lördag 14 juli 2012

Topp(en)dagen

Morgonutsikt från bilen
 Denna regnvädersvecka har jag hunnit med en hel del olika saker, fast jag inte tycker att jag gör något. På torsdagen började jag tidigt. Maken hade bokat tid hos Bilprovningen för släpkärran kl. 7 på morgonen. Själv började han jobba kl. 6.30 så gissa vem som fick äran att köra till Bilprovningen. Först skjutsade jag maken till jobbet. Sen satt jag utanför Bilprovningen i 40 minuter och väntade på att någon skulle visa sig. Femi i sju kom en bil till. En minut i sju började det röra på sig innanför dörrarnas glasrutor. Prick sju vinkades jag in. Sex minuter över sju körde jag därifrån med en nybesiktigad släpkärra redo för nya uppdrag i två år till. Jag körde direkt hem, åt lite frukost och gick och lade mig en stund till.
Paraplyväder
 Fredagsmorgonen började i lite mer normal sommartid. Sonen och jag hade bestämt oss för att ta en tur till trakten kring Hestra och Isaberg. Vi behövde båda ut och röra på oss och få lite vidgade vyer. Det kom lite små regnskurar, men solen tittade fram då och då. Vi valde att åka till dödisgroparna först. Där fanns både en traditionell geocache och en earthcache, som var ny.
Skogens guld
 Vi parkerade vid en skogsstig som vi trodde skulle ta oss till groparna. På vägkanten fick sonen syn på ett helt gäng lysande gula kantareller. Jag fick gå tillbaka till bilen och hämta en plastpåse i ryggsäcken. Det blev fler fynd under dagen och på kvällen kunde vi äta smörstekta kantareller till biffarna.
Dödisgrop
Det är ingen döing i dödisgropen, det är bara jag.  Dödisgropar bildas av isblock från den stora inladsisen, som lossnar och hamnar under avlagringarna. När de smälte bildades en grop. Uppdraget här var att mäta bredd och djup, ta reda på hur mycket sand som avlagrats i hestra och ta ett foto vid gropen. Det fixade vi enkelt.
Isaberg
 Upp på berget gick sedan färden. Vi parkerade först vid parkeringen och traskade till en cache i skogen mellan pisterna. Där fanns det goda blåbär som vi kunde mumsa på. Det kan nog bli ett hyfsat blåbärsår. Maken var ute med svärfar och plockade en del när han kom hem från jobbet. Blåbär är svärfars favoritbär, men han vill ha dem färska. Det får nog bli lite fler turer till blåbärsskogen.
Utsikt från toppen
 Uppe på Isabergstoppen skulle nästa cache finnas. Vi suckade lite vid tanken på att traska uppför backen, men så såg vi att det fanns en väg upp och den var öppen. Detfanns inga skyltar som sa att det var förbjudet så vi hopade in i bilen och lät den föra oss upp på toppen.
Utsikt åt andra hållet
 Därifrån hade vi en magnifik utsikt åt alla håll. Vi kanske såg ända hem även om vi inte kunde lokalisera lilla Rannäs. Cachen lokaliserade vi ganska lätt med hintens hjälp. Tyvärr var den riktigt fuktig. Det gick knappt att skriva på pappret. Vi provade säkert 6-7 pennor innan det sto mitt alias i loggen.
Gråvädersmoln
 Bilen rullade snällt nedför berget igen och vi med den. Från utsikten kunde vi se de mörka molnen som närmade sig, men på andra ställen sken solen över skogarna.
Delvis bortspolad väg
 Det finns några fler cacher på berget. Vi sparade den vid stugbyn, men Giant´s Path gav vi oss i kast med. Vi valde att inte klättra på stigen utan vi tog bilen upp till en vändplan. Vägen var bitvis bortspolad av allt regn på sistone. Men min lilla Fabian klarade galant av den besvärliga resan både upp och ner. Vi hittade fler kantareller på vägen.
Utsikt
 Utsikten var fin även här och cachen hittades utan problem. Vi letade lite, men den fanns där vi trodde att den var.
Giant´s path
 Jättestigen gav vi oss inte in på även om det fanns räcken att hålla sig i. Den gick brant nedför och det var allt lite halt efter regnet. Vi fortsatte i stället till några andra gömmor i Hestratrakten. Den nyaste var Midsommar i Hestra. Sedan letade vi reda på ett par jätteträd, en ask och en lind.
Slätteryds gruvhål
 Vi började tappa lite energi men som tur var hade vi provianterat nödfoder på väggen. Ett par kexchoklad höjer både stämningen och blodsockret igen. Sedan kunde vi ta två cacher till innan vi vände hemåt.
Sonen klättrade ner på avsatsen
 Vid Slätteryd fanns en fältspatsgruva. Där bröt man fältspat, men man slutade efter bara några år då det hände en dödsolycka vid sprängning i gruvhålet. Idag var hålet vattenfyllt, men klippväggarna var branta. Det var en spännande plats med ganska hög terrängranking. Vi fick klättra upp en bit. jag fick syn på något som kunde vara cachen på en klippavsats, sonen fick ta sig dit och plocka fram det. Visst var det gömman. Den var nog inte så välbesökt fast den förtjänar poäng.
Varggropen
 Sista gömman blev en varggrop. Den var ganska stor, men cachen hittades enkelt. Sonen fick syn på den trots mosstäcket. Hunden var ju inte med idag, annars kunde han fått yla en strund. Sonen konstaterade att det hade varit retligt att trilla ner i varggropen nu när vi klarade oss från att ramla ner i gruvhålet. Sedan åkte vi hem och lagade mat. Man blir hungrig av toppenturer.
Snabb leverans av ny dator
 I torsdags eftermiddag beställde vi en ny dator till mig via nätet. Det är den andre sonen som sköter om sådana saker. Han är ju familjens expert på det området. När vi precis hunnit ut till första cachen, ringde han och sa att datorn fanns på ICA i Forsheda, så vi kunde hämta den på hemvägen. Det kan man kalla snabb leverans. Sedan tog det inte lång stund för sonen att plocka ihop alla delarna till en fungerande burk. Så nu har jag en ny, snabb dator igen.
Magnifik regnbåge
 På kvällen åkte maken och jag till Tiraholm. På vägen följdes vi av en magnifik regnbåge. Vi såg hela bågen och när vi närmade oss Bolmen syntes en andra båge utanför den första.
Fat Boys på Tiraholm
 På Tiraholms Fisk var det pubkväll med underhållning. Det var Fat Boys som spelade "good old rockn´roll".
 Per-Anders, Guiar Hero
 Gitarristen är en gammal jobbarkompis till maken. Det var kul att träffa honom och hans fru igen. Han trakterar gitarren suveränt.
Katrin, Vocal Virtuoso
Den här gången hade Fat Boys fått förstärkning av min geocachingkompis Katrin som sjöng och spelade munspel suveränt bra. Det blev en fin avslutning på en toppendag. Timmen var sen när vi återvände till hemmet och den sköna sängen.