måndag 3 december 2012

Snö i Rannäs

 Visst var det kallt i morse, men et var bara lite lite snö på marken. Vid halv elva har jag rast innan jag ska äta med klass 4. Då åkte jag hem för att ta ut hunden en liten runda. Jag skulle jobba länge idag och då behöver han ut nån gång mitt på dagen också. Då var det bara lite lite snöflingor i luften. Annat var det när jag skulle åka hem efter klockan sex på kvällen. Då var bilen täckt av snö så jag fick borsta fram den. Vägarna var täckta av flera centimeter snö. Jag körde sakta hemåt och det kändes bra när jag väl kunde parkera hemma på gårdsplanen.
 Hunden ville förstås ut efter en lång dag inomhus, i varje fall sen elvatiden. Han skuttade glatt omkring i snön.  Jag lufsade efter i snöfallet och mörkret. Ficklampan lyste upp bra och snön gör att det blir lite ljusare än vanligt. Vi gick byarundan och skyndade oss sedan in i huset. Jag kan inte säga in i värmen för det var verkligen inte varmt inne. Maken hade nyss kommit hem han med. När han ätit, fick han gå ut och elda i pannan. Trots det har jag inte lyckats få upp värmen och ut ända ut i tårna. Vi har köpt en värmepump som ska kunna ge lite jämnare temperatur i huset, men han som ska installera den har inte behagat komma än. Vi har väntat i snart en månad på honom. Kanske imorgon eller på onsdag. Det finns ändå ett ställe i huset med skön värme. Det är på toaletten för där har vi ett elektriskt element. Inte det bekvämaste, men det går att värma upp frusna fingrar och tår där.
 Anledningen till den sena arbetsdagen var att vi hade kvällskonferens/arbetsplatsträff. Det var en hel del på agendan, men inte alltid så trevliga besked. Det känns lite surt att få köpstopp när vi precis skulle handla upp vara sista slantar. Extra surt eftersom det inte är vi som går back utan andra områden i kommunen. Det har väl lärt oss att inte spara på slantarna utan köp, köp köp i varje fall innan november. Ett annat oroande besked är att det ska bli en ny timplan. Eleverna ska ha fler timmar, men vi ska inte få fler är det sagt. Då undrar vi förstås om det kommer att anställas fler lärare eller hur får vi hop det hela. Det verkar ändå som att vi ska få lite avlastning vi som ska genomföra nationella prov under våren. Och det förs samtal om lärarnas arbetsbelastning. Återstår bara att se hur det blir i praktiken. Just nu är i alla fall vi ganska så hårt belastade. Jag tog i alla fall inte med mig något arbete hem idag. jag har gjort mina nio timmar och lite drygt det idag.
 Katterna söker sig också inomhus i det här vädret. De kurar ihop sig på kökssoffan och spinner. Det får de gärna göra. De håller alla möss borta. Jag har inte sett en mus inomhus på hela hösten. De sköter sitt jobb med bravur.
 Det har snöat hela kvällen så det kan bli spännande att vakna upp imorgon. Då har jag kort arbetsdag, men det blir nog en korg med jobb som får följa med hem. Nu gäller det att ligga i med bedömning och betyg så man slipper stressa innan deadline nästa vecka. Mitt mål är att vara klar denna veckan.
Nu ska jag värma en vetekudde, ta på flannellpyjamasen och krypa ner mellan flannellakanen i sängen. Några filtar får också följa med och hunden får gärna lägga sig vid fötterna. I natt behövs hela batteriet av varma attiraljer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar