tisdag 20 december 2011

Mer snö och änglar

En ängel i mitt fönster
 Det föll stora snöflingor när jag körde hem idag. Hastigheten minskade radikalt på den vältrafikerade vägen.  Det kom så mycket snö idag att cykel- och gångvägarna vid skolan plogades. Maken funderade på om han skulle bli tvungen att försöka hosta igång traktorn, men sonen kollade med klart.se och då hoppade han över det. Det ska visst inte bli så kallt och på fredag blir det många plusgrader. Vi kan nog ta oss ut till den lite större vägen och hem igen ändå.
Tre änglar
Julförberedelserna fortskrider. Sakta men säkert fylls huset med både mat, godis och pynt. Änglarna kommer fram ur gömmorna. En del får stå framme hela året, men vid jul får alla vara med. Alla har de olika historier att berätta. Fönsterängeln köpte jag på en marknad som samlade in pengar till Tjernobylbarnen. Den bedjande ängeln fanns i en hörnhylla hemma hos min mamma, men hon tyckte jag skulle ha den. Ängeln med lila klänning och ett ljus i famnen har min mamma målat. Hon målade mycket på porslin förr. Ängeln med stjärnan har jag fått av några elever nån gång i tiden. Det här var bara några av mina änglar. Jag kanske visar några fler vid ett annat tillfälle. Jag är inte så mycket för tomtar, men en tomte får komma med. Han gömmer sig på pianot året om. Han har mörkgrå kläder i stället för röda. Han blev min en julafton för några år sedan när vi körde vår julklappslek. På julafton får han sällskap av en liknande med röd luva.
Här gömmer sig en tomte
 Malmösonen kom hem igår, en dag tidigare än beräknat. Han anlände till staden samma tid som jag skulle infinna mig på röntgen. Jag fick ett SMS om att han satt på ett café och väntade och där fick han sitta ett bra tag. Fotograferingen tog nästan en timme. De tog säkert över 30 bilder på mina benknotor. Sedan måste man ju sitta och vänta ett bra tag innan de kommer och säger till att allt är klart och man kan gå hem. Jag satt ytterligare en och en halv timme och det kom ingen. Jag har varit där många gånger och aldrig har jag varit med om att något inte fått gå hem. Jag tycker det är slöseri med folks dyrbara tid att hålla oss kvar så länge för ingenting. Varför kan man inte få lämna sitt telefonnummer så att man kan göra något vettigt under tiden. Fika till exempel. Det tar inte många minuter att komma tillbaka om det skulle behövas. Jag vet inte om det behövdes för jag smet iväg. Det fanns ingen där att fråga och till slut tröttnade jag. Jag åkte och plockade upp sonen på caféet. Fast vi fikade hemma i stället.
Sovande hund
Nyvaken hund i nya hundbädden
Tack vare sjukhusbesöket missade jag årets bokprat. Sista konferenstillfället på året brukar vår bibliotekarie prata böcker för lärarna. De andra pratade om detta vid fikat idag. Man kunde låna böckerna också och vinna böcker. Jag har i och för sig en hel hög olästa böcker som väntar men vinna är ju kul.
Stig sover i soffan
Idag hade vi filmstudio i skolan. Klass 5 har jobbat med en talkshow i olika grupper. Nu var det dags att filma. Allt gick som smort så nu har jag fyra små filmer att redigera. Det är kul att spara dessa och visa nästa år eller på vårterminen i sexan. Då kan de så mycket mera. Fast en del är jätteduktiga redan nu. På morgonen hade jag sista NO/Tk-passet med treorna. Då tittade vi på en liten "film" som jag gjort i Photostory av foton som jag tog när de byggde broar av tandpetare och vingummin. Den var bara 2 minuter lång så vi han se den ett antal gånger. Precis som alla andra blir de lite generade när de får se sig själva på bild men samtidigt väldigt förtjusta. Vi utvärderade terminens arbete. De verkar gilla NO/Tk-lektionerna och tycker att de har lärt sig en hel del.

Det är mycket som ska avslutas och mycket som ska förberedas. I år har jag inte gjort någon attgöralista inför julen utan bara kört på känn. Först idag plockade jag fram julpärmen och kollade en gammal lista. Det går lika bra att återanvända den. Vi har ändå alltid nästan samma saker på julbordet. Ikväll fixade jag till en vitlökssill, men jag hade glömt rödlöken till den andra sillen. Den går lika bra att göra imorgon. Nu tror jag att jag gör som Stig och Takko, går och lägger mig. Djuren vet vad som är viktigt för stunden. De lever här och nu.Jag försöker lära mig det också, men hamnar ofta i en annan tid och ett annat rum. Nu är det i alla fall sovrummet som gäller.

1 kommentar:

  1. Gör du rätt i att gå och lägga dej.
    Kul att få se dina julpynt. Jag som knappast har någon ängel... får önska mig det.... eller skaffa.
    Ja, sjukvården lever väl också i sin värld, där bara de finns... så det är inte bara skolan som har sin egen värld.
    Sista dan idag ... mest lek och spel ... organiserat. Och tomteskum....

    SvaraRadera