söndag 18 augusti 2013

IGD 2013



Tredje lördagen i augusti är det Internationella Geocachingdagen. Den firades över hela världen. Dagen uppmärksammades på olika sätt. Även media hade den här helgen inslag om geocaching. Ett av de bästa inslag jag sett om geocaching fanns med i TV4:s Nyhetsmorgon. Deras söndagsskola handlade om geocaching. De intervjuade lillfiluren, en stockholmscachare.
TV4:s Nyhetsmorgon

Lördagen började lugnt för min del. Jag pysslade lite med några gömmor som ska ut så småningom. Maken fyllde år så vi åt jordgubbstårta till förmidagskaffet och firade hans dag. På eftermiddagen skulle jag plocka upp Katrin och Fredrik i stan. Jag tyckte vi kunde försöka oss på den nya mysteriecachen som kommit i Värnamo i lördags. Den hette Malmöplan och det var där man skulle starta. Så vi åkte dit.

På platsen gällde det att leta upp några skyltar och räkna fram bokstäver. Sen skulle man få ihop dessa till några siffror i koordinaterna till slutgömman. Bokstäverna var inga problem att få fatt i, men sen låste tanken sig och vi kom inte vidare. Vi fick inte det till att stämma. Dessutom anlände Team Boro och Benneman och började räkna de också. I beskrivningen stod det att, om man tyckte det var kLurigt, kunde man ringa en vän. Jag ringde CO, som bekräftade att vi fått fatt i rätt bokstäver, men sen tänkte vi lite fel. Han läste hela beskrivningen för mig och då såg jag plötsligt hur man skulle tänka. Jag hade lösningen där i handen. Sen var det bara att plocka fram siffrorna som radade upp sig så fint. Vi knappade in dem i GPS:erna och platsen verkade stanna väl med hinten. Vi skyndade oss tillbaka till bilen, men innan dess gav vi e andra en liten hint. Sen susade vi iväg med geobilen och letade upp gömman. Vi hittade en tom loggbok och dagens logg blev en FTF. De andra anlände precis när vi skulle åka därifrån.


Många geocachare firade Internationella Geocachingdagen genom att delta i något event. Så gjorde vi. efter FTF:en for vi iväg norrut till Jönköping. Vi hade anmält oss till ett event vid Vattenledningsparken. Eftersom vi hade stannat och provianterat lite, kom de andra före oss dit. Det hade redan samlats en hel del geocachare och fler var på gång.


Förra gången Katrin och jag var här på ett event var det kallt och mörkt. Det var skottdagen 2012. Nu såg vi den fantastiska utsikten mycket bättre.


Eventet  gick ut på att träffas och att grilla lite. Vi grillade våra korvar. Andra hade annat att grilla. Sen minglade vi och pratade med lokala cachare och en del utsocknes. Några hade vi sett förut, andra var nya nick. En del hade åkt långt. Ett par anlände på motorcykel från Stockholm. De var på väg ner till Frankrike. Men på motorcykeln åkte också deras lilla hund.

Vi passade förstås på att göra lite reklam för vårt eget event om två veckor. Innan vi åkte fick vi ett glädjande besked från Dottan på Geocachen.se att hon kommer och har med sig lite saker från butiken.


Vi återsåg också geo:wera som vi träffade i Vetlanda. Nu hade sonen med sig. Han träffade en annan kille i samma ålder, Megahampe. Det var kul att äntligen få se denne Megahampe, som lagt ut en hel del burkar i Jönköping. I början var koordinaterna långt ifrån bra, men han väl fått lite tips av vana geocachare nu. På hemvägen loggade vi några av hans burkar. Falkz#3 var den första. Nedanför Torpa hette den andra.

