måndag 9 juli 2012

Blommor, hundar och ett minievent

Japansk spirea
 Sommarmåndag och inget inbokat i kalendern. Då kan man välja vad man ska göra eller välja att inte göra något alls. Det blev mest en slappardag. Jag hann ändå med att ta en promenad med hunden och en med kameran i trädgården, åka och proviantera i affären och laga dragonfisk med ris.
Vit riddarsporre
 Det blev visst inte gjort så mycket annat i trädgården idag. Det finns massor att göra. Jag har inte platerat om alla sommarblommorna, men jag har inhandlat några säckar jord och ska plantera dem i krukor tror jag. Sen har jag massor av ogräs att rensa bort.
Praktsalvior och luktärter
 Trots allt ogräs och den dåliga omvårdnaden blommar det fint på sina håll. Jag gillar den japanska spirean som blommar med små rosaröda blommor mot det limegröna bladverket. jag gillar de ståtliga riddarsporrarna och allra mest de vita. Jag gillar de vita och blå salviorna.
Klängrosen Flammentanz
 Rosorna blommar för fullt. Flammentanzen lyser med sina klarröda blommor där de klättrar i portalen. New Dawn har sin blekrosa blommor mot söderväggen. Bäst gillar jag de rosorna som doftar. Näckrosorna blommar också men jag glömde att ta kort på dem. Det får bli imorgon.
Vattenfallet i Anderstorp
 Maken körde taxi idag, men han började tidigt och kom alltså hem ganska tidigt också. Lite senare skulle han åka till Anderstorp för att hämta reservdelar till motorcykeln. Han undrade om jag inte hade några cacher där. Jodå, sa jag, det finns det. Så jag följde med till Stigefeldts och kollade in alla motorcyklar. Det fanns en som jag skulle kunna tänka mig ha, men de flesta är alldeles för stora och tunga för lilla mig. Jag behåller nog min gamla veteran. Nån gång ska vi väl hinna med att göra den körduglig igen.


Därefter åkte vi förbi vattenfallet. Den cachen har letat efter en gång. Då hade jag hunden med och han blev så jobbig när det kom andra hundar förbi. Och det gjorde det hela tiden. Då hittade jag inte cachen, men idag gick det betydligt bättre även om hunden var med idag också.
Hånger hembygdspark
 Vid niotiden ikväll kom det plötsligt ett mejl. Jag kollade och såg att det var en ny cache bara en mil härifrån - fågelvägen vill säga. Det blir lite längre om man följer vägarna. Det var Fam. Issal som lagt ut en gömma vid Hånger hembygdspark. Jag mötte ju dem för ett tag sedan när de var ute på sin allra första geocachingtur. Nu har de lagt ut sin första cache. jag laddade snabbt ner koordinaterna och plockade med mig bilnycklarna. Hunden fick stanna hemma. De gick undan på småvägarna via Hjälmaryd och Dannäs över till Hånger. Ändå var jag inte först på plats. När jag kom dit fanns redan Virrepinnen där med sina två hundar. Vi letade en stund tillsammans, men koordinaterna verkade inte vara så exakta. Vi trodde mer på ledtråden. Efter en liten stund kom 1000sjöar och anslöt till minieventet.
Minievent med Virrepinnen och 1000sjöar
Vi letade tillsammans, men det började bli lite mörkt. 1000sjöar gick för att hämta ficklampan i bilen. Då hittade Virrepinnen burken väl gömd. Sedan försökte vi fotografera minieventet, men det blev lite suddigt i skymningen. Det var i alla fall trevligt att träffa en geocachare till som jag inte träffat förut, Virrepinnen. Han hade befunnit sig vid min senaste gömma när mejlet kom. Så då var vi inte alls långt ifrån varann. Efter att vi loggat och delat på FTF:en, pratades vi vid en stund tills Virrepinnen var tvungen att åka hem. Han skulle jobba morgon. Vi andra är ju lediga.

Vi får se hur mycket det blir gjort imorgon. Det ska väl regna har jag hört. Jag hoppas vi inte får lika mycket som de fått i östra Småland. Även om jag inte tror att risken föröversvämning är så stor här hos oss, så vill vi helst inte ha för mycket väta. Jag har att göra inomhus, men man vet ju inte om det kommer en ny cache och en ny FTF-jakt. Kanske bäst att ha stövlar och regnrock i beredskap.

1 kommentar:

  1. Kul att få ansikten på aliasarna.Antar att tusen sjöar är den vithårige. Tryggare med bil än med motorcykel... men det skulle va riktigt häftigt att se dej komma flygande på motorcykel mellan de olika cacherna. Och i full speta på förstahittarjakten. Ler när jag ser dej framför mig...!

    SvaraRadera