tisdag 27 december 2011

Lata dagar

Gulliver har hittat julfriden
 Julen ska man inte stressa sig igen utan njuta av några lata dagar och umgås med familj och släktingar. Maken jobbade ju juldagen också så vi andra tog det riktigt lugnt. Vi åt rester, tog en hundpromenad i sakta mak lite då och då och tittade på TV. Annars gjorde vi väl som Gulliver. Vi hittade en plats att lata oss på. Hela helgen har ju varit blåsig, men vi har haft ström hela tiden och varma dagar men en del sol.
Lutfisk med släkten
 Annandagen var maken ledig. Då blev det lutfisk till middag. Det är inte min favorit, men maken älskar den och det gör svärfar, min mamma och min syster. Därför brukar de komma och äta lutfisk med oss. Tyvärr kunde inte mamma komma för hon orkade inte riktigt med resan. Hon fick en bit lutfisk i en burk som syrran tog med tillbaka till henne. Men syrran, svågern och deras inneboende, en tjej från Filippinerna, och svärfar kom.
Lutfisk m m
Lutfisken hör julen till och med åren har jag lärt mig äta en liten bit. Inte för att jag gillar den utan mest för att den hör till julen. Det är bra att det finns kvar av de andra delikatesserna på julbordet. Efterrätten däremot gillar jag, ris a la malta med fruktsallad på julens frukter. Det satt fint.
Takko verkar tycka det ser mumsigt ut
Det tråkiga är att min mobiltelefon lagt av. Jag uppdaterade den igår och efter det kom det en röd varningstriangel på skärmen. Det gick inte att komma åt något längre och i morse var den helt död. Alltså var det bara att sätta sig i bilen och åka in med den till stan. Hela familjen packade in sig i min lilla bil. Makene och en av sönerna skulle hämta en presenning och då upptäckte de att det ar punka på ett av SAAB:ens däck. Så det fick också följa med in. Det blev alltså stora reparationsdagen. Däcket var snabbt ordnat, men telefonen fick tyvärr skickas in. Så nu har jag bara en lånetelefon, en Nokia som jag inte alls kan med. Jag kommer inte åt alla mina kontakter och inte Internet heller som det ska. Inte kan jag geocacha för apparna får jag inte heller fram. Det blir till att använda bara GPS:n. Vilken tur att jag lyckats ladda ner en betydligt bättre karta i den nu. Det var rättare sagt sonen som gjorde det. Man får sätta dem i arbete nu när man har dem hemma. Ett par veckor lär det ta innan jag kan få tillbaka min egen telefon.
Mellandagsstickning
 Lite stickning har jag hunnit med också. Jag stickade klart en halstub inte för att man behöver den i det här milda vädret. Men det är alltid kul att få saker färdiga. Sedan har jag börjat nysta upp några härvor garn som jag köpte vid det senaste besöket i Jönköping. Det ska bli en kofta vad det lider.
Mellandagspyssel
Min julklappsbok har jag hunnit börja läsa i. Men jag sträckläser inte utan suger lite på karamellen. Den verkar vara i samma stil som Damernas detektivbyrå som hör till mina favoriter. Båda utspelar sig i Afrika och ger ett annat perspektiv på tillvaron. Det kan behövas ibland. Vi gör lätt vårt eget till den allmänna normen, men vi är trots allt en minoritet i världen vi som har det så här.
Mrs Angels tårtbageri
Det känns gott att ha några dagar utan en massa krav. Många tycker att vi lärare har så långa lov och så mycket ledigt, men det är bara på de här lite längre loven vi verkligen kan koppla av från vårt jobb. Ändå märker jag i flödet på Twitter att många kollegor har svårt att lämna skolan i tankarna. Den finns där hela tiden. Detär därför jag tycker det är bra att ha andra saker att göra som geocaching och stickning. Sen tänker de väl inte heller på att loven har vi ju faktiskt jobbat in. Det är inte så många som har 45-timmarsvecka utan att det handlar om övertid eller egenföretagande. Det är mycket jobb de veckor vi jobbar. Därför är det skönt att kunna släppa det för några dagar i alla fall.

1 kommentar:

  1. Skicka gärna en länk med kartan.... försökte få ner den som någon Pekka lagt ut på geocaching children....men det funkade inte.
    Ska ge mig ut på dagens promenad med nya kameran. Ska kolla om det var ett bra köp.
    Du kan väl höra av dej vilket som passar äst, den 5 eller 6 jan. Räcker att jag vet någon dag föer. Ska "låna" skolgpserna och ladda ner ett antal cacher i Forsheda.... hoppas att det fortsätter vara grönt, då blir det lättare. Ha det så bra med stickning och böcker....

    SvaraRadera