onsdag 14 december 2011

Fyndiga dagar

 Vårt geocachingäventyr med klass 5 fortsätter. Idag var jag ute med de två sista grupperna och letade efter en geocache. Det blåste kallt om öronen men den här gången slapp vi pulsa i snö. Dessutom kunde andra gruppen inte följa första gruppens spår. I båda grupperna var det "rätt" personer som hittade cachen. Det är kul när de som kanske inte har så hög status får visa framfötterna.

Den första av dagens grupper följde en av resurspedagogerna med. Vi har några elever som behöver lite assistans ibland. När den andra gruppen skulle ut, stannade hon kvar hos övriga klassen så att min kollega kunde följa med ut på promenaden.  Jag föreslog sedan att vi skulle ta med alla våra kollegor i arbetslaget ut och jaga burkar på ett arbetslagsmöte. Alla är nog inte så positiva till geocaching i skolan, men då kan de få se hur det går till och vad man kan lära sig på köpet. Idag har vi pratat på vägen om många svåra men vanliga ord. Vi har rett ut vad ordet drygt betyder och att motsatsen heter knappt. Vi har dessutom stegat 30 meter och kollat åt vilket håll söder är. Det var en hel del andra ord som också behövde förklaras i berättelsen om kommissarien och discotjuven. Berättelsen finns med i cachens beskrivning.

Nu har alla femmor varit med på geocachingintroduktionen. Sista passet fick två av de fyra grupperna logga sina fynd på geocaching.se. De andra grupperna får göra det imorgon. Denna cache var inte en vanlig traditionell geocache utan en letterbox hybrid. Nästa steg måste bli att hitta några vanliga cacher. Sedan ska vi lägga ut egna skolcacher och skicka iväg några travel bugs.
 Igår var jag själv ute och gjorde några cachefynd i Jönköping. Men först gjorde jag ett återbesök hos homeopaten och fyllde på i pillerförrådet. Med tanke på höstens förkylningsepidemier så mår jag bättre och bättre. Visst får jag lite återfall med hosta och rinnande slemhinnor. Jag är ju fortfarande känslig för infektioner. Men det går åt rätt håll.

Efter besöket på Lovisagatan måste jag bara göra ett nytt besök i garnshopen Astrid. Det är så skönt att gå runt där och känna på alla mjuka garner och njuta av alla färgerna. Jag råkade få med mig tre härvor av en silke/mohairblandning. Så kan det gå när man går in i en sådan butik. Butiksägarinnan kom ihåg mig dessutom trots att det är ett par månader sedan jag och kollegan var där.
 Den här gången hoppade jag över shoppingen på A6 och tog mig till Öster i stället. Även om det har förändrats mycket i stan så känner jag mig ganska hemma på Öster där jag bodde fem år på sjuttiotalet. Indiska fick förstås ett besök. Där köpte jag en julgran i återbrukad plåt från burkar. Jag gilla återbruk och de här var fina.
 En korg flätat av gamla tidningsmagasin, förmodligen från Kina för det såg ut att vara kinesiska tecken på dem, fick också följa med hem och hela jorden i form av en julkula. Sammy gillade fynden eller så gillade han att bli plåtad, linslusen där.

Clas Ohlsson fick också ett besök. Där hittade attiraljer för geocaching som Lock&locklådor och en ny skarp LED-ficklampa. Några promarker och en del julklappar hamnade också i kassen. Sedan var jag hungrig och tog mig en latte med tillbehör inne på Coffee House innan jag fortsatte shoppandet på Media Markt. Vi har fortfarande bara en tjock-TV, men i år skulle den bytas ut mot en tunnare variant. Det fick bli årets julklapp i familjen Johansson. Så jag inhandlade en sådan på Media Markt. Försäljaren var snäll och hjälpte mig med att bära ut den till bilen. jag kunde ju skylla på min svaga vänsterarm. idag har maken skruvat upp den nya bildlådan på väggen och vi har provtittat på den. Nu kan vi känna oss lite modernare.
 Efter shoppingen hade jag tänkt leta lite burkar. Nu hade det blivit riktigt mörkt, men i stan är det oftast inga problem och det finns ficklampor som sagt. Den första cachen hittade jag mitt i en stor rondell. Där växte det en lite skog av fina granar. Jag fick invänta en lucka i trafiken och sedan jogga över körbanan och smita in i skogen. Där var det tätt och mörkt men i i ficklampans sken hittade jag en julprydd gran och i den hängde en liten filmburk som kunde loggas. Det är roligt med inovativa cacher. Denna kallas "Jul året om!" och den blev min 250:e. Därmed hade jag nått årets mål. Men jag fortsatte att leta efter några till när jag ändå var där. Det blev ytterligare åtta under kvällen.
Efter småregnande i det råkalla vintermörkret var det skönt att sätta sig i bilen och ratta hemåt. Jag körde om maken någon kilometer norr om avfarten till Bredasten, Värnamo Södra. Han var ute med en kund för han jobbade sena passet. Därför kom han inte hem förrän framåt elva. Jag tog ut hunden en liten runda. Sedan myste vi med en kopp te och en skinkmacka framför stearinljusen. Hunden ville inte ha te, bara skinkmacka. Jag hann blanda till min egen julsenap också, men den fick vi inte provsmak. Den måste mogna först. Det är väl dags att börja planera julförberedelserna nu. Efter så många år har jag ordningen nästan i ryggraden. Det blir det gamla vanliga och det jag inte hinner göra själv köper jag.

1 kommentar:

  1. Ja, nu börjar negativa jag känna ... usch för julen.... Det är så roligt att döttrarna kommer hem - båda kommer ensamma iår -- men det är allt som ska fixas innan... Är alldeles för trött så här års .... Mörktrött och luciabesviken...
    Men det ska nog ordna sig i år också.... det är säkert jag som ställer för höga krav på mig själv. Ha en bra slutvecka.

    SvaraRadera