fredag 9 juli 2010

Blåbär och fårskallar



Klängros Flammentanz
Det har varit några dagar med omväxlande sol och moln. Ibland har det susat ordentligt i träden också. Vi har stora träd mot stenmuren, ekar, lönnar och en ask. Det är skönt med omväxling. Men torrt är det i marken. Jag vattnar varje kväll trots knotten. Rosorna blommar mer och mer. Nu har klätterrosen i portalen många röda blommor. Den gula rosen med konstigt namn är också på gång.

Jag fortsätter att gjuta betong. Idag var det rosa betong som gällde. Jag blandar i mörkröd väggfärg så blir det rosa när betongen brunnit klart. Jag gjorde hjärtan och rosor och lite annat. Igår gjorde jag vanlig grå betong till fler plattor. Dessutom blandade jag torv i en sats till ett tråg i hypertufa.Det har jag inte gjort förut. Det ska bli spännande att se hur det blir. 


Vi går våra dagliga promenader, hunden och jag. Nu när höet är inrullat i vita bollar är det säden som vajar i vinden. Vi går förbi en kornåker som har en underbar grön färg. Den ser nästan onaturligt grön ut mot allt det andra som börjar skifta i gulbrunt.  

Insekt på åkervädd
En sak är mindre rolig. Det är alla flygfän som är så ettriga. De bits och förföljer oss på promenaden. Det gör ont när blinningarna biter. Men de har väl en uppgift de också. Svalorna har i alla fall mat så det räcker. De flyger fram och tillbaka ovanför ladugården.

Johannesört
Johannesörten har också börjat blomma. Det är en vacker och användbar växt. Förr brukade jag färga garn med den, men det är ganska länge sedan nu. Jag har nog kvar garn färgat med johannesört.  Jag vet att Ulf Lundell tycker att man ska krydda brännvin med den. Eftersom jag inte nyttjar denna dryck, gör jag hellre andra saker med den. Jag brukar göra en johannesörtsolja som är bra mot torrsprickor på hälarna. I år tror jag att jag ska göra hudkräm. Vi får se om det blir av.

Blåbären mognar
Nu börjar snart bärsäsongen. Jag plockade några blåbär och åt på Store Mosse, men de första på hemmaplan plockade jag idag. Nästa vecka kan man nog börja plocka på allvar. Då kommer nog snart hallonen också om de inte torkar bort.

Grannens får
Vår granne från Holland har får som betar i hagen bredvid vår promenadväg. De är nyfikna och vill gärna prata med oss. Idag var det en tacka som hamnat utanför stängslet. Det är tur att får är flockdjur. Hon höll sig intill de andra fast på andra sidan. När vi gick förbi, ville hon följa efter oss. Hon trodde kanske att Takko var ett lamm. Jag hade tyvärr inte kameran med mig så bilden är från förra året.

Vi människor beter oss ganska ofta som får. När någon säger "bäää" svarar de andra likadant. Vi härmar varandra. Vi är också "flockdjur" och vill gärna höra till en flock. Vi följer ofta efter den ledare som är i ropet just nu. Det kan man se inte minst i Almedalen den här veckan. 

Jesus använde sig av bilden med fåren och herden för att förklara vem han var. "Jag är den gode herden", sa han. Det var nog väldigt kontroversiellt på den tiden. David hade ju sagt att "Herren är min herde". När Jesus sa att han var den gode herden, jämställde han sig med Gud. Det var många som inte gillade. Men för mig är det en vacker bild. Jag följer gärna Jesus som fåret följer sin herde.

3 kommentarer:

  1. Det är väl konstigt att vi ska vara så påverkningsbara. Räcker att nå´n ifrågasätter nå´t som man tror på, för att man ska göra en gir åt ifrågasättarens håll. Men det blir bättre när man är medveten om det. C-E ville hem från kusten, och det var lika varmt där som här. Bäst inomhus .... hoppas att denna värmebölja snart går över. 20-23 grader är lite mer naturligt för oss nordbor. Förhoppningsvis kommer tillbaka dit så småningom.

    SvaraRadera
  2. Så sant det du skriver!! Du har som vanligt alltid kloka tankar. Varför vågar vi inte "tycka" själva.
    Fina bilder, det är tur att man kan ta foto lite då och då, för snart är det nog bara torrt gräs kvar om värmen håller i sig.

    Jag har nästan bott i vattnet idag, men nu känns det som det skulle bli ett riktigt oväder...dator och telefoner åker ur sina uppkopplingar...

    SvaraRadera
  3. Vi har ett badkar ute i trädgården. Där kan man doppa sig om man inte orkar åka ner till Bolmen. Det gjorde både Takko och jag idag.

    Nu börjar det mullra lite här! Hoppas på regn.

    SvaraRadera