måndag 9 maj 2011

Skolan fungerar

Ny arbetsvecka med nya lektioner. Sexorna går mot slutet av mellanstadieperiodeen. Det märks. Vilken utveckling som har skett sedan jag först mötte dem några lektioner NO/SO i veckan i trean. I fyran blev det fler lektioner i engelska och NO. Jag tänkte att vi ska titta på alla gamla engelskafilmer vi gjort under de tre åren. Vi kommer säkert att skratta. Idag kan de så mycket mer. De förstår och kan söka kunskap på ett helt annat sätt. De kan uttrycka sig och berätta både muntligt och skriftligt. Idag läste några av dem upp sin resedagbok där de skrivit om sin fiktiva resa till Brittiska öarna. Sedan skrev de och berätta om sin påhittade engelska/irländska/skotska värdfamilj. Det ska bli roligt att höra de texterna senare.

Imorgon träffar jag inte sexorna. Då är de på högstadiet och jag får träffa fyrorna och femmorna, engelska respektive matte. Härliga grupper de också. Efter skolan ska jag åka tåg till Stockholm. Det blir övernattning på ett hotell nära centralen, inte samma som förra gången för det var fullbokat. Det var synd för deras frukostbuffé var fantastisk. På onsdag åker vi sedan buss till Nynäshamn. Det är dags för sista delen i min NTA-utbildning. Vi ska skriva vår planering för temautbildningen i Mönster och algebra. Torsdag kväll kommer jag hem igen.

Det klagas mycket på skolan nuförtiden. Den svenska skolan är så dålig, säger man. Då tycker jag att det är konstigt att både elever och lärare trivs så bra som de gör. Ikväll hade vi arbetsplatsträff med vårt nya rektorsområde. Då fick vi bl a ta del av resultatet från en medarbetarundersökning som gjorts i kommunen. På vår skola var det övervägande positivt. Visst fanns det områden som vi kan förbättra, men överlag var det bra stämning. Jag tror inte att skolan är så dålig som många gör gällande. Troed Troedsson ställer frågan om skolan fungerar i den här lilla filmen. Jag lyssnar hellre på honom och känner stolthet än på olyckskorparna i media och riksdag.




Det sköna vädret håller i sig. Ikväll var jag ute med vattenslangen. Det är torrt i trädgården och då gror inte de små fröna jag sått. Jag hoppas det kommer regn också. I helgen hade det visst varit en gräsbrand i Forsheda. Det vill vi inte ha här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar