onsdag 21 augusti 2013

Tre dagar


Terminens tre första dagar med elever på skolan är avklarade. Som vanligt är det mycket att köra igång. Vi hinner inte planera allt vi vill utan måste ta dag för dag. Det blir till att stanna kvar i skolan trots att arbetsdagen är slut. Annars står man där utan planering och utan materiel för nästa dags lektioner. Jag undervisar i tre klasser med sammanlagt 84 elever. Det är tur att man har lite rutiner och många års vana. Mitt trettiofjärde år som lärare har startat.

 Måndagens kvällstur gick till Svanaholm. Jag tog med mig hunden och åkte en runda. Vi svängde av mot Bökkullen. Visst har jag sett skylten med det namnet förut, men jag visste inte att det fanns så många ställen längs grusvägen söderut från Svanaholm ner till Bolmens strand vid Bökkullen.

Cachen vi skulle leta upp fanns inte ända nere vid hamnen. Vi stannade där det stod att besökande skulle parkera. Det var väl bäst att lyda.


Här fanns det en boulebana. Den verkade användas också. Annars kan det finnas banor som växer igen. Man tänker kanske att en boulebana måste finnas för pensionärerna så de kan spela, men sen är det ingen som använder den och ingen som sköter om den. Så var det inte här. Cachen, som Krusander lagt ut i Augustiutmaningen 2013, var inte så svår att hitta. Det var snart avklarat.


Sen tog vi en liten promenad, hunden och jag, och gick vägen ner till hamnen i Bökkullen. Det fanns flera hus där, en del stora och säkert dyra med den utsikten. Där bor det nog ingen fattig.


I hamnen låg det många båtar. Hamnområdet hade tydligen gjort i ordning ganska nyligen. Bolmen är ett populärt ställe för båtägare och fritidsfiskare. Vi såg en båt en bit ut. Det kanske var de som hade loggat cachen före oss. De skrev att de hade fiskat efter loggningen.


Vackert var det som det brukar vara vid sjöar. Solen sken och det var en underbar kväll. Sen åkte vi hem för att förbereda nästa dag.


 På tisdagen fortsatte skolarbetet. Första dagen gör vi oftast inte så mycket. På eftermiddagen var vi vid Forshedabadet och badade. Men andra dagen kör vi igång med vanliga lektioner. Det var NO och matte i flera klasser. Det är meningen att jag ska sluta kl 15 på tisdagar, men det hann jag inte bli klar till. Tjugo i fyra kom jag iväg.

Jag åkte direkt till Bredaryd. Vid halvtretiden hade det kommit en ny gömma där. Det var förstås 1000sjöar som släppte en cache i AU13-serien. Den kallade han Honungens dag. Jag parkerade på andra sidan järnvägen och gick gång- och cykelvägen under järnvägen. Sen sneddade jag uppför vägbanken och in bland hallonris och björksly. Egentligen var jag ju inte klädd för den här sortens aktiviteter. Jag hade tunna skor och korta byxor. Lite rivsår får man ju räkna med då.


Jag följde en stig eller snarare ett spår efter en tidigare vandrare. Därför trodde jag att jag kanske inte skulle vara först. Eftersom det var Honungens dag, trodde jag att gömman kanske var någon sorts bikupa. Det var det också. Hela gömman bestod av en parningskupa för bidrottningar. Jag lyfte på haspen och kunde öppna locket. Därunder fanns två fack. I det ena fanns en demonstrationsram som berättade om biodling. I det andra facket fanns loggboken och ett utrymme för TB och coins. Här kunde man lära sig mycket om bin och biodling. jag hoppas alla besökare tar sig tid att studera kupans innehåll noggrant.


Hur gick det då med loggen? Jodå, jag var först. Loggboken var tom när jag fick fram den. Spåren jag följde var kanske cacheägarens. Bara fjorton minuter efter mig kom nästa cachare och loggade. Det var som jag anade att Team Fridhem jobbade till fyra. Han hade bara 400 m till cachen från jobbet. Jag åkte hem innan han kom. Hunden hade varit ensam och behövde ut och rastas. Honungens dag firade jag med en kopp te och morotskaka. Jag köpte en burk ljunghonung dagen till ära. Det gillade maken.

 Onsdagen är en lång dag för eleverna. Själv ska jag sluta samma tid som på tisdagar, men det blev en timma extra idag också. Ändå har jag lite kvar att pyssla med imorgon bitti innan klockan ringer in till första lektionen.

Det blev lite senare på kvällen som dagens cache letades upp. Den kom också igår. Först åkte jag till Kvantum och handlade lite som fattades i kylskåpet enligt maken. Därefter körde jag till Finnvedsvallen. Det var Fredrik som lagt ut en gömma där i närheten. Jag parkerade vid en av entréerna. Sen gick jag stigen längs ån. Jag har varit på Finnvedsvallen för längesen. Under gymnasietiden hade vi friidrottstävlingar där. Fotboll är jag inte så intresserad av. jag hörde de so tränade på en av planerna i närheten.


Det började mörkna och stigen blev smalare. Granarna omgav mig och i en av dem skulle gömman finnas. Det var inte lätt att se den lilla burken, men koordinaterna var bra som tur var. Till sist såg jag skymta mellan grenarna. Så var ännu en dag intecknad och ännu en souvenir bärgad. Jag slog mitt rekord för flera dagar sedan. Tidigare har jag loggat sjutton dagar i rad, nu är jag uppe i tjugotre. Det är bara tio dagar kvar i augustiutmaningen.

3 kommentarer:

  1. Å vad roligt att jag hittade din blogg!
    Jobbar med "etsmäster" som är aktiv geocachare, och jag och min man har börjat lite smått..i helgen kommer nog min första cachegömma. Ett spektakulärt ställe som få känner till utlovas!
    Vi bor utanför Värnamo på landet, vistas mycket i naturen med och utan våra hästar.
    delar dessutom din kristna tro, extra kul!
    jafahr heter jag på geocaching.
    Vänliga hälsningar Eva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen! Kul att du hittat hit. Det låter riktigt spännande med er första gömma. Lycka till med cacheletandet!
      forjoi/Inga

      Radera
  2. Du är ihärdig du... för egen del så blev det nog färdigletat för ett tag, när skolan satte i gång. Men i morrn ska jag visa en blandad grupp elever på hur man använder satelliter för att leta burk. ;)

    SvaraRadera