fredag 23 december 2011

Jul i vårt hus

Årets gran
 Nu är granen klädd och gottebordet dukat. Vi har provsmakat skinkan på en bit bröd med lite julmust till. Då är det jul i vårt hus.

Dagen började tidigt. Maken väckte mig när han åkte till jobbet så där kvart i sex. Jag masade mig upp och satte in skinkan i ugnen. Sedan gick jag tillbaka till sängen och sov en liten runda till. Det var ju ingen skola idag. Vi kunde sova ut. Det blev frukost i lugn och ro. Hunden och jag tog en lång runda till skogen innan vi fikade med sönerna. När skinkan var klar drog vi till stan för de sista inköpen.

Sedan har vi städat huset och gjort julfint. Vi gjorde en paus och åkte till julbönen i missionskyrkan. Detvar trevligt med ett litet avbrott för sång och bön. Efteråt var det glöggmingel då vi kunde prata med en del som kommit hem för att fira jul med familjen. Precis som sönerna är det många andra som utvandrat.
Årets gottebord
Vi har det bra som har familj att fira jul med. Det är inte alla som har. Vi blev påminda om det vid julbönen. Även om det finns familjemedlemmar är det inte säkert att de kommer hem. Det finns nog fler ensamma än man tror.

Hemma igen avslutade vi julstädningen. Köket gör vi alltid sist. Sedan lägger jag på en ny duk och pyntar lite. Julgodiset plockas fram på det gamla serveringsbordet. Frukt och nötter ska också finnas. Sedan kan jag lägga upp fötterna på fotpallen och njuta av julfriden. I år inföll den innan midnatt, men så har jag tagit det lite med ro det där med städningen. Det finns många dagar efter julhelgen då jag kan göra det där jag inte hann nu. Så God Jul, alla vänner! Nu är det jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar