fredag 8 augusti 2014

Meet & Greet och nummer 7


Lite strul får man ju räkna med, men ibland blir det för mycket. Hela juli var ju en strulmånad och lite har spillt över på augusti också. Min GPS ville inte starta och jag kontaktade Garmins support. Jag fick lite instruktioner om hur jag skulle göra en fabriksåterställning, men den funkade inte heller. Sedan skulle jag installera Webupdater och köra den senaste uppdateringen, men jag har redan Webupdater installerat och den senaste versionen på uppdatering. Dessuom hittar inte datorn apparaten eftersom den inte kör hela startprogrammet. Kontentan av det hela blev att jag fick skicka in GPS:en till Garmin. 

Frågan var bara om garantitiden fortfarande gällde. Garantin är 3 år och det är 3 år sedan jag köpte den. Jag fick rota igen om alla mina kvitton och papper, men ingen kvitto visadee sig bara ett kontoutdrag somsa att pengarna drog från mitt konto 17 aug 2011. Alltså hade inte garantitiden gått ut. Jag hade inte så stor förhoppning, men jag mejlade komplett.se där jag köpte den och frågade. Efter några vändor hade jag en kopia på kvittot som pdf-fil och kunde skicka in det till Garmin. Jag fick en adress att skicka den till och ett RMA-nummer att ange. Igår skickade jag iväg den. Det ska bli spännande att se vad jag får tillbaka. 


Nu är sommarlovet definitivt slsut. Idag träffades vi på skolan. Alla kollegorna droppade in vid åtta till ett Meet&Greet. Sen var det samling halv nio i musiksalen för den vanliga informationen och därefter hade rektor bakat och bjöd oss på fika. 

Resten av dagen var vi på vår skola och jobbade. Först en liten samling, sen städning av skrivbord. Arbetsplatsen var nämligen full av sågspån och byggdamm. Alla fönster skulle bytas på den gamla delen av skolan där arbetsrummet är. Som vanligt var inte allt klart och framför allt inte städat. 

På lunchen åkte jag hem till Takko. Det blev en matlåda från frysen och en liten promenad innan jag återvände till skolan. Ett av mina uppdrag är att packa upp alla beställningar och bocka av på följesedlarna. Det gjorde jag och svettades över kartongerna. Innan vi slutade fikade vi ihop. Vår trevliga städerska Felicia hade bakat en kaka till oss. Hon hade längtat till den här dagen då vi skulle återvända till skolan så hon fick lite fler jobbarkompisar. 


Efter jobbet åkte jag inte direkt hem utan körde till Smålandsstenar. Det skulle vara ett event där lite senare, men jag hade lite tid att logga nån gömma först. Jag valde en av GSK-Nisses gömmor, Woods. Först körde jag förbi vägen till parkeringen, men jag kunde vända och hittade sen rätt lilla skumpiga väg till en vändplan. 


Jag följde en liten skogsstig och passerade då ett ruckel som hade sett sina bästa dagar. Det var blött på stigen så det plaskade om gympaskorna. Det måste ha regnat rätt bra här tidigare. Lite stänk kom det i luften.


Jag kom fram till gömman och hittade den direkt. Den syntes på håll men det var lite sticksigt och blött att ta sig fram till den. Dessutom kärvade den lite i det blöta vädret, men till slut fick jag håll på loggremsan och kunde signera den. Vid gömman hade man utsikt över golfarnas domäner, men jag vände och gick tillbaka till bilen samma väg.


Det var gott om tid, men jag åkte ändå till torget i Smålandsstenar och parkerade där. Sen gick jag runt lite medan jag väntade på att några fler skulle komma till eventet. Det var några österrikare som brukade åka till Sverige på semester som bjudit in oss till Austria meets Sweden - Smålandsstenar Meet & Greet .


Några kända ansikten dök upp och vi pratade en stund innan det kom fler och fler. Eventsarrangörerna kom med en svensk och en österrikisk flagga. De utgjorde loggboken.


Vi fick skriva på vilken vi ville. Jag skrev på den österrikiska. Jag har ju faktiskt bott i det landet i två år även om det är många år sedan och långt innan geocaching var påtänkt.



Trots att många var bekanta ansikten så fanns det flera som jag inte träffat förut. Det var kul att få lite ansikten på geocacharna från Skillingaryd som jag sett i loggarna och även loggat cacher av. Det kom några långt ifrån och andra hade nära hit.


Vi hade en trevlig stund då vi pratade gömmor och tipsade varandra. Givetvis tipsade jag om Tänk till-rundan i Bollalt. Jag hoppas många besöker den för den var ju så bra. Nu när det är augustiutmaningen får jag lite fler loggar på min earthcache vid Slättö sand eftersom många vill få souveniren för den. Det kanske blir fler på letterboxarna också.


Eventet varade inte så länge. En halvtimma var det utsatt. Det kanske hade kommit fler om de väntat någon timme till eller haft det lite senare för många jobbar ju och hann inte komma i tid. Maken jobbar ju också och det gör han just i Smålandsstenar. Han brukar åka tåg hem, men idag kunde han åka med mig. När han kom, sa jag hejdå och vi åkte hem.


I och med eventet fick jag min sjätte souvenir, The Socializer. Det var nog fler som fick sin sista souvenir idag.


Därmed har jag avslutat augustiutmaningen och då fick jag bonussouveniren The Achiever. Det gick trots allt ganska smidigt att logga alla sex typerna. Det krävdes bara lite planering.


Det kändes lite konstigt att bara jobba en dag och sedan ta helg. Jag funderade flera gånger på vad jag skulle ha med mig imorgon till skolan, men det är ju ingen skola imorgon. Inte förrän på måndag behöver vi återvända dit. Det är inte så mycket gemensamma föreläsningar och liknande i år. Vi kan mest jobba på skolan med gemensam planering och städning.


När vi kom hem, lagade jag till en soppa för vi var båda ganska hungriga. Det var gott med soppa och en ostmacka. Sen tog Takko och jag en promenad och tittade på blommorna. Hösten kommer, men innan dess har vi sensommarens blommor.


Det blir ingen resa till Guldgruvan i Ädelfors imorgon. Det var inte så många som kunde så vi flyttar fram resan till nästa söndag i stället. Så jag har en ledig dag här hemma och det kan behövas. Det är mycket som har blivit eftersatt på grund av värmen. Städa och tvätta står på programmet.


Det kanske kan bli en och annan runda för att logga ett par cacher också. Jag har nämligen bara två kvar till #3200. Även om jag klarat av augustiutmaningen så kan jag ju ha andra utmaningar att klara av, men dem får jag sätta upp själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar