onsdag 18 maj 2011

Broar, tåg och kunskapsmål

Mörka moln över Rannäs
 De senaste veckorna har det varit många dagar då jag gjort annat än den vanliga undervisningen. Det har varit projektplanering, friidrottsdag, studiedag och olika kurstillfällen. Ibland har även kvällarna varit uppbokade. Därför var det skönt att komma hem idag och veta att kvällen var bara min. Jag kunde ta det lugnt, slänga in en tvätt i maskinen, ta en fika och kolla runt vad alla andra sysslat med på nätet.

I måndags hade jag hand om programmet på UV-scoutmötet. Vi träffades vid skolan. Därifrån utgick två bibelrundor som jag satt ut. Patrullen fick lösa lite kluriga uppgifter medan de gick runt i samhället. När de kom tillbaka, var korven grillad och klar. 

Igår var det studiedag. Vi tittade på lite film och pratade om inkludering. Det verkar vara det senaste. Alla elever ska inkluderas i klassen. Genom att alla små undervisningsgrupper läggs ner ska resurser frigöras så att vi kan vara två pedagoger i klasserna. Det låter ju bra på pappret, men vi är nog både lite frågande och lite skeptiska. Vad händer med de elever som inte klarar att jobba i en stor grupp? Det bli fler människor i redan trånga klassrum. Vi undrar nog också om det här är ett sätt att kringgå behörighetsproblemet. Om vi är två pedagoger, behöver kanske bara en vara behörig i ämnet och så slipper man fortbilda de som inte är det. Jg hoppas att det inte är så. Efter lunch jobbade vi i våra arbetslag med kursplanen i svenska. Vi försökte skapa ett underlag för kommande lokala pedagogiska planeringar i ämnet. Jag tyckte hela tiden att vi halkade över på kunskapskraven och det centrala innehållet i stället för att utgå från förmågorna. Svenskan är inte lätt att skriva och den nya indelningen i det centrala innehållet var lite rörigare tycker jag. Det var enklare i den gamla kursplanen med uppdelningen på läsa, skriva, tala och lyssna. Jag är glad att jag numera inte undervisar i svenska. Matematiken är tydligare även om den innehåller väldigt många moment. 

På kvällen kom vår gemenskapsgrupp hit. Jag handlade lite bröd och pålägg på vägen hem från studiedagen. Det blev till och med tid över att baka en kaka på. Jag hittade några rabarberstjälkar och hallon hade jag i frysen. Lite vaniljkräm till så blev det riktigt smaskigt. Det var sista samlingen innan sommaren och vi pratad en del om bönen. Vi läste några texter ur några små trevliga häften som jag hittade i Jönköping i måndags. Jag var där på återbesök hos homeopaten. Han var riktigt nöjd med behandlingens resultat. Även om hostan finns kvar åtminstone ibland så har det gått framåt.
Brobygge
Brotest
 Bönen brukar ju ibland liknas vid en bro mellan oss och himlen. Idag byggde vi andra broar. På morgonen startade jag upp första lektionen i fyran med ett nytt matematikområde. Sedan lämnade jag över till min resurs och körde in till stan för att gå på kurs igen. Det var ett nytt tema i NTA som jag inte har jobbat med förut. Det heter Banbrytande teknik och handlar om järnvägar. Vi ska ju jobba med teknik i sexan är det sagt. Jag tänkte att det skulle passa. Temat var för år 6-8 och vissa delar var ganska svåra. De andra deltagarna jobbade mest på högstadiet. Det var i alla fall intressant. Det var mycket teknik men även historia och andra ämnen kunde integreras. Man kunde lägga upp det som en storyline med rallare och kockor. Det gillar jag. Storyline är ett trevligt sätt att arbeta på.

Vi jobbade inte lika mycket praktiskt som vi brukar göra på de andra temautbildningarna för de yngre åldrarna. Men vi byggde i alla fall broar av tandpetare och vingummin. Det funkade bättre än att använda blötlagda ärtor. Det gick förstås åt en del vingummin till konstruktörerna. Eleverna hade säkert gillat det. Imorgon är det i alla fall en "vanlig" skoldag och på fredag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar