torsdag 29 december 2011

Bara vanligt vatten i massor

Massor av vatten i Storån vid Slättö kvarn
 Nu var det dags att ge sig ut och leta burkar igen. Det kanske inte var den bästa dagen för geocaching, men sonen och jag gav oss iväg i alla fall. Resultatet av dagens letande var inte så lysande, men vi kom ut i naturen och fick se en hel del. Först åkte vi till Slättö kvarn. Där ville jag ha hjälp med att hitta en cache som gäckat mig ett bra tag. Tyvärr lyckades vi inte lokalisera den idag heller. Jag måste nog få lite experthjälp från de som hittat den. Mycket vatten var det i Storån. Jag tror aldrig jag sett så mycket vatten här förut.
Massor av vatten vid Storåns utlopp i Bolmen
 Ännu mera vatten var det när vi kom till Storåns utlopp i Bolmen en liten bit söderut. Vi körde så långt det gick och promenerade sedan några hundra meter. Jag anade redan från början att det skulle vara rejält blött vid gömman. Det var den nog. Vi vände när vi såg den vattensjuka marken. Den gömman får vänta till torrare tider.
Massor av svanar
 Några som gillar den varma blöta vintern är nog alla svanar som stannat kvar i trakterna i stället för att flyga söderut. På en åker såg vi massor, en del vuxna och en hel del ungfåglar i sina gråa fjäderskrudar. Vi gillade däremot inte duggregnet som stundtals övergick i strilande regn. Temperaturen låg kring 4-gradersstrecket och det blåste en hel del så det var kallt om öron och fingrar.
En liten cache hittad av sonen
 Vid tredje gömman hade vi äntligen lite tur eller om det var sonens skicklighet. Ute på udden som kallas Grönhammar vid Liljenäs gård har jag varit förut. För så där 25 år sedan brukade man ha friluftsgudstjänster där. Vi spelade med i musikkåren som medverkade flera gånger. Sedan slutade man med den traditionen och så småningom slutade musikkåren också. Idag har vi ingen musikkår. Brassmusik är inte lika populärt idag. Senast jag var här var i höstas då batteriet tog slut i mobilen och jag fick överge letandet efter cachen. Men nu fann vi den. Sonen hittade den precis där jag hade varit och letat allra först. Att man inte lär sig. Om man ska pilla och rota, ska man göra det ordentligt. Nåja, den kom fram trots allt.
Grön vinter vid Nästasjön
 Bolmenrundan avslutades, men jag tänkte fortsätta till några fler ställen. Sonen däremot hade fått nog och frös så när vi passerade hembyn lämnade jag av honom där. Själv fortsatte jag till Nästasjön där jag rekat en gång tidigare men inte gjort något försök att hitta geocachen på östra sidan. Den på västra sidan tog jag i våras redan. Regnet piskade i ansiktet när jag traskade över ängarna ner mot sjökanten. Inga får var ute i hagarna, inga traktorer heller, inga människor syntes till. Gömman hittades enkelt och den alldeles nya burken kunde öppnas och loggboken signeras.
Massor av vatten vid Store Mosse
Store Mosse har öppet hela jullovet. Vid Naturum passade jag på att besöka toaletten och dricka mitt medhavda kaffe. Det var gott att värma sig lite inomhus och komma undan duggregnet som fuktade ner allt och alla. Det var massor av vatten utanför fönstret. Kävsjön svämmade över den omgivande mossen och gungflyet utanför. Vi behöver verkligen inte lida brist på vatten i det här landet.
Installationer vid Naturum, Store Mosse:
"Genom ett rosa skimmer"
 Från parkeringen och runt transtigen fanns ett antal installationer med ljus- och ljudeffekter som kallades "Skogsrum och klimat". Det handlade om hur klimatet förändras genom avskogning och användnigen av fossila bränslen. Vid ingången och vid parkeringen fanns rosa tygdraperingar som skulle påminna oss om att inte se konsekvenserna genom ett rosa skimmer.
"Isen smälter"
 Mitt i skogen fanns en bild av Turning Torso omgiven av vatten. Om all is skulle smälta, kanske bilden blir verklighet. När jag närmade mig bilden tändes en lampa som lyste upp den.
"Av bomull eller björk"
 På ett annat ställe hängde några jeans uppochner. Mina byxor var nästan lika blöta som de var. Jag hade varit borta vid Wibecksplatsen och krälat runt och letat efter cachen där. Den ska inte vara så svår, men den gäckar mig i alla fall. GPS:n nollar mitt på trädäcket och hur jag än lyste med min nya starkare ficklampa kunde jag inte hitta någon burk. Ännu en cache som jag behöver hjälp med. Man blir väl blind efter ett tags letande.
Ljusslingor mitt i skogen
 På vägen tillbaka hann det skymma ordentligt. Då lyste ljusinstallationerna mellan träden. Man kunde följa slingorna på marken längs stigen.
Challenge: "These boots are made for walking"
 Även om jag inte hittade den gäckande cachen kunde jag logga en challenge i alla fall. Challenges är utmaningar som man kan anta. Det finns fotochallenges och actionchallenges. Den här antog jag för ett bratag sedan, men har inte haft möjlighet att slutföra den förrän nu. Den gick ut på att fotografera sina favoritvandringskängor vid en vandringsled. Det skulle egentligen vara den värsta leden man gått, men jag nöjde mig med den här. Den jobbigaste leden jag gått finns nog uppe i fjällvärlden.
Kävsjö kyrka i skymningen
I skymningen stannade jag till vid Kävsjö kyrka. Förra gången jag ar här blev det för mörkt för att leta. Nu hade jag ficklampan med mig, men det gick inte bättre för det. Till slut tröttnade jag på regn och blåst och åkte hemåt igen. När jag passerade Hillerstorp, svängde jag in där och åkte fram till hamnen. Där finns en ny gömma, som jag kunde plocka fram i ficklampans sken ganska enkelt. Men då var det riktigt mörkt. Färden gick hemåt över High Chaparall och Forsheda. Jag stannade till vid affären och provianterade. Det blev fisk i ugn med potatis till middag.

Tre cacher och en challenge får jag väl vara nöjd med trots allt. Jag fick ju dessutom se en hel del och röra på mig i friska naturen. Den kanske kändes lite väl frisk ibland. Men man kan ju inte bara sitta inne och uggla på lovet. Hunden fick stanna hemma hos andre sonen idag. Vi var ute på en hundrunda tidigare på morgonen. Nästa gång kanske han kan få följa med på geocachingturen.

2 kommentarer:

  1. Kul att följa din utflykt. Speciellt som jag vet var två av de gäckande cacherna finns. den vid kyrkan är riktigt svår, där rotade C-E djupt i jorden för att hitta. Wibecksledscachen är svår att se för att den är svartmålad.
    Hoppas på bra cacheväder nästa vecka. Blir nog en heldag - bara jag skött stallet så är jag fri hela dagen. ska bli riktig semester ett par dagar.

    SvaraRadera
  2. Vi hörs och ses! Får återkomma om dagen. Kanske börja med fika här?

    SvaraRadera