torsdag 22 december 2011

Fler julänglar och jullov

Snötäckt julros
 Jag förväntar mig varje dag att snön ska vara borta. Det har ju gluntats om mildväder till jul. Fast det kanske var imorgon det skulle komma. Igår kväll tog jag med kameran ut och förevigade julrosen som blommar under snön och vårt hagtornsträd där fågelmatarna hänger. Jag tycker det är dåligt med småfåglar i år. Förr försvann fröerna på två dagar. Nu finns det fortfarande kvar efter en vecka. Jag hoppas det betyder att fåglarna hittat mat på annat håll och inte att de dukat under för vintern.
Hagtornsträdet  i snö
 Sista skoldagen innan jullovet börjar inleddes med avslutningsprogram i kyrkan. Det var sång av olika klasser, solosång, tal av både rektor, kyrkoherden och elevrådets ordförande som alla önskade oss en god jul och ett skönt jullov. Sedan fortsatte vi i klassrummen med julmys. Vi tittade på julkalender och fikade. En frågesport hann vi också med. Fröknarna fick presenter. I år fick vi ett fat med en lykta och en tändsticksask i bleckplåt. Passar fint här hemma. Men det räckte inte med det. På kortet stod det att vi skulle få en prenumeration på en tidning men inte inte vilken. Det ska bli spännande att se vad som dyker upp i postlådan framöver.
Personalmys med smörgåstårta...
 Efteråt fortsatte vi med personalmys då vi åt smörgåstårta och lekte vår traditionella paketlek. Som vanligt var det några julklappar som det blev slagsmål om. Mitt bidrag var ett ljus i form av en snöboll och hörde till de populära klapparna.
... paketlek...
 Leken går till så att alla som lämnat en julklapp får dra ett nummer. Ettan börjar med att välja ett paket och öppnar detta. Nummer 2 kan sedan välja att antingen ta ettans julklapp eller välja ett nytt paket. Så fortsätter vi tills alla har valt och den sista klappen är öppnad. I år var vi 17 deltagare. Alla får något med sig hem och vi har haft roligt en stund tillsammans. Det viktigaste är kanske inte vad man får utan gemenskapen innan vi kramar om varann och skiljs åt.
... med populära julklappar.
 En av de populära presenterna var en ängel. Jag fick med mig en kasse med servetter och en flaska tomtens julmust. Den syns till vänster på bilden. De flesta kompade ut några timmar och åkte hem efter myset. jag stannade kvar en stund och jobbade klart en del med vårt matteprojekt som jag inte hunnit tidigare i veckan då jag hoppat in och tagit lektioner åt en kollega.
Virkad ängel
 På tal om änglar så har jag några fler änglar att visa upp. Den virkade ängeln har jag gett bort till en kollega, men jag tog ett foto på den innan den blev inslagen. Ängeln utanför dörren måste frysa för det hängde från händer, hår och klänning.
Ängel med istappar
 Hela dagen har jag varit tung i huvudet och känt av huvudvärken i pannan. Den ökade hela tiden så när den blev för jobbig åkte jag hem. De andra var i stan för att hämta karlskronasonen som kom med tåget. Så nu är alla på plats. Igår skrev jag en attgöralista och när jag kom hem var de flesta punkterna på listan strukna. Det var skönt att slippa göra allt själv.
Snöig hundpromenad
 Hunden blev förstås glad när jag tog med honom på en liten promenad i vinterlandskapet. Bäst att ta med kameran. Man vet aldrig när det blir barmark och mörkt igen.
Rannäs i vinterskrud
 Idag var visst årets kortaste dag. Så nu vänder det och blir allt ljusare för varje dag. Det gillar jag som inte är så förtjust i mörker.
Vinterståndare med snöluvor
Nackdelen med snö är att det ofta blir isigt och halt på vägarna.  Jag har nog blivit lite försiktigare efter min halkolycka. Om man kan halka mitt i juli, så kan samma sak hända i december. Några fler armbrott vill jag inte vara med om. Det räcker med den värk jag har ibland nu. Matlagning och städning innebär många rörelser som inte känns smärtfria, men det går trots allt bra.
Mot skogen
Efter promenaden vilade vi oss en stund i soffan och blundade så att huvudvärken fick en chans att försvinna. När maken och pojkarna kom hem, fixade de lite mat och sedan kändes det lite bättre. Då öppnade vi sillsalladsfabriken. Malmösonen och jag hackade för brinnande livet för sillsallad är ett måste på vårt julbord. Det mesta kan jag vara utan med inte den blandningen efter ett gammat familjerecept. Under tiden lyssnade vi på Carola som sjöng om julens budskap. Det var mer inspirerande än ishockeyreferaten på radion. Det mesta av julmaten är färdig i skafferi, kyl och frys. Det är bara skinkan som ska ugnsbakas imorgon. Sen kan dopparedan komma.
Sillsalladsfabriken är igång
Nu är det bara städning och pyntning kvar. Maken jobbar tre dagar så vi får utnyttja de korta stunder vi har tillsammans. Vårt traditionella julabad får vi hoppa över. Vi har nog badat någon av de sista dagarna innan jul varje år ända sedan pojkarna var små. I år får vi ta det i mellandagarna. Det fanns helt enkelt inte någon tid när alla var lediga samtidigt. Men det går ju lika bra efter jul. Samma sak med städningen. Det vi inte hinner innan jul, får vi ta efter. Lite skum belysning och stearinljus så är det ingen som märker dammet i hörnen. Det viktigaste med julen är ändå gemenskapen. Då kommer både julglädjen och julefriden.

2 kommentarer:

  1. Absolut är gemenskapen det viktigaste.Väntar på att döttrarna ska dyka upp. Karin ringde just från syster sin och berättade att C-Es kusin skulle titta in en stund på sin väg till Jkpg. Sen åker de häråt.
    Den virkade ängeln var jättefin. Sådana vill jag göra. ( Virka och sticka kan jag, även om resten av pyssligheten synes som en omöjlighet. Iaf om det är klister inblandat i det hela) Kollar om recept finns på din pysselblogg.
    Här är vi färdiga med julens förberedelser. Gör julaftonsmaten i morrn.... Vi ska till C-Es syster på kvällen, annars är det bara vi familjefyra här hemma.
    Skinkan avsmakad på gott hembakat vörtbröd. I kväll blir det ( traditionsenligt) lutfisk. Den fixar alltid C-E.
    Önskar din familj en fin, fröjdefull jul! Kram!

    SvaraRadera
  2. Mönstret fanns i Hemmets Veckotidning nr 51.

    SvaraRadera