fredag 30 juli 2010

Sommarregn och "Heisse Liebe"



Nu behöver vi inte vara oroliga för vattenståndet i dammen länge. Det har regnat ganska mycket de senaste dagarna. Idag och i natt fyllde det på rejält i regnmätaren. Det blev inga blåbär plockade idag och inga skogshallon. Däremot blev det lite trädgårdshallon som vi värmde till glassen. En Heisse liebe smakar gott. 

Jag har inga trädgårdshallon för det finns så gott om skogshallon runtomkring gården. Det brukar kunna bli en hel del liter plockade. Men min svägerska har gott om trädgårdsvarianten i sin trädgård. Hon är en riktig trädgårdsentusiast och har en stor trädgård med massor av växter och ett stort växthus med vindruvor och tomater. Nu ska de sälja sitt hus och håller på att städa och röja. De ska flytta till en lägenhet nu när de båda är pensionärer. De ska bygga om och till sommarstugan i Halland och där har de också en jättestor trädgård. Annars skulle det nog inte gå att bara ha en lägenhet för henne. Det svåraste var nog att lämna växthuset som är ganska nybyggt. Vi var där hemma hos dem idag och grävde upp lite växter att plantera här hemma. Det var då vi fick plocka hallonen och en hel del krusbär. Våra krusbär verkar fått någon ohyra som äter upp alla bladen. 



Några blåbär och skogshallon plockade jag ju trots allt idag. men jag åt upp dem direkt. Trots regnet var jag tvungen att ta på gummistövlarna och regnrocken och gå hundrundan. Hunden krävde det. Vi hittade några kantareller också, men det kommer nog fler nu efter regnet. Det var rätt skönt att promenera fast det regnade. Idag såg vi inte ekorrarna. Det gjorde vi för några dagar sedan. Innan dess har de varit osynliga länge. Det var roligt att möta dem igen och se att de inte blivit tagna av något rovdjur.

Gulliver gillar min kaffekasse
Nu är det knappt två veckor kvar av den långa ledigheten. Det känns bra att ha lite tid kvar innan allt kör igång igen. Sista veckan brukar jag försöka städa och putsa fönster. Vi får se vad jag hinner eller rättare sagt får lust med. Den här sommaren har jag mest gjort det jag haft lust med. Det andra har jag struntat i. Det kan man ju inte göra sen. Imorgon hoppas jag att jag har lust att baka. Lite biscotti skulle smaka gott både till kaffe och te. Till helgen ska vi i alla fall ägna oss åt roligheter, men det berättar jag mer om en annan gång.

2 kommentarer:

  1. Det låter smaskens med trädgårdshallon...jag är enbart hänvisad till skogshallon, men de är söta och goda de också. Det enda är att de är oftast mycket mindre så man får plocka under längre tid för att fylla spannen =)

    Det är jobbigt att bryta upp från det som varit ens hem under lång tid. Men förståndigt att göra det när de kan göra det själva. Tur att hon kan få njuta av trädgård i Halland. DEt är ju ett bra landskap =)

    Spännande att så småningom få veta vad ni hittar på till helgen...

    SvaraRadera
  2. Har också mest gjort vad jag har haft lust med. Rätt gott. Huset är i OK skick, känns inte som om det behöver nå¨gon extra storstädning den närmaste tiden. Men man vet inte vad man får lust med...
    En sak är lustig .... jag har egentligen in´gen lust att plocka bär ... men det känns som om jag måste.... Chattade med en väninna igår, hon kände likadant. Ligger nog i åldern, det där med att ta till vara det som naturen ger. Svarta vinbären är sena i år, ska plocka och göra saft, bara de saftar till sig lite mer. Och så ska jag försöka ta mig ut i blåbärsskogen, om än för att plocka några liter och tillfredsställa måstekänslan.Men först får det sluta regna....Ha en bra helg. Vi ska åka till Gunnebo och se teater i morrn, Vita Hästen. Hade beställt biljetter tills idag, men ändrade lätt tills i morrn med tanke på vädret.

    SvaraRadera