lördag 7 maj 2011

Underbar dag i vårsolen

 Det har varit en underbar dag  ute i solen. Jag känner att solen har smekt min hud. På morgonen tog vi hundrundan förstås. Fåglarna tjattrade i buskarna. Takko var överlycklig. Liljekonvaljerna tittar fram ur det gröna höljet mer och mer. Jag blir lycklig. Vid kanalen har de små söta, ljusblå violerna slagit ut.
 På förmiddagen var jag i affären och handlade mat till alla UV-scouter som skulle på hajk den här helgen. De salades vid 10-tiden för spårning ut till hajkplatsen här i Rannäs. Vid halv 12 levererade jag maten. Jag tog förstås bilen ner till sjön. Sista biten fram till vindskyddet måste man gå.

Vi började elda och laga mat till alla. Vi var inte så många. De äldsta patrullerna var på annat. Elitpatrullen höll till på sommarhemmet som de har fixat och målat i. Det ska bli spännande att se resultatet. En annan patrull gjorde en utflykt till Göteborg och Liseberg. Men imorgon kommer alla till scoutinvigningen vid hajkplatsen. Då hoppas vi att många föräldrar och församlingsmedlemmar också hittar dit. Efter middagen, som bestod av köttbullar och makaroner, åkte jag hem. Så här års är det mycket man ska hinna med. Nästa vecka är jag borta tre kvällar och då försvinner mycket tid som jag kunde använt till att jobba i trädgården och städa m.m.
 Det finns mycket att göra i min trädgård. Ogräset frodas och nu har maskrosorna börjat slå ut. Maken hjälpte mig att kapa några idegransbuskar som inte sett så fina ut. En av dem kanske kan ta sig, men den andra ville jag få bort. Jag har köpt ett doftolvon som behövde komma i jorden. Det fixade jag idag. Dessutom hann jag rensa några rabatter och så lite frön i mina bänkar. Maken tog fram gräsklipparen och klippte en liten bit av gräsmattan så att han kunde ta ut resten av trädgårdsmöblerna.
Det blev förstås en andra skogsrunda med hunden. Han kräver det och nu ligger han i sin bädd och sover. Han har haft mycket att stå i idag. Det har ju jag också, men nu ska jag kolla igenom lite inför gudstjänsten imorgon. Vi ska spela upp ett litet drama och sen ska jag säga några ord. Det kan vara bra att förbereda sig lite så man inte svamlar för mycket.

1 kommentar:

  1. Tror nog inte att du någonsin svamlar. Du är lite mer eftertänksam än vad jag är ..... vi har fått olika förmågor.... Ha en bra vecka. Nu drar vi mot Värnamo och födelsedagsfirande hos dottern där.

    SvaraRadera