torsdag 27 december 2012

Work of heart


Första vardagen efter julhelgen behöver vi förstås proviantera lite och uträtta en del ärenden i staden. Sönerna och jag tog en liten tur på stan. Ett av målen var att besöka Vandalorum. jag har inte hunnit gå på de nya utställningarna och det var ju tur eftersom sönerna gärna hängde med. Som en av Vandalorums vänner gick jag in gratis, men de andra fick jag betala för.


Först tittade vi på designutställningen i Lada 1. Där fanns båda kända och okända alster från hela Norden. Vi kände bl a igen det gula skåpet för National Geographic. Det var inte bara möbler utan också textilier andra bruksföremål.


Allt man ser på en utställning kanske inte passar hemma. Inte hos oss i alla fall. Hästlampan var häftig, men den hade aldrig fått plats i vårt vardagsrum. Den var riktigt stor.


Den utställning som intresserade mig mest fanns i Lada 2. Där visades verk av Janeric Johansson. Han arbetat som konstnär i över 40 år, men är autodidakt. Han föddes i Vetlanda men bor nu i Malmö. Dessutom har han en studio i Kunming i Kina. Jag har har följt honom genom åren och sett flera av hans utställningar och jag gillar hans konstverk. Det finns mer på hans hemsida.


Först möttes vi av en massa fotografier på kineser. Vi brukar ju säga att alla asiater ser likadana ut. Detsamma säger de om oss västerlänningar. Det här verket hade arbetsnamnet China Faces, men det fick till slut namnet Face China. De såg faktiskt inte likadana ut. De är individer precis som vi fast de är så många fler. Det fanns en del intressanta texter bredvid verken som handlade om konstnärens möten med människor i Kina.



Många av tavlorna var tredimensionella. De var målade i akrylfärger på duk men hade också inslag av galvaniserad plåt. Plåtarna var oftast veckade och man kunde se olika motiv beroende på i vilken vinkel man stod. På någon kunde man från ena hållet läsa "Lies" och från andra hållet "Truth". Den stora målningen på bilden ovan har små veckade plåtar på de fyra sidorna. På dessa kunde man i en viss vinkel läsa väderstrecken på engelska. Om det fanns ord på kinesiska vet jag inte. Min kinesiska är inte så bra.



Ute på golvet stod skulpturer av veckad plåt. Ibland såg man motiv från ett par olika håll. Sedan när man stod i en annan del av rummet och tittade ditåt, upptäckte man ett helt annat motiv. Plötsligt kunde jag läsa "Vandalorum" på en av skulpturerna. Det var spännande konstverk. Man kunde tydligt se inspirationen både från Norden och från Kina.



Jag tyckte också om den stora röda målningen "Watershed". Ordet används för att beskriva något som dramatiskt förändrar historien. Det påminde mig om vårt samtal igår när jag träffade ina syskon med familjer. Vi pratade bl a om vattendelare och hur den trakt där vi växte upp var en vattendelare. Alla åar öster om trakten rinner ut i Östersjön medan åarna väster om oss rinner ut på västkusten. Vi bodde mittemellan. Jag tror att det inte bara är händelser eller geografiska objekt som kan vara vattendelare. En person kan också vara en slags vattendelare. Det tål att fundera vidare på.


En sak hade Janeric Johanssons utställning gemensamt med designutställningen i den andra ladan. Båda hade hästar bland motiven. Det fanns många fina teckningar av hästar i rörelse. De gillade jag skarpt.



När vi var nöjda med vår rundvandring tittade vi in i butiken där man kunde köpa dyra desigvaror. Det fanns många fina saker, men de är som sagt lite dyra. Jag köpte bara en liten bok av Janeric Johansson, "made in China". Där berättar han en del om sina verk och om sina upplevelser i Kina.


När vi kom ut började det redan skymma. Dagarna är inte långa så här års. Större delen av vår vakna tid tillbringar vi i mörker. Det kan delvis bero på att jag sover lite längre nu är jag är ledig och är uppe lite senare på nätterna. Det är tur att vi får lte dagsljus i alla fall och att det går mot ljusare tider igen.


När man kommer till Vandalorum och besöker utställningarna får man som brukligt är på sådana institutioner ett litet klistermärke att sätta på kläderna. Det visar att vi har betalat. De flesta lämnar sina märken på stolpen innan de kommer till parkeringen. Den var nästan helt klädd i klistermärken. Det kan man kanske kalla för en installation.

På hemvägen handlade vi lite mat. Pojkarna hade önskat sig fisksoppa till middag. Så det blev det. Så mycket mer gjorde vi inte. Det är lite kallt i huset för cirkulationspumpen har visst lagt av. Den får vi försöka byta imorgon. Det är tur vi har en liten elektriskt fläkt att ta till. En varm tröja, en pläd och en stor mugg hett te gör det ännu bättre. Så vi klarar oss.

1 kommentar:

  1. Det var ju en idé. Att gå på utställning. Få se i morrn. Ska bli hämtad av C-E framåt kvällen imorgon. Katterna får klara sig inne ett knappt dygn tills dess deras husse och matte kommer hem, och stallsysslorna hinner Johanna med innan det är dags för hästinsläpp på söndag.
    Fina hästbilder....
    Skriver mer om Hjälshammardagarna när jag kommer hem och kan få med bilderna också. Här har man inte rätt sladd för att överföra bilderna... Anna-Lena

    SvaraRadera