fredag 13 maj 2011

Kursjobb och tågstrul

Utsikten från Utsikten Meeting i Nynäshamn
 Då var jag hemma igen efter utflykten till Stockholm och Nynäshamn. Småland visade sin regniga sida vid hemkomsten. Men det var skönt med lite väta på den torra jorden.

Ibland vill allt bara strula. Så var det i tisdags när jag skulle åka. Först hade mina lektioner som vanligt. Tåget gick 17.34 från Alvesta, men jag har ju en liten bit dit och inga biljetter hade dykt upp. Mina NTA-samordnare hade beställt och jag hade pratat med mannen på resebyrån som skulle mejla över alla biljetter. Det kom inget. När jag ringde upp honom visade det sig att någon skrivit en liten bokstav fel i min epostadress. Mer behövs inte. Jag fick hämta ut dem i Värnamo i stället. Så det ordnade sig. Men det var lite nervöst ett tag.

På vägen passade jag på att titta in till lilla mamma. Jag hade så där trekvart tillgodo. Så det blev en liten pratstund innan jag måste ta mig till Alvesta. Tågresan upp gick bra utan alltför stora förseningar. Några minuter kan man stå ut med. Jag hittade till hotellet tvärs över gatan från Centralstationen i Stockholm och kunde installera mig på rummet samtidigt som den första låten i Eurovision spelades på TV.

Dagen efter åt jag en god hotellfrukost inte alltför tidigt. Det blev sovmorgon för mig. Bussen skulle plocka upp oss vid Cityterminalen 9.50. Så jag kunde ta det lugnt. De andra som åkte hemifrån på morgonen hade kanske stigit upp i ottan. Bussen tog oss ut till Utsikten i Nynäshamn. Det är ett stort hotell och konferensanläggning där vi skulle hålla till. Utsikten var verkligen enastående. Vi såg ut över skärgården och de stora färjorna passerade utanför.
Mina kursare jobbar med vår planering
 Vi hade två dagar på oss att jobba med våra temaplaneringar. Det blev många intressanta diskussioner och tips från kursledare och deltagare. Planeringarna gjorde vi i grupper. Vår grupp var effektiv och vi hann med väldigt mycket. Vi gjorde en dagordning och skrev instruktioner för de olika uppdragen i temat som vi kommer att gå igenom. Sedan hann vi börja på en powerpoint också. Visserligen måste var och en ändra i den efter sina förutsättningar, men vi hade en stomme med oss hem. De flesta ska hålla sina kurser till hösten. Många lägger dem på augustidagarna, men jag ska ha min första utbildningsdag i september.
En armsträckare då och då eller en liten bensträckare
Vår grupp var till och med så flitiga att vi jobbade en stund efter trerättersmiddagen på kvällen. God mat fick vi också. Det var fika med olika kakor, lunch med salladsbuffé och två olika huvudrätter, trerättersmiddag med vin och frukostbuffé, mer fika och lunch. Sista fikan tog vi precis innan bussen tog oss tillbaka till Stockholm C. Där skildes vi åt och åkte åt olika håll. Mitt tåg gick efter en timme 17.06.

I början körde X2000 på, men efter Mjölby någonstans bromsade det in kraftigt och stannade. Vi hade tekniska problem som tågföraren försökte fixa. Vi satt där en bra stund innan vi kom igång igen. Vi stod still vid flera tillfällen längs vägen, men till slut anlände vi till Alvesta. Den här gången blev det bara 1,5 h senare än vad det stod på biljetten. Jag har ju en tidigare resa i minnet då vi fick åka både buss och taxi för att komma hem 4 h senare än beräknat.

Bilen stod kvar i Alvesta. Det regnade på vägen mot Värnamo och Forsheda. Jag satt och lyssnade på andra semifinalen till Eurovision. Jag missade en del låtar i början bl a det svenska bidraget. När jag körde in på vår parkering hemma började de räkna upp vilka som gått vidare till finalen. Jag var tvungen att höra till slut innan jag klev ur bilen. Det var nog många som satt med andan i halsgropen, men Sveriges bidrag gick ju vidare som det allra sista.

När jag klev in genom dörren, möttes jag av en överlycklig hund. Han visste inte vart han skulle vända sig så glad blev han över att matte kommit hem igen. Vi tog en minirunda innan det var dags för sängen.

Idag har jag jobbat som vanligt. Första timmen körde jag ett av uppdragen från mattetemat som vi just planerat med femmorna. Det fungerade alldeles utmärkt. Andra timmen tillverkade treorna gas i påse. Det är så roligt att ha NO med dem för de är så entusiastiska över allt. Tänk vad lite det behövs för att engagera dem. Det räcker med en brustablett och lite vatten eller lite bikarbonat och ättika.

Eftermiddagen brukar jag vara med sexorna. Idag skulle de åka på dansföreställning inne i stan och det hade jag tänkt följa med på. Men mina kollegor tyckte att de klarade sig utan mig. Så jag fick lite oplanerad planeringstid. Det kan vara gott att få ibland.

Hunden och jag tog en promenad när jag kom hem. Liljekonvaljerna hade slagit ut som jag trodde och jag kunde plocka en stor bukett. Vi blev lite blöta, men det värsta regnet kom senare. Då både ösregnade det och haglade en stund. Men då satt vi här inne och fikade i lugn och medan vi uppdaterade oss på vad som hänt i bloggvärlden.

2 kommentarer:

  1. Roligt att läsa om din resa. Låter så utvecklande att få ha ett sådant här uppdrag.
    Har inte åkt tåg på hur länge som helst ... senast åkte jag mellan Värnamo och Hestra och det är sökert två -tre år sedan. Men det känns som om det kommunikationssätt som borde vara det bästa, är lite osäkert om man har en tid att passa. Kommer till dej - eller du kommer hit - för några timmars matteidéöverföring nån gång i sommar - om det är OK med dej. Du har så mycket som mina elever skulle kunna utvecklas i. Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  2. En matteträff - javisst! Det är alltid kul att utbyta idéer.

    SvaraRadera