lördag 7 maj 2011

Djur, konst och djupa frågor

Mondrianinspirerad hund
 Arbetsveckan är slut, nu börjar den ideella helgen, som ser ut att kunna bli både varm och solig. Imorgon och på söndag är det UV-scouthajk med invigningsgudstjänst. Jag ska nog inte vara med hela tiden, men jag ska handla maten och hålla i andakten på söndag.

Annars har veckan varit innehållsrik. I onsdags var jobbade jag tillsammans med våra NTA-samordnare på höstens temautbildning i Mönster och algebra. Det innebar att jag missade den stora djurdagen som år 4-6 ordnade på fotbollsplanen vid skolan. Det var många djur anmälda en häst, en kalv, ett får med lamm, säkert 20 hundar och lika många katter, kaniner och råttor. Jag fick nöja mig med att läsa om det i Värnamo Nyheter och höra eleverna berätta. Som vanligt tror jag mer på eleverna än VN. Det är alltid bäst att gå till källan. Varför blir det alltid något fel i varje tidningsartikel? Inga större saker, men en del elever upplevde sig felciterade.
Mondriandjur
 Sen trodde jag att det skulle bli kurs på torsdagen, men det hade jag missuppfattat på något sätt. Den kursen är visst inte förrän om några veckor. Så därför kunde jag vara med på friidrottsdagen. Vår idrottslärare blev glad, sa hon, när hon fick mitt SMS om att jag kom. Annars hade vi varit en man kort. Jag fick som vanligt sköta sekretariatet.
Sexans mondrianvägg
 Målningarna med djur i rutnät har våra sexor gjort inspirerade av Piet Mondrians konst. Det är min kollega som har bildlektionerna, men det var jag som tipsade henne om Mondrian för några år sedan. Jag hittade hans hundmålning i makens facktidning. men det var inte förrän nu i sexan som eleverna var mogna nog att ta sig an uppgiften. Jag tyckte deras bilder blev fantastiskt bra.
Djurutställningen i VN

Mera djur
 En annan uppgift som sexorna har fått den här terminen var att skriva argumenterande texter. Det resulterade i ett antal insändare i varierande ämnen. De som ville fick själva skicka in sina insändare till Värnamo Nyheter och några har varit med på insändarsidan. Ibland ger vi våra elever ganska meningslösa uppgifter när de ska skriva utan att egentligen ha en riktig målgrupp att skriva för. Det här var en bra övning som engagerade dem. Det var min kollega som låg bakom den också. På samma sätt har nog bloggen som vi har skrivit i engelskan fungerat. Fast målgruppen där har kanske varit mer anonym. Marie Linder har skrivit ett bra blogginlägg om detta, som heter "Mer verklighet, mindre torrsim!"
Sexan har skrivit insändare i VN
Sista lektionen idag på ferdagen stod det livskunskap på schemat. De senaste gångerna har vi pratat källkritik och creative commons.  Eftersom vi är två pedagoger brukar vi ibland dela oss i två grupper. Men idag var vi i stället alla tillsammans. Eleverna ville diskutera en fråga som de inte hunnit med på SO-lektionerna. De har arbetat med världsreligionerna. Dagens fråga var om de kallade sig kristna eller inte och i så fall varför. Det var många som deltog i samtalet med intressanta funderingar. Dessutom var tre föräldrar med. Hela veckan har varit besöksvecka och därför kom det en del föräldrar. Till sist gjorde vi en undersökning i klassen. En tredjedel av klassen kallade sig för kristna, en tredjedel ville inte kalla sig för kristna och en tredjedel visste inte. Det var intressant att delta i elevernas samtal om så svåra frågor. Vi betonade givetvis att alla hade rätt till sin åsikt och man har rätt att ändra sig under samtalets gång.

Alla människor funderar nog någon över detta. Om några år kommer många av eleverna att konfirmeras. Då har de chansen att få diskutera de här frågorna. En av eleverna berättade att han ska konfirmeras redan imorgon. De tillhör en kroatisk katolsk kyrka och han har valt att konfirmeras redan nu tillsammans med sin bror som är två år äldre. För oss som passerat konfirmandåldern finns det andra möjligheter att få bearbeta och diskutera dessa frågor. Vi kan gå en Alphakurs. I vår kyrka ska vi försöka få igång en sådan till hösten.

1 kommentar:

  1. Hundbilderna "stjäl" jag direkt till min lilla tjejgrupp som ska jobba lite extra med bild.
    Klickade inte vidare till henne som skrivit om torrsim kontra verklighet .... för så har jag tyckt länge. Insändarna var ju jättefina.... fick upp dem i sådant format att jag kunde läsa.
    Gick Alpha kurs för några år sedan.... skulle gärna gå en igen... men inte bara med sådana som var riktigt inbitna kyrkomänniskor. Skulle vealt ha lite blandning...

    SvaraRadera