fredag 9 december 2011

Bygga kunskap

 Stormen viner utanför husknuten. Hunden och jag åkte till affären i eftermiddags. Han fick stanna i bilen medan jag var inne och fyllde en kasse. På hemvägen dalade stora feta snöflingor men för övrigt har snön nästan helt försvunnit. Det ät blött och slaskigt. Man blir dyngsur och glasögonen immar igen. Därför är det gott att få kura inomhus ikväll.

I onsdags snöade det rejält när vi gav oss ut för att leta efter en geocache, Team Blue 5 i femman och jag. Det var deras tur att få pröva på denna aktivitet. Trots motvind med isnålar i ansiktet var det inte alltför mycket klagomål. Vi hittade cachen och skyndade oss tillbaka till skolan. Jag undrar hur vädret var kl. 06.44 samma morgon. Då loggades cachen av en "vanlig" geocachare. Vi hade i alla fall någorlunda dagsljus om än grått.

Det finns väl de som undrar vad eleverna lär sig på geocaching. En hel del vill jag säga. De får använda det de lärt sig också i praktiska situationer. Vi skulle gå söderut. Åt vilket håll är söder? Cachen fanns drygt trettio meter från hörnet på staketet. Vad betyder drygt? Hur långt är 30 meter? Vi stegade oss fram till gömman och hamnade ganska rätt. Det var några av de kunskaper som eleverna fick använda sig av vid geocachandet.
Igår byggde vi andra kunskaper. Då var det tekniklektion med treorna. Förra gången byggde vi broar av pappersark, som vi testade hållfastheten på. Vi tittade på olika typer av broar, hängbroar, valvbroar och en del kända broar i världen. Nu byggde vi med tandpetare och bitar av vingummin. Varje grupp fick en påse vingummin och en ask tandpetare. Alla satte igång att bygga trianglar. Vi hade pratat om att triangelkonstruktionen ger stadiga broar. Nu skulle vi testa den
Av många trianglar på rad blev det broar som nog skulle hålla betydligt tyngre vikter än våra pappersbroar. Ibland råkade det bli kvadrater på sidorna. Då kändes inte bron lika stadig och vi satte dit ett tvärstag som förvandlade kvadraten till två trianglar.
Eleverna var mycket nöjda med sina broar. De skötte det här arbetet alldeles utmärkt. Vi kunde berömma dem. De var hårdare mot sig själva än vad vi lärare var. Visst pratade de, men det måste man ju göra när man ska samarbeta. Och inte en enda stoppade något godis i munnen. Det var en riktigt lyckad lektion. 
Så idag gick resan till Navet i Borås. Det var de sista klasserna som åkte dit. Treorna skulle jobba med spännande matematik i Mattepalatset. Sexorna fick möta Sonja Kovalevsky, Platon, en av pythagoreerna och Euklides och bekanta sig med de platonska kropparna.
Sedan fortsatte vi att bygga kunskap genom att limma ihop pappersmodeller av kropparna och sätta ihop dem till statyer. Eleverna jobbade febrilt i en och en halv timma och de hade kunnat fortsätta ett bra tag till.
Alla statyerna fick namn och visades upp. Sedan fick eleverna bygga fritt med de olika material som fanns i geometriavdelningen på Mattepalatset.
Ett spännande materiel var 4dframes. Med "sugrörsbitar" och olika hopkopplare kunde man bygga fantastiska former. Det är ett koreanskt materiel tror jag men det finns en nordisk återförsäljare. Det kanske är något för vår matteverkstad.
Andra elever byggde i större skala med hjälp av pinnar och klot. Det blev stora byggnadsverk av olika modeller. Överallt i lokalen fanns det väl genomtänkta materiel och bilder som skapade en fantastisk kreativ och inbjudande miljö.
Vi avslutade med en liten samling innan vi fick packa ner skulpturerna för att ta med hem. Sedan blev det lunch i foajén på kycklingsallad och mackor som skolans kök skickat med oss. Det är synd att det är så långt till Borås. Annars skulle vi nog utnyttja Navet mera. Det kostar en hel del att åka dit och det tar en hel dag. Vi sitter i bussen längre tid än lektionen varar. Men det är tack vare vårt matteprojekt som vi kunde göra detta besök. Nu har alla elever på skolan fått åka dit och uppleva en massa rolig matematik. Vi hoppas det kan inspirera dem och få dem att förstå tjusningen med matematik.

De här dagarna har vi verkligen fått bygga kunskap rent bokstavligt. Kunskap är ju något vi konstruerar tillsammans. Ibland pratar vi om att vi måste bygga på elevernas erfarenheter, men vi upplever att det finns många elever som inte har så många erfarenheter att bygga på. De har aldrig ställt i de situationer som vi förväntar oss att de har. De har inte hört de ord och de begrepp som bygger undervisningen kring. Då måste vi bygga upp dem tillsammans. Då behövs detta praktiska konstruerandet. När vi bygger med våra händer, bygger vi också kunskap.

Vi har också märkt att så många elever saknar vanliga ord. Därför behöver vi prata mycket och ge dem de korrekta termerna. Jag tror att många idag berövas den kunskapen därför att vi så ofta pekar i stället för att säga namnen. "Ge mig den där." Vi behöver använda fler ord. Ibland måste vi säga namnen många gånger innan de sitter. När vi byggde broarna, var det en elever som frågade varför jag sa en sak flera gånger. Jag svarade att en del behövde höra samma sak kanske 20 gånger för att lära sig den. Minnet är kort. Idag tycker vi oss märka att minnet blir allt kortare. Beror det på att det redan är fullt av annat som de upplever mer relevant för sin vardag än det skolan vi lära ut? Då gäller det för oss att visa relevansen och skapa intresset. Efter dagens utflykt är nog alla våra elever mer motiverade att jobba med matte än de var tidigare.

Nu är det helg igen och de ska nog inte bli så svårt att fylla den med julstök och andra aktiviteter. Advent började tidigt i år, men den tiden försvinner fort och vi närmar oss jul med rasande fart. Än finns det mycket att göra. både hemma och i skolan.

1 kommentar:

  1. Intressanta roliga dagar. Lärande. Bra idé att be att få geometritema när vi ska ha matte på Navet .... när vi ändå ska göra den timmeslånga resan dit till ett av de naturvetenskapliga temana. Gillar inte att gå runt och bara testa, vilket det ju annars blir. Tror att Camilla , som har tekniken i på skolan, också läser din blog. Så det kanske blir broar hos oss också.....Ha en bra helg!

    SvaraRadera