En annan cachare vi såg på eventet var torejkpg. Vi tog två cacher som han lagt ut vid olika skolor, Torpaskolan och Ljungarumsskolan. Båda skolorna känner jag till sedan lärarutbildningen. Vi gjorde praktik på jönköpingsskolorna. Sedan fortsatte vi till Albmis Avfart 94. Den har vi kört förbi många gånger, men då har vi åkte förbi på motorvägen. Idag passerade nära. Jag fulparkerade lite på vägkanten medan de andra sprang iväg och loggade. I Hovslätt stannade vi till vid den gamla stationen för att leta upp en gömma av MrDPD. Det var lite skräpigt och sunkigt men Fredrik hittade burken och vi kunde logga. Både Albmi och MrDPD pratade vi med på eventet.

Jag tror inte Hjalleo var med. det är en geocachare som gör roliga mystar. Jag har redan löst och loggat flera. För ett tag sedan kom ett nytt gäng. Jag löste tre av dem. Nu passade vi på att logga två, Smarta hjärnan och Ding ding. Sen var det mörkt och vi var ganska nöjda. Tio loggar fick jag ihop. De andra tog en till som ja redan loggat. Vi åkte hemåt. I Jönköping var vädret fint, men när vi kom nedåt de södra länsdelarna kom regnet. Det var lite jobbigt att köra med regnstänk, blänkande körbanor och en massa lampor, koner och skyltar vid vägarbetet. Men hem kom vi.

Söndagen började också lugnt och fridfullt. Gudstjänsten var inte förrän på kvällen så vi kunde ta god tid på oss vid frukosten och hundpromenaden. Maken åkte en runda till skogen och jag tog bilen till Bredaryd. Smålänningen fick ett besök och sen letade jag upp den senaste gömman av 1000sjöar.

Den kom redan sent i fredags kväll men var tänkt att publiceras på Internationella Geocachingdagen. Namnet var IGD.20130817.Putteskog. jag såg när den kom men då ösregnade det och jag sparade den till ett senare tillfälle. Det tillfället kom idag. Jag kände till vilken skog det skulle vara och hittade lätt den anvisade parkerigsplatsen på en skogsstig. Några meter där innanför gick motionsspåret. Jag klev rakt över spåret och in bland lingon ris och blåbärsris.


Det var roligt att se att det fanns blommande ljung. Vintern gick hårt åt riset på sina ställen, men här fanns det blommor.


Skogens röda guld lyste verkligen. Det fanns gott om stora röda klasar av lingon. Synd att inte hinken och bärplockaren var med.


Blåbär måste det ju finnas i en putteskog. Här var de väl mogna, stora och saftiga. Jag plockade flera nävar och åt av de goda bären. Det tog en stund att komma fram till gömman.


I ett träd hände några rosa plastpåsar med dödskallar på. Jag funderade på vem som hängt upp dem och till vad. Det kunde knappast vara Kollektivet. De har ju en sådan symbol som sin signatur. Vi träffade dem på eventet. jag funderade inte mera utan vände blicken åt andra hållet. Där såg jag den roliga gömman. Det kan bara vara något kul när 1000sjöar är i farten. Den lilla bisonbehållaren lokaliserade och loggboken kunde signeras. Det gick enkelt. Det svåraste var att pilla tillbaka den på rätt håll, men det lyckades jag också med.

Sen åkte jag hem med mina fynd och lagade lite mat till oss. Idag blev det fläskytterfilé med nykokta rödbetor och tzatziki. Rödbetor passar bra med den grekiska röran. jag fick det på en restaurang  på Samos. Det smakar fortfarande lika bra.


Ikväll åkte vi till sommarhemmet på gudstjänst. Det var en bra gudstjänst. Predikan handlade om vår längtan efter frihet. Två herrar sjöng för oss och berättade om Gideoniterna. Det är de som delar ut Nya testamenten till elever på skolorna. De placerar ut biblar på hotellrum, fängelser och vårdinrättningar. Många människor har berättat om hur dessa biblar har hjälpt dem i svåra stunder.

Nu är det väl dags att runda av helgen och gå till nattens vila. Imorgon kommer eleverna till skolan och då blir det fullt ös hela dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar