lördag 28 maj 2011

Plantfrossa

 Lördag morgon och regnet hänger i luften. Jag som hade hoppas på uppehåll så att de gröna fingrarna hade kunnat jobba. Jag begär inte sol bara inte regn och helst inte blåst. Jag begärde tydligen för mycket för regn och blåst har jag fått. Dessutom fick jag ett sms igår om att vår värdgrupp tjänstgör den här helgen. Så det blev städning på sommarhemmet på förmiddagen. Sedan plockade vi blommor Takko och jag. Hagtornen utanför fönstret håller på att veckla ut sina små näpna rosor. Vi gick längs vägkanten och plocka vilda blommor. Det blev skogsviol, styvmorsviol, teveronika, mandelblom, hundkäx, smörblomma och rödklöver. Alla de här blommorna brukar jag räkna med att plocka till midsommarbuketten. Allt kommer så tidigt i år. Det började regna så vi fick vänta med liljekonvaljerna, men de har vi ju precis utanför knuten.
 Medan regnet strilade utanför fönstret fikade vi i lugn och ro. Maken jobbar i helgen så hunden och jag fick fika själva. Men han säger inte nej till en bulle. Därefter åkte jag till stan för diverse inköp. Det blev lite kryddväxter som ska komplettera örtagården, men jag var inte så imponerad av utbudet. Då kom jag att tänka på ett tips som jag fick i torsdags kväll på tjejträffen. Mina goda vänner rekommenderade Skinnarnas handelsträdgård i Ljungby. Jag hade ju inget särskilt för mig så jag drog dit. Där fanns det ett helt annat utbud. Där kunde man frossa i plantor.
 Först gick jag runt utomhus. Där fanns alla vanliga trädgårdsväxter, massor av rosor och buskar, vattenväxter till dammen och även lite mera exklusiva växter. Först tog jag ingen kärra med mig. Jag gick bara omkring och njöt. Sedan hämtade jag en kärra för några plantor måste få följa med hem.
 Inomhus fanns det ännu fler växter. Det blev några sorters gräs, sommardahlior, tagetes, margueriter och några till. Jag kunde ha fyllt en kärra till men man måste ju ha tid att plantera växterna också. Där fanns även utemöbler och massor av läckra krukor, lyktor och andra presentartiklar. Man kunde köpa snittblommor och arrangemang. Dessutom var personalen trevlig, så besöket blev lyckat. Hit kommer jag nog att återvända. Det är trots allt inte så långt till Ljungby. Det ligger på andra sidan länsgränsen och därför tänker man inte alltid på att kolla åt det hållet. Tänk vad gränser kan hindra oss även i tanken.
Hemåt åkte jag förstås de mindre vägarna över Lagan, Vittaryd och Dannäs. Det senaste året har vi inte behövt åka den vägen så ofta. Sedan sonen flyttade till Karlskrona, behöver inte föräldrataxin rulla däråt. Jag hoppas han kommer hem nästa vecka för då är kurserna avslutade. De slutar ju lite tidigare än vi andra. Vi går ovanligt länge i år. Vår skolavslutning är inte förrän 16 juni. Sedan jobbar vi till den 22 juni och därefter är det midsommar. Så fort allt går.

På tal om snabba ryck: Om ni vill se en hund växa från valp till vuxen på 40 sekunder kan ni göra det här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar