söndag 8 maj 2011

Hajk och hemmapyssel

 Nere vid sjön här i byn finns ett vindskydd. Där hade vi hajk med UV-scouterna den här helgen. På lördag förmiddag fick de gå ut till hajkplatsen. Det blev en spårning med frågor på vägen. Själv tog jag bilen eftersom jag handlade maten till alla. Den lagade vi över öppen eld. Det smakade gott med makaroner och köttbullar ävn om vi hade glömt ta med salt. Det gick bra med ketchup.
 Sedan åkte jag hem och pysslade med annat. Men de andra stannade kvar. De paddlade kanot, övade drama, hade lägerbål och mörkervandring. Allt som hör till en riktigt bra hajk. Sedan sov de i vindskyddet. De lyckades också lägga i vår stora flotte i sjön. Den har legat uppe på land över vintern.
 Idag på morgonen återvände jag för att vara med på scoutinvigningen. Det var också många föräldrar som hittat ut för att vara med. Scouterna marscherade fram bakom fanan. Ett antal miniuvar invigdes till uvscouter och andra fick stjärnor att sy fast på sin scoutdräkt. En ledarscout invigdes till ledare.
 Uvscouterna spelade upp små drama som de hittat på utifrån de olika punkterna i uvscoutlagen. I avslutningen var det ledarnas tur att spela upp ett drama. Vi brukar oftast hitta på egna, men den här gången hittade jag ett roligt bibeldrama på nätet. Det handlade om en vattenpump som inte fungerade som den skulle. Olika personer försökte hjälpa den, men till slut fick pumptillverkaren rätta till felet. Det fattades bara lite vatten. Det var både roligt och tänkvärt. Dramat finns att ladda ner här. Efteråt läste jag om när Jesus talade om det levande vattnet som finns i vårt inre.
Efter hajkgudstjänsten fikade vi tillsammans innan vi städade upp efter oss och åkte hem. Jag kunde ju gå hem. Sedan tog vi det lite lugnt. Trots att jag inte varit med hela tiden var jag ganska trött. Det blir man när man är ute i solen och kokar kaffe över öppen eld. Ögonen svider alltid lite efter en hajk.
När vi blev hungriga hjälptes vi åt att laga mat. Jag fixade kyckling och maken fick ordna tillbehören. Det blev hasselbackspotatis och kokta grönsaker. Sen sådde jag en frön och planterade mina hängande korgar. Mer om dem finns på min pysselblogg. Jag kände mig riktigt nöjd med helgens prestationer. Maken åkte till kvällsgudstjänsten men jag stannade hemma. Söndagskvällar har jag ofta lite att förbereda inför morgondagens lektioner.

2 kommentarer:

  1. Fina, härliga bilder. Tycker att du med all rätt kan vara nöjd med dej själv. Sådde också frönn igår, hos Johanna och Martin. Både i växthus och friland. Ska bli spännande att se hur växthusgrönsaker blr ... jag kan ingenting om sån´t. Mend et är aldrig för sent att lära sig.

    SvaraRadera
  2. Så härlig helg du verkar ha haft! Man kan bara njuta när man sätter näsan utanför dörren. Jag hade också en ljuvlig helg med pilgrimsvandring dryga 11 km tillsammans med nästan 40 personer. Det var en härlig vandring.
    Ha en go arbetsvecka nu, när vi börjar räkna ned =)

    SvaraRadera