tisdag 28 april 2015

Frukt och annat godis i skolan


Frukt är godis, brukar man säga. Visst ser elevernas målade frukter ut som läckert godis där de ligger på ett fat i skolan. Det är min kollega som låtit eleverna göra dem på bildlektionerna. Inuti finns riktiga frukter som eleverna tog med sig till skolan. De klädde frukterna med gipsbinda och sen fick de ligga och torka tills de bara hördes lite rassel i frukterna när man skakade dem. Sen plockade de fram färgerna och målade dem. Nu ligger de som ett vackert blickfång i grupprummet.


Idag var skoldagen fullspäckad med aktiviteter. På förmiddagen hade vi besök av tandsköterskorna som flourlackade tänderna på femmorna. Under tiden jobbade vi med matte. När halva gänget var klara, promenerade jag tillsammans med dem bort till reningsverket i Forsheda.


Där fick vi träffa Pelle som berättade om hur man renar avloppsvattnet i tre olika steg. Det var det mekaniska steget, det biologiska och det kemiska. Eleverna tyckte det luktade lite äckligt men så farligt var det ju inte.


Det var nog det sista gänget som fick besöka reningsverket för snart kommer det inte att finnas mer. Forsheda ska kopplas på avloppssystemet i Värnamo. Det byggs ett nytt stort reningsverk vid Stomsjö. Man kan se kur de gräver ner rör längs RV27. När vår grupp var klar, hade min kollega och den andra halvan av klassen också kommit dit. Vi gick tillbaka till skolan och fortsatte med matten innan det blev lunchrast.


På eftermiddagen har vi först ett pass med engelska och sedan jobbar vi med vårt slutuppdrag i temat Rörelse och konstruktion. De ska konstruera fordon efter vissa krav. Vi har en arbetsgång som vi följer.


De flesta grupperna är i konstruktionsfasen. Några håller på att testa. Jag ser redan att en del måste ändra på sin konstruktion för att klara kraven, men det måste de komma på själva.


Det fanns fyra olika uppdrag att välja bland, men det blev bara tre olika som de valde. Vi kommer att få se pizzabilar, räddningsfordon och en dragracingbil.


Idag fixade vi till testbanorna så att vi kan testa våra konstruktioner. När sedan eleverna gått hem, fortsatte jag att jobba en stund med planering och bedömning. Jag fixade fram läxor i engelska både till fyrorna och femmorna. Sen rättade jag några matteprov, men jag hann inte så många. Det tar sin tid. Jag försöker också hitta bra tillfällen att genomföra den muntliga delen av det nationella provet i matematik. Med 32 elever blir det rätt många grupper att bedöma.


Efter jobbet åkte jag hem till hunden och en liten fika. Sen gav jag mig av på en rundtur i trakterna. Jag hämtade hem ett paket som kommit på posten. En ny ficklampa och en ny pannlampa handlades på nätet. Jag hoppas de lyser bra så att jag kan ta fler reflexrundor och andra mörkeräventyr. Ett mål för dagen var Reftele Lantmannaförening. Där hittade jag ett par byxor och lite godis till hunden.


Sen tog jag vägen över Ås och Slättö. Det finns ett ställe, som jag inte vill avslöja, där det växer vilda backsippor. Det är nog ett par år sedan var jag där senast. Förr fanns här gott om blommor. Idag hittade jag bara på två ställen och de var knappt utslagna. Det kanske kommer fler, får vi hoppas. Det är vackra och spännande blommor.


När jag gick tillbaka mot bilen såg jag en vippande sädesärla på den nysådda åkern. Jag gillar den lilla fågeln men den ville inte stanna och fastna på bild. Sen fick jag syn på något avvikande i allt det bruna. När jag gick närmare, såg jag att det var ett litet fågelägg. Det låg på marken men var alldeles helt. Annars kan man hitta liknande skal under träd med fågelbon där de kläckta äggskalen kastats ut. Jag vet inte vad som hänt med detta ägg, men den okläckta fågelungen är säkert död för ägget var alldeles kallt. Det ser ut att vara ett koltrastägg eller kanske ett starägg. Det får följa med till skolan imorgon.

2 kommentarer:

  1. Fanns mycket backdippor i min barndomstrakt. Har inte sett några på många år. Vårblommor är det ngt visdt med. Byxor till Takko? : ) Ser bilden framför mig. Blir ju mycket roligare om man medvetet läser lite galet. Ses på slndag! Anna-Lena på mobilen

    SvaraRadera
  2. Backdippor kan oxå vara fina. Kän det vara en djurart?

    SvaraRadera