torsdag 26 juli 2012

Sommarvärme och Bolmenbad

Sommarmoln
 Idag har vi nästan flämtat som hundar allihopa. Termometern gick upp till hela 28 grader i skuggan. Jag föredrar temperaturer under 25, men man får göra som i varmare länder, ta siesta mitt på dagen. När jag var i Italien en sommar på 70-talet, jobbade vi fram till 12, sedan vilade vi under pergolan med vinrankor fram till  16 åtminstone innan vi fortsatte jobba.
Utsikt från min hängstol på verandan
 Nu har jag ingen pergola men väl en veranda med en hängstol. Där sitter jag gärna. Först kan jag äta frukost där. Då skiner solen på benen och det är fortfarande lagom varmt. Senare kan jag sitta där och läsa eller lösa korsord. Igår plockade jag fram ett gammalt UFO, unfinished object, ur stickkorgen och började sticka lite igen. Kort sagt, jag gör lite vad som faller mig in. Takko kommer med en boll, som han vill att jag ska kasta. Se lägger han sig nedanför och slumrar en stund precis som jag.
Flitiga humlor på oreganon
 De enda som varit flitiga idag är väl humlorna och fjärilarna. De flyger från blomma till blomma och de älskar verkligen den förvildade oreganon. Det blev en lite fotorunda med kameran. Det fanns så många fina blommor att fotografera.
En doft av kaprifol



Stjärnflockan framför dammen

Röd solhatt

Malva från Ven

Näckrosorna i dammen och grodan som bor där
 Näckrosorna blommar som aldrig förr i dammen. När jag laddade upp bilderna upptäckte jag att jag fått med en bild på dammens väktare, den lilla grodan. Den bor i dammen och när man kommer brukar han plumsa i den och gömma sig bland bladen.
Chokladblomma

Renfana

Premiärdoppet i Bolmen
 Först hade jag tänkt åka en liten cachingrunda, men så blev det inte idag. Men ikväll fick jag med mig de andra ner till Bolmen för ett kvällsdopp. Vi har bara ca 7 km ner till badplatsen vid Hammarsgården. Badplatsen var helt tom, när vi kom dit. Alla hade gått hem, men så var klockan närmare halv 8 också. Stranden är långgrund och vi fick vada ut en bra bit innan vi kunde doppa oss. Det svalkade skönt. Vattnet var riktigt ljummet.
Takko badade också
 Takko är i vanliga fall en stor badkruka. Jag bar ut honom en bit och släppte ner honom i vattnet. Han simmade och plaskade sig snabbt in till land. Sedan rullade han runt i sanden. Men när vi gick en bit ut i vattnet, ville han inte bli ensam kvar på stranden. Helt frivilligt plaskade han ut en liten bit. men sen blev det väl för djupt för honom så han vände tillbaka upp på land. Det var första gången han badade frivilligt.
Vi hade badplatsen för oss själva
 Kanadagässen brukar lorta ner en hel del på gräsmattan. Det är synd, men vad gör man. Manfår kolla var man sätter ner fötterna. Annars är det en fin badplats.
Det fanns mycket spännande att nosa upp på stranden
 Medan vi var där kom flera fågelsträck med trumpetande tranor. Vi tror att det var nästan 100 tranor som flög förbi söderut. Det påminner oss om att hösten kommer. Vi som tycker att sommaren precis börjat. Om två veckor är det sista kvällen innan vi börjar ett nytt arbetsår. Men under de två veckorna har vi mycket roligt att se fram emot.
Tranorna flyger
När vi kom hem, plockade vi fram de goda ostarna som maken köpte när han var iväg till stan idag. Sen satt jag på verandan tills myggorna blev för jobbiga. En härlig dag på sommaren på landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar