fredag 16 juli 2010

Nu blir det fredagsmys

Nu går rabatten i orange

Liljorna blir bara fler och fler
 När man är ledig så här länge, kan dagarna och veckorna flyta ihop. Man vet knappt vilken veckodag det är. Så är det inte annars. När man jobbar gäller det att ha koll på inte bara dagarna utan också timmarna. Annars kanske man håller fel lekton i fel klass.

Idag är det i alla fall fredag, början på helgen. De flesta brukar nog ha lite fredagsmys med familjen då. man kanske tittar på TV och äter något gott. Så är det i vanliga fall inte här. oftast är Takko och jag ensamma hemma. Sonen kanske är i huset och ibland gör vi något gott tillsammans. Maken är i Missionskyrkan och tampas med alla tonåringar. I bästa fall kommer han hem vid elvasnåret.  men nu är det sommar och Tonår har också sommarlov.

Skrabbelucker

På sommaren fikar vi alltid klockan elva. Frukost fixar var och en själv för vi har så olika tider. Maken är morgonpigg och vi andra är mer eller mindre morgontrötta. Men klockan elva står det kaffe antingen på bordet i köket eller på något av borden utomhus. Idag gjorde jag skrabbelucker till fikat. Jag trodde inte det fanns något tilltugg så jag rörde ihop lite smet. Det var innan jag kom på att jag köpte några havrekakor igår. men de passar lika bra en annan dag.

Skrabbelucker gör vi ofta på UV-scouterna. De är en hybrid mellan pannkakor och sockerkaka.  Man steker dem i pannan. på spisen eller över öppen eld. Det gör vi på läger eller när vi har hajk. Idag gjorde jag dem i våffeljärnet. jag tänkte att det var smidigare än i stekpannan och det var det. De blev inte lika höga och man fick pensla lite smör på dem för att sockret skulle fastna. Men goda blev de. Fast det var mest jag som gillade dem. De andra är ju inga scoutfantaster.

Ikväll åt vi blåbär, som Takko och jag plockade när vi gick skogsrundan. Jag plockade och han vaktade. Det är alltid gott med färska blåbär. Sonen är på bio med sina kompisar så vi får mysa själva.

Takko patrullerar vid dammen
Nästa fredag ska vi i alla fall mysa med grabbarna. Då åker vi till Skåne. Vi har fixat hotellrum, hundvakt och katt-och husvakt så att vi kan åka bort några dagar. Om inte sonen kommer hem, så får ju vi åka till honom.

1 kommentar:

  1. Skrabbelucker är så gott!!
    Gott med lite lyx, att ha hotellsemester, bäst är att sätta sig vid frukostbordet...mums...

    SvaraRadera