söndag 23 augusti 2015

Ögömmor och grillevent i Hestra

Sensommaren har varit solig och torr. Så var det hela helgen också. På lördag eftermiddag laddade jag min GPS med en PQ, packade ned lite grillkorv och dricka i ryggsäcken, slängde in flytvästen i bilen och åkte iväg mot Isaberg och Algutsorpasjön. Det skulle hållas ett event vid sjökanten lite senare, men redan nu var det gott om bilar vid rastplatsen. Lastbilschaufförerna hade det lite knepigt när de skulle ta sig ut mellan bilarna.

Ardbeg10 hade hyrt en roddbåt och bjudit in till öcaching. Hans bror, Blue_Suede, hade anlänt från Växjö för att följa med. VästraSmåland gjorde comeback efter en tids uppehåll i geocachandet. Med mig så blev vi fyra som gav oss ut på böljan den blå.

Dagen var riktigt solig och vacker. Det kom några små vindpustar ibland som gav lite svalka i värmen. Blue_Suede fick börja som roddslav medan de andra i aktern pekade ut riktningen.

Själv satt jag i fören och fick agera hoppilandkalle. Vårt första mål var Storö som låg rakt fram från badplatsen sett. Där hade Geir Inge lagt ut en gömma på toppen.

Vi tog oss igenom det smala sundet mellan Storö och en utstickande udde. Vi rundade en udde på ön och tog oss in i en liten vik. Där inne var det lä och solen gassade så vi blev svettiga. Flytvästarna åkte av innan vi gav oss av upp mot öns högsta topp.

Det var betydligt brantare än vad det ser ut på bildenInnanför strandkanten bredde en tät mossmatta ut sig under granskogen.Den var mjuk ochg skön att gå i. Sista biten var brant och längst upp växte det gott om sly, men Blue_Suede tog sig fram till gömman och hittade den. Vi loggade under namnet Team Båt för att spara lite plats i loggböckerna.

Sen fick vi förstås ta oss ned igen för den branta sluttningen. Det kan ibland vara svårare än att ta sig upp, men här gick det bra och snabbt att komma ned till båten som låg kvar i viken. Vi äntrade den och fortsatte båtfärden över vattnet till nästa ö.

Nissanö^^8^^ hette egentligen Värö och var ett naturreservat. Här fanns en liten sandstrand att lägga till vid, en infotavla om reservatet, två vindskydd att övernatta i och en vedbod med dass.

Ön var smal och på andra sidan kom en kanot med några turister, men de verkade inte vara intresserade av varken oss eller geocachen.

Här fick vi också traska upp mot toppen av ön. 1000sjöar hade gömt den lilla burken väl för vi fick leta ett bra tag innan den hittades. Som vanligt var det ögonen som inte var med oss för egentligen syntes den men den smälte in väl i sin omgivning.

De två första öarna var lite större, men nu skulle vi besöka en lite mindre ö. Det var inte så långt mellan öarna som tur var. Den syntes rakt ut i sjön.

Vi klev iland på en stenig sandstrand. Det var jag som hoppade i vattnet först och drog upp båten en bit så att de andra kunde ta sig iland torrskodda. Själv blev jag lite blöt om fötterna men det var bara att fortsätta ändå.

Det var inte så långt till den här gömman och vi behövde inte klättra upp på kullar. I stället fick vi leta bland rötterna vid en stor tall på Nissanö^^3^^ som förmodligen hade ett namn men det stod inte på min karta.

Vi letade en stund här med. ledtråden var tydlig och när vi inte hittade den kollade vi in spoilerbilden. Den gav en viss ledning, men den var inte solklar. Tiull slut spanade jag in något som såg alltför välordnat ut och där bakom fanns den välkamouflerade burken.

Sen bytte vi roddare och VästraSmåland tog plats vid årorna. Vi mötte en hel del kanoter och kajaker. Det var inte alla som var så vana vid paddeln förstod vi av hur färden såg ut. Det var en del utländska turister och ett antal halländska geocachare. De senare hade en träff i föreningen WCCH och det var till deras event vi tänkte oss lite senare.

Nästa nissanö var av medelstorlek. Öarna är nog rester från istiden. Stenarna på stranden var runda och fina som de blir när de slipas av vatten. En lång smal udde stack ut mot söder. Det fanns en gömma längst i söder, men vi trodde inte att vi skulle hinna ro ända dit så den sparade vi till ett senare tillfälle.

Nu hade vi rutin på landstigningen så det gick snabbt för alla att komma iland. Ovanför sandstranden växte det gott om pors och högt gräs där fästingarna kunde lura. De brukar inte vara så förtjusta i mig och jag kunde inte hitta någon sådan på mig trots att jag hade korta byxor och bara ben.

I gräset på stranden blommade det vackert. Det fanns även fackelblomster som blommade ute på udden.

Inne på ön växte det en hel del enar som hade både gröna och blå bär. Nissanö^^6^^ var det namn som vi hade på ön.

Den lilla behållaren var inte lätt att hitta dä'r den hängde trots att ledtråden var ganska tydlig. Ardbeg10 ställde sig till sist i rätt riktning så att blicken kunde falla på gömman.

Fyra gömmor av sex möjliga var hittade. Vi satsade på en till innan det var dags att vända tillbaka mot badplatsen och det stundande eventet. Nu skulle vi tillbaka till Storö fast långt ut i andra änden på ön. Vi mötte många kanoter och även andra roddbåtar. Utanför ön låg en eka som vi först trodde hyste geocachare för de spanade mot ön, men sen såg vi fiskespöna och förstod att det var sportfiskare.

Detta var den svåraste av gömmorna vi besökte. Här var T-rankingen satt ett snäpp högre så vi förstod att det kanske krävdes lite klättring. Därför att Ardbeg10 lastat teleskopstegen i båten. Nu kunde vi få användning för den.

Vi hittade ett misstänkt träd. Först undersökte vi ena sidan men där kammade vi noll. Vi flyttade stegen till andra sidan och där var den. Burken langades vidare till mig som stod på marken intill så att jag kunde logga åt oss alla. Nissanö^^7^^ gav mig inte bara ytterligare en logg utan också en ny D/T-kombination. Det var en 1,5/4,5:a och det hade jag inte innan.

Nu var det dags att runda ön och ta sikte på badplatsen som också skulle bli eventsplatsen för kvällen. En kanot närmade sig oss och vi fick frågan om vi hittat den. Det kunde vi bekräfta att vi gjort. Det hade inte de gjort och de hade ingen stege. Vi ropade att de skulle komma närmare så vi kunde skicka över stegen till dem. De skulle förstås också till eventet så vi kunde få tillbaka den där.

Vi rodde vidare mot vårt mål. Nu skulle det bli gott med lite fika och en och annan korv. Det var många flytetyg ute på sjön som siktade på samma mål som vi.

Snart såg vi badplatsen framför oss. Vi fick hålla undan för en del ovana kanotister men vi kunde hålla en stadig fart mot land. Skidbackarna på Isabergs sluttningar syntes tydligt som kala fläckar mellan träden. Vi kom fram till bryggan och låste fast båten igen. Sen kunde vi lämna tillbaka båtnyckel och flytvästar i receptionen. jag hade min egen flytväst så jag lämnade den i bilen där jag hämtade matsäcken.

Det var ett gäng geocachare satt sig runt ett av borden där det fanns en grill i mitten. En hel del kom från Halland men det var inte så många jag kände igen. Muvve var arrangör för Grillevent i Hestra och honom har jag ju träffat några gånger. Vi fick prata med några gamla bekanta och även träffa några nya bekantskaper. Det blev en trevlig stund vid sjön. En korv hann jag grilla och äta upp också.

Klockan 20 plingade det till i mobilerna. Då släpptes fem nya gömmor i närheten. Ett stort gäng släppte allt och gav sig iväg mot den närmsta gömman. Vi var lite slöa i starten men vi hann fram innan burken hittades i alla fall. En FTF blev det på Feltillverkad. Sen fortsatte inte jag med gänget. Det är roligare att leta upp gömmorna på egen hand eller med ett mindre gäng. Så jag sparade dem till en annan gång. Dessutom började det ju bli dags att vända kosan hemåt.

