måndag 5 juli 2010

Sömntutor och glassmaränger

Sömntutorna öppnar sig i solgasset
 Sömntutor tillhör några av mina favoriter bland sommarblommorna. Det kanske är för att jag känner mig besläktad med dem. När jag är ledig, sover jag gärna lite längre. I gengäld är jag då ofta uppe sent. En nattuggla är vad jag är.

I år köpte jag inga fröer av sömntuta, men de dök upp i rabatten i alla fall. De hade väl fröat av sig tidigare år.  Jag var ovanligt sen med att rensa ogräs i rabatterna i år. Det kanske var tur för dem. Om jag rensat tidigare hade jag förmodligen rensat bort de små plantorna. Nu upptäckte jag dem och kunde hejda mig. De senaste dagarna har de slagit ut sina kalkar och vänt dem mot solen. De öppnar sig bara om solen lyser och det har den verkligen gjort i sommar.

Jag hittade några andra sömntutor idag. Sotis, en av kattungarna, låg i köksfönstret och sov bakom gardinen. Han tittade upp lite, men fortsatte att sova, när han såg att det bara var jag som gläntade på gardinen.


En stund senare kollade jag och då låg han fortfarande kvar. Han hade bara vänt på sig. När jag kikade bakom gardinerna, upptäckte jag att det var en kattunge till som hittat en skön sovplats. Jag har en gammal hushållsväg som står på fönsterbrädan. Ofta ställer jag någon krukväxt eller kryddväxter på den, men nu var den tom. Där hade Grålle hittat sin lugna sköna vrå. Sotis ville nog gärna kura ihop sig intill honom, men han fick bara plats med huvudet. Det såg så roligt ut.


Imorgon får jag inte sova för länge för då ska jag ut och vandra på Store Mosse tillsammans med Femfemman. Det ska bli roligt. Jag gillar att vandra på mossen. Den är så speciell. Det verkar kunna bli bra väder också, inte så pressande varmt. Om det är så där gassande hett, blir det ännu värre ute på mossen. jag hoppas på lite fläktar och något svalare, ungefär som idag.

Jag har ju lovat några av er som läser min blogg att berätta hur man gör glassmaränger. Först hittade jag inte mitt recept. Sedan kom jag på att jag skrev ner det i skolan och jag sparade förmodligen filen på min användare där. Inte konstigt att den inte fanns i min dator. Här är i alla fall receptet:


Glassmaränger
18 st

Marängsmeten:
6 äggvitor
2 dl socker
Vispas till hårt skum

3,5 dl socker
5 msk kakao
Vänd ner i skummet och klicka ut i stora muffinsformar
Grädda i 150 grader i 30-35 min

Glasskrämen:
3 äggulor
2,5 msk socker
4 msk vaniljsocker
Vispas ihop

5 dl grädde
Vispas hårt och vänds ner i äggkrämen

Lyft på locket på marängerna när de svalnat och stoppa i glasskrämen i hålet som bildats inuti
Frys in bakelserna
Ta ut dem 15 min innan servering
Lägg på en klick vispad grädde och dekorera med några bär t ex hallon

Lycka till med glassmarängerna! jag har några kvar i frysen och funderar på om jag ska plocka fram en. Färska smultron är nog gott till.

3 kommentarer:

  1. Tack för receptet Inga!! Jag kommer att provbaka dem i morgon.tror jag =)
    Sömntutor är vackra antingen de är animaliska eller vegetariska ;)

    SvaraRadera
  2. Får läsa mer imorgon.
    Sömntutor hade vi alltid när jag var barn. jag tycker också väldigt mycket om dessa blommor.
    Hoppas att ni får en fin dag på mossen.

    SvaraRadera
  3. Väntar nog med att baka tills skolan börjar. Oj, vad glada alla ska bli. Lyckas inte slå Inga i Cube Crash idag. För nu ska sömntutan gå och lägga sig.... måste orka upp i morrn. Har f.ö. hittat sömtutan Fritz sovplats. Han kryper in långt under hostans skuggande blad i den stoa rabatten vid altanen. Så han är inte långt borta när han är borta ... i allafall inte närd et är varmt. Fågelbadet är klart, blev kanonfint. I morrn ska jag köpa mer betong och gjuta fler. Bra present .... och snygg!

    SvaraRadera