söndag 30 december 2012

Vintercaching i Vaggeryd

Fulparkering

Några plusgrader och en del regnskurar var utlovade denna dag då Katrin och jag tänkte ge oss ut på cachejakt. Det fick inte hindra oss. De känns som evigheter sedan jag loggade en burk senast. Vi drog iväg framåt lunchtid. Färden gick till Vaggerydstrakterna. Där hade det kommit ett antal nya burkar sen vi besökte kommunen. Vi räknade med att det kunde vara enklare att cacha i samhället om det skulle regna alltför mycket. Nu blev det en hel del skogscacher i alla fall trots regnet och blöt snö att trava i.


Första stoppet blev redan i Skillingaryds norra regioner. Jag fick göra en riktig fulparkering  efter att ha kört runt i rondellerna, men det var ingen trafik att tala om när jag stannade. Vi insåg redan när vi läste tidigare loggar att här måste någon av oss klättra. Det blev Katrin som tog på klätterhandskarna och gav sig upp. Då plötsligt verkade det som om vi hamnat vid Trafalgar Square. Det kom en hel karavan av bilar och kretsade runt oss med nyfikna ögon. De undrade säkert vad tanterna hade där att göra.


Till slut nådde Katrin upp till den lilla grisen. Cachens namn var "Vår julskinka har rymt...". Vi fångade in den, loggade den och lät den sen vara kvar för att äta upp sig inför nästa jul. Årets upplaga är ju rean över.


När cachen var loggad gäller det att ta sig ner igen. Det klarade hon galant och kunde pusta ut med båda fötterna på jorden. Vi återvände till bilen och hastade vidare norrut.

Graffiti

Nästa gömma fick vi traska en bit genom för att komma till. Ett antal brocacher har dykt upp på sistone i VGD. Detta var en av dem med tillnamnet Graffiti. Vi förstod varför när vi kom fram. Här letade vi länge men det var inte lätt att hitta någon burk bland alla granarna. Det började regna på oss och granriset var blött. Så till slut gav vi upp och återvände till bilen utan att ha loggat cachen. Granar var inte riktigt vår grej idag. Vi gick bet på en annan grancache också lite senare. Men den hade å andra sidan en riktigt hög svårighetsgrad.

Old trafford?

Sedan besökte vi några enklare gömmor. En av dem hade Katrin redan loggat, menhon väntade tålmodigt i bilen medan jag traskade bort och loggade den. Det kom ett par gömmor så sent som igår. Old Trafford? låg bra till för oss. Där hade det funnits en gammal grusplan där man spelat fotboll. Fotboll är ju inte riktigt min grej, men till och med jag vet vad det namnet står för. Sedan fortsatte vi till nästa nykomling, Källemo ind.omr. När vi letat lite, fick Katrin fram burken.

Keps och regnpncho klarar vätan

Det var ganska blött att cacha idag. Dels regnade det tidvis rätt bra, dels var alla träd fulla av vattens om droppade ner på oss. Sen fick vi pulsa i blöt snö eller halka runt som Bambi på hal isgata. Men vi klarade det. Jag bytte om till mina varma Muckboots och krängde på mig regnbyxorna. Värst var nog imman och vattendropparna på glasögonen och att fingrarna blev kalla och stela.


Dagens trevligaste serie var Hundtassens Adventscacher. Vi började med den sista, 4:e Advent. Den gjorde oss riktigt glada. Trots att både advent och jul är förbi, fick vi allt lite julstämning av det brinnande ljuset. Vägen fram till gömman var inte plogad. Egentligen hade vi tänkt fortsätta genom skogen men vi ville inte köra fast i snösörjan så vi vände.


I stället åkte vi till de andra adventscacherna. Nu tog vi dem i rätt ordning. 1:a Advent hittades bland granarna i skogen. Den lyste så välkomnande mot oss.


Ialla adventscacherna lyste batteridrivna blockljus med siffror på. Det fanns trevliga dekorationer och en loggbok att signera. Här hade man inte snålat på rekvisitan.


Utsidan var också dekorerad med lämpliga detaljer. Det fanns fönster på stugorna som lyste välkomnande medan skymningen sänkte sig över oss. Det hann bli ganska mörkt innan vi kom till den sista.


2:a Advent var dekorerad med bomullssnö och blänkande kulor. Jag hoppas ingen misstycker att jag lägger ut några spoilerbilder. De var så fina. Dessutom vet man ju vad man ska leta efter när man väl hittat enav dem.


Den sista gömman, 3:e Advent, var den glittrigaste av dem. Vi får tacka Hundtassen för alla fina adventsgömmor. De lyste upp vår dag. När vi hittat alla fyra, satte vi oss i bilen och plockade fram vårt fika. Det smakade gott med lite kaffe och tilltugg.


En del geocachegömmor tar oss till vackra eller speciella platser som cacheägaren vill visa upp. Vid andra gömmor är det själva gömman som är speciell. Ibland blir man överraskad vid fyndet. Några av gömmorna låg vackert nere vid en å. Andra var mitt i skogarna runt Vaggeryd, där det var mest tallar och granar att visa upp. När det mörknar kan man missa en del vackra platser. Tyvärr mörknar det ganska tidigt så här års. Vintercaching är på sätt och vis svårare än sommarcaching. Enav dagens gömmor fick vi hoppa över. Katrin hade redan loggat den och visste var den var. Just nu var den täckt av snö och där var inte läge att gräva. jag får återkomma när det blir snöfritt. Nu vet jag var jag ska leta.


Denssita gömmanvi hittade blev Vaggeryds kyrka. Det är vanligt att det finns cacher placerade vid kyrkor. Det finns ju en kyrka på nästan alla orter. Ett tag var det standard att varje cachingtur skulle innehålla åtminstone en kyrkcache.


Vaggeryds kyrka är inte av den vanliga sorten, stora vita med torn. Den är modernare i sin arkitektur och material. Vi hittade cachen ganska fort efter att ha parkerat bakom kyrkan och promenerat fram. På andra sidan vägen lyste en stjärna som om den visade oss vägen till gömman.


Nu var det mörkt och det kändes bra att vända hemåt igen. Jag körde över Lanna och lämnade av Katrin, som idag kom upp i 1400 loggade cacher. Jag ligger lite efter, men 2012 har varit ett bra cachingår med en bra bit över tusen loggar, närmare bestämt 1092. Än är ju inte året slut, så det kan ju bli några till. Men det får bli bonus i så fall.

1 kommentar:

  1. Ojojoj, över tusen cacher. Imponernade..... HAr bestämt att inte sätta upp något antalsmäl mera, det är bara stressande. När det känns kul att geocacha, så ska jag göra det, men inte för att jag "måste". Regnväder håller mig inomhus...
    Du kanske hellre vill åka häruppåt på onsdag.... jag kan leta upp dina mystar så småningom, borde väl finnas något ställe som du inte besökt...
    Katrin kan ju också åka med. Fundera på vad du tycker, så kan vi höras i morrn kväll...

    SvaraRadera