söndag 4 december 2011

Musik och fika

 Redan andra söndagen i Advent och ingen julstämning utomhus. Det är mest regn och blåst även om det kom några flingor i luften igår. Så fort de nådde marken försvann de. Kvar blev bara mera vatten. Idag hade det visst haglat inne i Forsheda, men inte här i Rannäs som jag märkte av i alla fall.
 Den här helgen brukar vi ha julkonsert i Missionskyrkan. Förra året var det julbord med konsert. Tidigare har vi spelat musikal eller en vanlig konsert. Men i år kände vi tidigt att vi inte riktigt orkade med ett sådant projekt. Vi bestämde oss för att göra en paus. Ibland vill man mer än man orkar. då är det dags att pausa för att kunna komma igen. Det kan gälla för stora projekt likaväl som för enskilda individer. Jag hade nog inte kunnat vara med i alla fall. Jag besväras av hosta igen. Ni blir väl lika trötta på att jag tjatar om min hosta som jag blir på att hosta mig igenom både dagar och nätter. Det är mycket som blir jobbigt när man inte kan sova ostört åtminstone några timmar varje natt.
 Helt utan julmusik ville vi ju inte vara. Så när vi inte själva kunde bjuda på detta, bjöd vi in några gäster. I eftermiddags var det trots allt dags för årets julkonsert. Det blev bara en föreställning och inte lika många biljetter sålda som tidigare år. Medverkande var Musikkåren från Hillerstorp och en sånggrupp/kör som kallar sig Team Lillemor. De var riktigt duktiga och sjöng både kända och mindre kända julsånger, en del riktigt svåra. Det är roligt att få lyssna till andra musiker och sångare. Jag tror alla besökarna på konserten var nöjda och glada, både stora och små, gamla som unga.
Efter själva konserten bjöd vi på fika som ingick i biljettpriset. Eftersom det var vår värdgrupp som tjänstgjorde denna helgen, fick vi ordna inte bara med städning utan också fika. Maken jobbade så jag fick representera Johanssons på egen hand. Vi städade och dukade i lördags förmiddag. Sedan tog vi en koppa kaffe och några pepparkakor. Jag stannade kvar när de andra åkte hem. Julia och jag skulle fixa med lite dekorationer på scenen och i foajén. Det blev några turer till Bredaryd och Värnamo innan vi fått fram det vi behövde. Idag fortsatte vi på förmiddagen med att sätta upp dem. Vi fick lite hjälp med stegen av de som monterade körtrappan. Sen lämnade vi allt och åkte hem för en paus innan nästa pass skulle börja.

Jag tog en kort promenad med hunden och lagade lite soppa. Det kändes som lagom mat idag. Sen åkte jag tillbaka till kyrkan. Allt funkade som det skulle. Folket kom och fyllde kyrksalen. Vi delade ut programblad. Sedan kunde vi njuta av musiken och sången en stund innan det verkliga jobbet tog vid. Vi serverade kaffe med saffransbröd och pepparkakor. Lite stressigt blev det ett tag. Alla verkade i alla fall ha trevligt och en del satt kvar länge. Vi plockade ut disken, diskade och bar undan stolar och bord. Till slut kunde vi lämna kyrkan i god ordning och åka hem. Nu lämnar vi över till nästa värdgrupp. Vi har gjort vårt för ett tag och återkommer om nio veckor.

Jag tänker på alla som inte kan komma ut på konserter eller andra evenemang. Ibland beror det på den egna oförmågan att ta sig för något, men ibland beror det på att de inte har någon som hjälper dem. På konserten var vi många som jobbade ideellt. Hela musikkåren och kören spelade och sjöng utan att ta betalt. De ville bara ha en fika som motprestation. Vi i värdgruppen gör vår del helt ideellt. Det skulle inte funka annars om alla skulle få betalt för allt jobb man lägger ner. För min del handlade det om ca 10 timmar den här helgen. Det fanns ännu fler som hjälpte andra helt ideellt. Det var flera besökare som satt i rullstol och som hämtades till konserten av medlemmar som gör det ideellt. Det finns förstås de som har detta som jobb. Maken kör ju färdtjänst och ibland får han skjutsa kunder till konserter, gudstjänster eller matcher. Men det förslår inte. Utan alla ideellt arbetande människor skulle många aldrig komma utanför de egna väggarna. Därför blev jag glad när jag såg alla som besökte konserten idag. Det var en brokig blandning människor precis som samhället är.

Imorgon är det jobbet som gäller. Även om vi ibland känner att vi jobbar en del ideellt även i skolan, så har vi trots allt lön. Så därför är det ett jobb. Det betyder inte att vi är mindre engagerade, bara att vi inte alltid kan välja vad vi ska göra. Vi kan bli beordade och vissa uppgifter måste vi bara göra vad vi än tycker om dem.

2 kommentarer:

  1. JA, ni ideella människor är beundransvärda. Det blev Apladalen för min del, tradition sedn J flyttade till V-mo. Rått och kallt och blött - men mysigt ändå. Nu ä det vitt ute ... ch tyvärr ... jag gillar det inte.

    SvaraRadera
  2. Ja, det kan vara både lite tufft och roligt att jobba ideellt, men oftast är det små guldkorn som gör att man får energi.
    Men så tuff uppgift som att ordna med något större evenemang kräver sina krafter. Härligt att det blev lyckat och att även ni fick njuta av vacker musik och sång.

    Ha det så gott// Bodil

    SvaraRadera