper. Några märkte upp alla hyllorna och askarna med Navets material. Andra bar ner gamla mattemateriel från arbetsrummet och sorterade ut en massa gamla läroböcker. Tredje gruppen sorterade alla häften och kopieringsunderlag och märkte upp dem. Jag flöt runt och plockade lite här och där och svarade på frågor. Det är trevligt att jobba tillsammans.


Imorgon är sista elevfria dagen på ett tag. Då ska vi alla in till Värnamo. Hela kommunens lärarkår ska lyssna till Göran Svanelid i Arken. Det handlar förstås om The Big 5. I tisdags förberedde vi oss inför föreläsningen genom att diskutera i grupper och kolla olika länkar. Vi som har provat lite fick berätta om hur vi gjort för de andra. Det är sällan man får förbereda sig inför en studiedag, men det var bra. Nu hoppas vi på tid för efterarbete också.


Augustiutmaningen rullar också på. Det är många som fortfarande är med och loggar minst en cache om dagen. 

Dag 9 åkte jag ut till Svanaholm för att logga åtminstone en av Krusanders roliga skogsgömmor. Nu känner vi ganska väl till skogsvägarna. Hela serien är jätterolig att logga. Det är kluriga gömmor som man får tänka till på. De nya var inte annorlunda i det. jag kunde förstås inte hålla mig utan loggade båda. String var den ena, Arrow den andra.
Den tionde hade jag ärenden till stan och då passade jag på att logga en cache där. Old Road to Wernamo ligger vid den gamla infarten söderifrån. Jag kommer väl ihåg den gamla vägen som vi åkte i min barndom när vi skulle in till stan. Då åkte man inte så ofta dit, bara om det var nödvändigt.



 Den elfte dagen var det klokares tur att lägga ut en gömma. När den kom, laddade jag ner den och åkte mot stan. Jag räknade inte med att kunna vara först, men den skulle bli dagens cache i alla fall. Stenåldersboplats var namnet. Mitt ute på åkern har det funnits en boplats. Det har gjort en utgrävning. Det var förmodligen när den nya sträckningen på vägen byggdes.
 Den tolfte åkte jag ett snabbärende till stan. Då stannade jag till vid Östboskolan och loggade den gömman. GPS:en var lite snurrig, men sen gick det bättre. Nu har man ju sett ett antal sådana gömställen. Sen var jag tvungen att snabbt åka tillbaka och fortsätta jobba.


På tisdagen lämnade jag in bilen på morgon och liftade ut till skolan med en kollega. På eftemiddagen fick jag också lifta in till stan med henne för att hämta bilen. Då hade den fått fyra nya däck. Jag körde förbi pjf70:s senaste cache, Tidsspegeln, och letade upp den som dagens cache. Här hade jag haft planer på en gömma i min påbörjade serie Fotokonst, men det finns många andra konstverk som kan användas.



På eftermiddagen kom Krusanders nya som var en multicache ute i Ås. Den låg vid Ås gamla kyrkogård. jag laddade ner den och kopplade hunden. Så åkte vi iväg på välkända vägar. När vi kom fram stod klokare och pjf70 där och höll på att lösa gåtan. Tillsammans klurade vi ut den och åkte iväg till slutgömman. Precis när vi närmade oss gömman kom det en annan bil med några kända geocacharansikten från Smålandsstenar. Jag hittade snabbt burken innan de kommit fram. Vi fick en liten pratstund innan de åkte till starten för att logga cachen som man ska. Det blir ju roligare om man gör hela. Vi loggade som FTF och åkte hem. De andra skrev sedan att vi hade missat FTF-priset. Det är det som Håk håller på bilden.

På kvällen hade vi styrelsemöte i Missionskyrkan. Det var det första efter sommaruppehållet och trevligt att träffas igen. Vi pratade en hel del om vad vi vill i församlingen och till nästa gång ska vi fundera var och en på vad vi längtar efter att få uppleva.


 Onsdag 14 augusti åkte jag in till Katrin så fort jag kunde direkt efter jobbet. Vi hade ju anmält oss till ett event i Vetlanda. Det var ett mystlösarevent med ramso13 som föreläsare. På vägen loggade vi förstås några cacher. Första stoppet blev vid Marknaden i Vrigstad. "Brixta märken" har jag ju hört talas om. Den pratade min mormor om redan när jag var liten.

Det var alldeles tomt och öde på marknadsplatsen. Vi hade inget att sälja i bakluckan heller. Ån flöt förbi intill gömman, som var välgjord.


Sen fortsatte vi förbi Sävsjö. Det mörknade alltmer på himlen som till slut blev riktigt mörk. Det kom några stänk, men vi klarade oss bra från vätan uppifrån. 


Det finns en serie cacher som heter Njudungskyrkorna. Vi besökte tre av dem den här dagen. Den första hittade vi på ditresan. Norra Ljunga kyrka var en gammal mysig kyrka. Det regnade lite, men jag hoppade ut och hittade burken direkt. Ledtråden var glasklar. På hemvägen loggade vi två till i mörkret, Nävelsjö kyrka och Vallsjö gamla kyrka. Den senare låg nog väldigt vackert vid en sjö, men vi såg inte mycket i mörkret.


Sen upptäckte jag att det fanns en Challengecache i närheten, som man fick logga om man hittat minst hundra cacher på ett kalenderdygn. Det hade ju jag, så jag var berättigad att logga. Vi stannade till och jag letade upp gömman. Jag fick vada genom höga nässlor på tillbakavägen, men loggen satt där.


Under tiden hade Katrin letat upp en annan cache i närheten, Dubbelstenen. Här fanns nämligen två runstenar nära varandra. Fikabord fanns det också, men nu ville vi åka till Vetlanda. Det skulle bli fika lite senare. Föreläsaren var nog redan framme. Vi mötte nämligen honom när vi åkte fram till de här två gömmorna och vinkade åt honom. Hans namn fanns i loggböckerna.


Vi var ett ganska stort gäng som träffades på eventet vid Lärcentrum i Vetlanda för att lära oss mer om hur man löser mystar. Det fanns folk från olika håll. En del kände vi igen och har träffat flera gånger tidigare. Ardbeg10 dök också upp. Han hade varit ute och geocachat hela dagen. Andra var nya bekantskaper. Vi träffade bl a geo:wera och ropete2 från Vaggeryd, som vi bara sett i loggarna tidigare.


Ramso13 var duktig på att förklara. Vi lärde oss en hel del. Vissa saker har jag hört förut. Jag var på en liknande föreläsning på FAD i höstas, då med Djurets. Jag har prövat och löst en del mystar på de sätt som visades. Men lite nya infallsvinklar fick jag. Efteråt åkte vi hemåt. Fast först tog vi en hamburgare på Sibylla. Lite kvällsmat behövdes så vi skulle orka ta de sista cacherna längs vägen. Det blev sent innan jag kröp ner i sängen och somnade, men det gick bra att jobba dagen efter ändå.


Dag 15 dröjde det lite innan jag åkte för att logga dagens gömma. Benneman var dagens utläggare. Jag hade annars planer på att ta 1000sjöars i stället, men eftersom SJ-området i Hånger inte var loggad, åkte jag däråt. Virrepinnen hade gjort ett försök men inte hittat den. Jag kände lite på mig att det skulle strula. Ibland är det bättre att lita på magkänslan. Hunden var med, men ingen av oss kunde nosa upp den. Den hittades visst flera timmar senare av några andra.



Takko och jag åkte i stället till den gömma vi hade tänkt logga. Skogens dag kom för ett tag sedan, men den har fått vänta lite. Den låg vid en plats, som heter Skog, i en skog invid en liten skogssjö. Solen hade gått ner när vi kom dit och halvmånen var på väg upp över kalhygget med älgtornet. Vi tog den lilla stigen ner till sjön. Där låg några båtar. Den ena hade vi nog vågat ge oss ut i, men inte den andra.


Om den skulle sjunka ner ännu mer, kanske den skulle bevaras och hittas om tusen år. Man har ju hört talas om båtar som hittats på sjöbottnar och i mossar. Det var otroligt vackert vid sjön, som låg spegelblank. Tranorna trumpetade på andra sidan. Det kanske var en avskedskonsert.


Vi letade upp den enkla gömman och signerade loggboken. Den fick en favoritpoäng för den vackra platsen som den visade mig och Takko. Sen var det dags att återvända till hemmets lugna vrå. Nu är det dags att krypa ner i sängen. Imorgon är det fredag och en heldag i stan.

1 kommentar:

  1. Oj, vad du hinner mycket. En enda lite nana har hjag hittat sedan jag lade ner det här med en om dagen, i söndags. Livet går vidare ändå:) Mysteventet hade varit kul... har kollat några, och är det inte mattelösningar som gäller, ja, då fattar jag inte. Alternativ i VAggeryd t.ex. Fick tips om hur man skulle göra vi datornas tangetbord, men fattade ändå inget. Mattemystar gär jag gärna, eller kunskapsmystar....de andra avstår jag ... Men du kanske kan ha en föreläsning någon gång :) Ha en bra helg! Ska försöka komma ut på en runda på söndag och leta cacher. Har verkligen fallit för koncept promenad + caching. Din Hanahöjsrunda finns kvar.. den får det bli i höst!

    SvaraRadera