torsdag 9 april 2015

Alla länets kommuner, del 1


Gårdagen blev intensiv men rolig. Jag hade planerat en tur till nordöstra delen av länet för jag ville logga de tre sista kommunerna i Jönköpings län. Det är ju roligare att åka tillsammans med några andra så jag frågade klokare och hon ville gärna följa med. Sen hörde jag att Ardbeg10 verkade vara intresserad av en tur. Jag skickade en förfrågan och han hakade på. Jag hämtade Katrin i stan och sen åkte vi till Jönköping där vi mötte Stig vid A6. Sen fick han agera chaufför som han brukar göra på våra resor. Första målet var Gränna.


Där parkerade vi på det sluttande kullerstenstorget och gick över gatan ner till Fiket. Vi åkte inte så tidigt för att inte hunden skulle behöva vara ensam hemma så länge. Så därför var det dags för lunch nästan innan vi börjat geocachingturen.


Fiket är ett café inrett i 50-talsstil. Där finns många prylar som man ler åt och känner igen från sin barndom. Jag såg en plåtburk och kryddburkar som såg väldigt bekanta ut. För att inte tala om Stringhyllan på väggen. Vi åt en god räkmacka med kaffe så att vi skulle stå oss ett tag.


En annan anledning till grännabesöket var att jag ville shoppa lite på Countryline. Det är en klädaffär som säljer underbara linnekläder. De har bara öppet onsdag till söndag så det passar aldrig att kombinera med mina besök hos homeopaten. Nu blev det av att jag kunde komplettera garderoben med ytterligare några sköna plagg.


De andra väntade på gatan när jag kom ut. Sen tog vi bilen ner mot hamnen för att logga några geocacher i en serie med namnet Gränna strandpromenad. Någon av dem visste vi var avaktiverad. En gömma hittade vi inte och den hade många blåa gubbar så vi var inte ensamma.


Vi hittade den som hette Gröna rummet. Den fanns intill en boulebana och en liten trädgårdsanläggning. Än hade inte trädgårdsarbetet satts igång på allvar, men det var en solig och fin dag som gjord för dylikt arbete om man nu inte hellre geocachade.


Vårlökarna blommade för fullt längs strandprormenaden. De har nog inte kommit så långt här hemma. Jag får väl gå och titta till dem nere i hagen senare.


Vi trodde det det skulle vara kallt och blåsigt vid Vättern. Det brukar det ju vara. Men den här dagen bjöd på gassande sol och en skön värme. Vi tog en promenad ut längs piren i hamnen.


Visingsöfärjan höll på att lägga till. Den hade öppnat sitt stora monstergap och var på väg att angöra bryggan i Gränna hamn. Turistsäsongen har väl inte börjat än, men förberedelserna var i full gång. Det reparerades på uteserveringarna här och där. Men parkeringarna var glest besatta. Vi hade gott om plats att parkera på.


Nästan längst ut på piren fanns en av gömmorna i strandpromenadserien, Hamnen. Ledtråden var "Under sten" och kändes så där rolig. Katrin fick syn på burken så vi behövde inte rota runt alltför länge. Sen gick vi tillbaka till bilen och fortsatte färden österut mot Tranås, som var den första ologgade kommunen på min lista. De andra hade väl redan loggat här men inte jag.


Det blev några bensträckare längs vägen men vi tog bara gömmor som låg nära vägen. Vid Örserumsbadet fanns en enkel gömma. Här var jag redan på slutet av 70-talet på lägerskola, när jag utbildade mig till mellanstadielärare. Lite kände jag igen men orter förändras och många år har passerat sedan dess.


Nästa bensträckare var en gömma med det lite konstiga namnet Ej täkning?? och den hade en ganska hög svårighetsgrad, en D4. Vi hittade ganska snart föremålet men det tog en stund att hitta in till loggremsan. Det är roligt att klara av lite svårare gömmor och den här resan innehöll flera sådana fynd.


Nästa gömma var också en D4, Adelövs marknadsplats. Den hade rätt många favvopoäng så den ville vi stanna vid. Vi letade en liten stund efter den kluriga men smått geniala gömman. Till slut var det Katrin som lade fingrarna på den och kunde logga fyndet åt oss. Jag förstår att den fått så många poäng.


Intill gömman och längs grusvägen på andra sidan bommen lyste det blått av stora ruggar av blåsippor. Det var otroligt vackert. Det fanns så många olika varianter på färgskalan, allt från vitt, ljusrosa, rosa, cerise, till ljusblå, vanliga blå och blålila. Helt otroligt att det kan finnas så många olika färger på det vi kallar blåsippor. Här följer lite bilder på olika nyanser.







Vi följde grusvägen en bit ner för att logga en löst myst, Adelövs makaroner. Den hade jag löst hemma för ett tag sedan. Ett av dagens mål var också att logga ett antal lösta mystar. Vi hittade burken utan större problem och kunde återvända samma blomkantade väg tillbaka till bilen.


Det sista stoppet innan Tranås blev vid Sveriges minsta fik i Linderås. Vi kollade inte om det var öppet för vi hade ju fikat. Några mugglare var väldigt intresserade av oss när vi letade upp den enkla gömman. Sen fortsatte vi till Tranås, men det berättar jag om i nästa inlägg.

1 kommentar:

  1. Så fina bilder. Blåsippsvarianterna var ljuvliga. Kul grej det där med att cacha i alla kommuner i länet. Skulle kunna bli en pensionärsgrej för mig... om jag och cachingen får möjlighet att vara med då. Västra Götalands län är ju RÄTT så stort. Funderar hur många kommuner jag varit i...uppskattar till så där 7-9 stycken av de västra götalänska... Ser fram mot morgondagen, men vill gärna komma i väg ganska tidigt .. kan hunden ta en längre ensamhetsstund tro? Vill iaf var hemma vid sextiden igen.

    SvaraRadera