torsdag 22 juli 2010

Finn fem...

Grodan i dammen och kanske någon mer...

Liljebaggen äter upp mina liljor!!!!!
Kan det vara en gräsfjäril? Ser han inte att det är en hortensia?
Det finns säkert många fel i mina bilder, men ni behöver inte leka "Finn fem fel". Däremot kan ni få leka "Finn fem djur". Hittar ni alla fem? De rätta svaren kommer längst ner.

Nu är det gott om stora fina blåbär i skogarna. Jag hade tänkt åka och plocka på förmiddagen. Takko och jag tog vår vanliga runda innan frukost. Det var kvavt och fuktigt i luften. På hemvägen kom regnet. Vi hann hem innan vi blev genomblöta, men blåbären fick vänta. Vi tog en tur på eftermiddagen i stället. Då fick vi med oss maken och svärfar också. Gott att kunna frysa in lite blåbär att plocka fram till vintern.

Maken fick rensa blåbären för jag fick lite bråttom. Jag var nämligen bjuden på fika hos en kollega i stan. Nästan hela After Work-gänget var där. Det var kul att ses igen och höra lite om deras sommar. Det blev förstås lite skolprat också. Som en av dem sa, nu blommar renfanan och då är det snart slut på sommarlovet. God rabarbermarängpaj och Jordnötschokladbollar fick vi.
Glada kollegor
Imorgon ska Takko på "hundpensionat". Det är en trevlig tjej, som ska ta hand om honom medan vi är i Malmö. Det blir lite för ensamt för honom här hemma med bara katterna som sällskap. Huset och katterna är det också ordnat för. Takkos hundvakt har varit här både igår och idag så han fått lära känna henne lite mer. Det var ett bra tag sedan de sågs sist. Det kommer att gå jättebra. De har varit ute på promenad och lekt tillsammans. När hon skulle cykla hem idag, ville han följa med henne.
Takko leker med hundvakten
Jaha, hur gick det nu med "Finn fem djur"? Hittade ni alla fem? Grodan, liljebaggen och gräsfjärilen var väl inga problem. Den fjärde var en skräddare som satt på samma näckrosblad som grodan. Den femte, då? Det var förstås Takko.

2 kommentarer:

  1. Jag hade planerat blåbärsplockning i dag på förmiddagen...men även här kom regnet. På eftermiddagen hade jag inte tid, tårtor och kakor skulle bakas till dotera som har haft en massa kompisar här i kväll.

    I morgon bär det av med Stina till Växjö för att kolla in universitetet och boendet.

    Ha de så gott i Malmö och njut av allt....

    Missade skräddaren, men kom ihåg Takko =)

    SvaraRadera
  2. Ha, Takko är en riktig luring. Undrade så var det femte djuret var.... ? Får väl försöka pallra mig ut i blåbärsskogen oxå, men det blir nog inte förrän i slutet av nästa vecka. Tyckte f.ö. att bären fortfarande var lite omogna, när jag smakade på några.Tiden rusar. jämt är det nå´t. Fast jag har valt att ha det så... jag ska inte klaga...men det ska bli rätt gott att börja jobba igen, och komma in i normala rutiner. men än finns det massor av tid kvar på lovet. Ha det gott i min favoritstorsad .... ( kanske beroende på att jag har en dotter boendes där) För vår del, så blir det inget Malmöbesök förrän framåt hösten.

    SvaraRadera