Några gömmor till kunde jag ju passa på att logga på hemvägen. Den första låg visserligen åt andra hållet, men den låg bra till för ett besök. Den kom medan vi var ute på sjön tillsammans med CO. Det var VästraSmåland som lagt ut en ny gömma vid namn Isaberg Drive-in. Det fanns en bra parkeringsplats där jag kunde svänga runt och stanna. Sen var det enkelt att räkna ut var burken satt och logga den. Jag vände därefter söderut och stannade på stugbyns parkering medan jag kolla på de andra nysläppta gömmorna, men jag bestämde mig för att inte försöka på dem den här gången. Det fanns några andra jag ville försöka mig på i stället.

Den första fanns vid en rastplats lite längre söderut, men där stod en lastbil precis intill gömman. Så det var bara att fortsätta mot Gislaved. Jag åkte det hållet mest för att kunna logga Gotland runt. Den finns vid trafikplatsen där Nissastigen möter RV27, en väldigt trafikerad plats. Kanske skulle det vara lite mindre trafik så här dags en lördagskväll. Jag hittade en liten ficka där jag kunde stanna bilen så det inte skulle bli så långt att gå.

En av mina funderingar hade varit på vilken sida av viltstängslet gömman skulle sitta. Det skulle visa sig att det inte spelade så stor roll vilken väg man tog fram till den. Den gick att nå från båda håll så att säga. Trots en bra nolla tog det en liten stund att hitta burken. Jag kände den mer än jag såg den, men loggad blev den och jag kunde fortsätta färden på RV27.

I bredarydsrondellen har det också kommit en liten gömma. Den rondellen är för det mesta vältrafikerad. Det är en strid ström av fordon hela tiden. Jag var här en eftermiddag för ett tag sedan, men det var bara att ge upp. Det var knappt jag kunde vända och komma ut på vägen igen.

Den bortglömda rondellen kallas gömman. Planteringarna är väl int så väskötta men gräset var klippt och det fanns några överlevande buskar kvar. Jag parkerade ca 100 meter ifrån rondellen och gick fram till den  vid sidan av vägen. Några bilar passerade mig under tiden. När det blev tomt, skyndade jag mig över körbanan in i rondellens mitt.

Givetvis kom det flera bilar i rondellen medan jag letade. Jag hittade den lilla burken och hade vissa problem att få ur den minimala loggremsan, men jag tryckte mig intill stolpen och elskåpet för att inte sticka ut för mycket. Ändå blev jag observerad. En bil tog ett extra varv runt och tutade på mig hela tiden. Så kul hade de. Jag hade mitt roliga när jag äntligen fick ut remsan och kunde logga denna gömma. Det blev sista cachen för dagen som slutade på 10 cacher inklusive eventet.

Idag tog jag det lite lugnare. Sonen skulle skjutsas in till tåget så småningom. Först gjorde vi ett besök på Burger King. När vi kom till stationen, såg vi en klunga resenärer vid busshållplatserna. Sonen sa att det bäst att kolla om tåget ersatts med bussar. Så var det. Åtminstone fyra bussar hade kallats in för att frakta tågresenärerna mot Alvesta, Växjö, Kalmar, Emmaboda osv. Två tågvärdar stod där och skulle slussa folk rätt, mendet var som vanligt när SJ ska informera om förändringar både rörigt på platsen och luddig information. Sonen blev hänvisad till vilken buss som helst. Det var bara att välja. Inga klara besked. Till och med bilden blev suddig.

Dahliorna i rabatten bredvid var i alla fall klara och fina. Det är slutet på sommaren nu och höstens blommor tar över. Det är bara att inse det. Jag väntar på lite regn. Det är så torrt ute i markerna så det behövs regn. Jag förstår fortfarande inte denna ständiga klagan på årets sommar. Senast när vi åkte hem från stan var det någon radiopratare som intervjuade en meteorolog. Hon skulle absolut ha fram hur hemsk denna sommar varit. Det har den inte alls varit. Det har varit en perfekt svensk sommar. Det är så den ska vara. Och nu kommer den underbara hösten. Är jag konstig, eller?