måndag 30 maj 2011

#1 Jag - en geocachare

 Så var jag då igång. Idag fann jag min första geocache. Det var både spännande och kul och gav genast blodad tand. Här ska letas fler geocacher, men inte idag.

Vad är då geocaching? Man skulle kunna kalla det för en modern skattjakt. Man letar efter gömda geocacher, som kan finnas både som här på landet och i stan. I geocachen finns en loggbok eller en pappersremsa att notera sitt fynd på. Idag fick jag skriva mitt alias på en sådan remsa. Man använder GPS för att hitta till platsen. Sedan gäller det att leta utifrån de ledtrådar man får av cachens beskrivning.

Än så länge har jag ingen dyr GPS-apparat. Jag laddade ner en app till min mobil. Med hjälp av den kan jag söka efter cacherna. Jag märkte att den inte var så tillförlitlig. Mitt första försök att hitta en cache misslyckades. Det finns en i Forsheda hembygdspark. När jag gick från UV-scouternas avslutning, som jag berättat om i mitt förra inlägg, gick jag till hembygdsparken för att leta. Trots att jag var ganska säker på var den fanns, hittade jag inte den. Jag får göra ett nytt försök en annan gång. Då ska jag ha med mig lite utrustning som ficklampa.

När jag gick runt och letade dä, stötte jag på en igelkott, som sprang över gräset. Han blev lite misstänksam mot mig, men fortsatte att nosa sig runt efter maskar och andra godsaker för igelkottar.
Resestenen vid den gamla landsvägen mellan Forsheda och Bredaryd
 Så lätt kunde jag ju inte ge upp. Därför fortsatte jag till en annan geocache som jag visste om. Båda cacherna var av microtyp och därför ganska små. Det var kanske därför den var så svår att hitta. Men den andra var inte svår att hitta. Jag gick direkt på den. Den heter Resestenen i Bredaryd och fanns i närheten av denna runsten.

Vi har cyklat förbi runstenen med våra elever, senast i höstas med klass 4 och 5. Tänk att det fanns en cache som jag inte visste om där redan då. Det roliga med geocacherna är att man får lära sig en hel del om platsen där den finns.
Så här kan en geocache se ut
Hur ser då en cache ut? Den här var ett rör med en liten pappersremsa och en blyertspenna i. Man skriver sitt namn och datum på lappen och lägger tillbaka den där den var så att nästa geocachare kan hitta den. Det här var en microcache, men det finns större också. Det kan vara en plastlåda typ lunchbox. Den innehåller oftast en liten loggbok, en penna och kanske några föremål. Man får ta ett föremål om man lägger dit ett annat av samma värde.

Om man vill börja geocacha, går man till www.geocaching.com och blir medlem. Det är gratis om man väljer basmedlemskap. Där kan man läsa mer om geocaching. Det fkinns också filmer och bloggar som beskriver på ett bra sätt hur man gör.

Här är en annan webbsida - Geocaching - en lärande lek  Här finns flera filmer och beskrivningar av hur man kan jobba med förskolebarn och geocaching.  Det funkar säkert lika bra för skolbarnen.

Öpedagogen har också flera inlägg om geocaching på sin blogg.

Geocaching har mycket som tilltalar mig. Jag hoppas kunna syssla en hel del med det i sommar. Man kan leta cacher överallt. På semestern kan man jaga cacher dit man kommer. Det finns många cacher även i städerna, men jag ska nog börja med de som finns här runtomkring. Det kan bli en bra motionsform som komplement till hundpromenaderna. Ja, hunden kan ju följa med på jakten. Jag antar att jag så småningom vill ha en riktig GPS. Det kan ju bli en lämplig present. Jag lär återkomma i ämnet.

1 kommentar:

  1. Jo, jag har ju läst Maries olika inlägg. Hon äör ju tokig :)Hon talade vid ngt tillfälle om för mig attd et finns sådana här grejer i Tranemotrakten ... skickade en karta. Få se i sommar. Men då får det nog bli med en riktigt GPS .... Kul att få veta lite om olika händelser/platser ... Får fundera på detta ... Kanske en bar sommargrej!

    SvaraRadera