söndag 26 april 2015

Vitsippsparadiset och sunkhålan


Efter CITO-eventet fortsatte jag på en cachingrunda i Halmstad med omgivningar. Vi var ju i närheten av sommarparadiset på Östra stranden. Jag åkte förbi Knipan där Anna-Lena brukar hålla till, men hon var inte där och det visste jag.


Jag tog mig ner till stranden. Det var några motionärer och hundar som var ute och gick längs den långa sandstranden.


Även om det var lite disigt och molnigt var utsikten över bukten magnifik. Det blev några gömmor loggade här även om jag inte hittade alla.


Jag satt en stund bland sanddynerna och vilade. Det blåste inte så mycket och det var inte kallt. Temperaturen var ganska behaglig. Det blommade bland sanddynerna även om växterna var små.





Vid Lilla Köpenhamn letade jag ett bra tag. Jag nollade mitt i gräset och läste gamla loggar, men till slut gav jag upp. Jag återvände till bilen för att dra åt ett annat håll. De gömmor jag loggade längs stranden var:
WCCH Julkalender #17
Östra stranden
Rishålan


Därefter återvände jag till en gömma som maken och jag försökte hitta för en månad sen. Då misslyckades vi. Idag letade jag ett tag. Jag hade fått en hint men där var den inte. I stället hittade jag den till slut på ett ställe vi letat på förra gången. Då var den inte där. Platsen var intressant och berättade om Slaget vid Halmstad, men den här gången studerade jag inte skylten. Det gjorde vi vid förra besöket.


Jag hade några resekryp med mig, men de lämnade jag vid eventet. Jag plockade med mig ett par TB därifrån också. Sen hittade jag en TB i TB-hotellet och den fick följa med mig hem. Där i närheten skulle det finnas en McDonald´srestaurang. Jag hittade den och kunde fylla på energidepåerna med hjälp av vinsten från eventet.


Vid jul kom det ett antal Julmystar, som jag löste hemma vid datorn. Jag har inte löst riktigt alla än, men ganska många av dem. Den här gången loggade jag bara fyra av dem. Vid den ena blev det riktigt spännande. Den närbelägna parkeringen var full så jag fick ställa bilen på andra sidan gatan och promenera över till rätta sidan. Ett brudpar skulle precis åka iväg och alla gästerna följde efter. Under tiden loggade jag gömman. Följande mystar hittade jag:
Julmyst 2014 #6
Julmyst 2014 #8
Julmyst 2014 #10
Julmyst 2014 #23


På väg till en av mystarna passerade jag Fylleån. Längs ån finns en vandringsled på 6 km och där finns också ett antal geocacher. Jag råkade kasta ett öga ner mot den lilla parkeringsplatsen och infoskylten. Det jag då såg fick mig att bromsa in, vända bilen och köra tillbaka dit.


Här fanns miljarder vitsippor liksom svalört i stora drivor. Det var en mäktig syn. Trots att det börjat regna så smått bestämde jag mig för att gå en liten bit längs leden och njuta av blomsterprakten.


Först letade jag upp den närmaste gömman, Vandring vid Fylleån #4. Det var ett trevligt litet hus med spännande innehåll.


Sen följde jag stigen längs ån som slingrade sig nedför och uppför slänterna. Stigen kantades av dessa underbara vårblommor. Det var några fler flanörer som var ute och njöt av det vackra. Någon plockade en stor bukett att ta med hem. Jag bara gick och njöt. Jag tänkte att nu skulle maken varit med, han som älskar vitsippor.




Lite längre bort fanns ytterligare en gömma, Fylleån - Badstenen. Jag såg ingen sten, men jag hittade en burk.


Jag fortsatte en liten bit till, men nu blev stigen blötare och lerigare. På branta ställen var det lite läskigt att halka fram. Jag kom fram till kvarndammen där vattnet brusade och strömmade över kanten.


Nere i alsumpskogen växte det kabbelekor som blommade i ruggar. Här såg det nästan ut som i mangroveträsken. Ibland svämmade nog de nedre delarna över.


Här letade jag länge efter en gömma, Vandring vid Fylleån #3. Den kom aldrig fram. I stället vände jag tillbaka till bilen.


Det regnade lite men vägen var ju vacker och snart skymtade jag bilen på parkeringen. Hit får jag nog återvända en annan gång och logga resterande burkar.


Från detta vitsippsparadis kom jag till värsta sunkhålan. Det var otroligt skräpigt på flera ställen där jag letade efter gömmor. Det är inte så roligt att leta då. Flera av gömmorna gav jag upp av den anledningen.


På ett sådant ställe hittade jag en rolig gömma, men jag lyckades inte logga den. I beskrivningen fick jag veta att det fanns ett kodlås. Koden skulle man få på platsen. Det fann  ett fack upptill med en bricka till ett pussel. Jag antar att man skulle pussla ihop bilden och på så sätt få den sifferkod man behövde för att öppna låset. Det var bara det att det inte fanns några pusselbitar. Jag fick lämna den gömman utan utfört uppdrag.


Det enda positiva på dessa ibland ganska sunkiga ställen var de blommande träden. De var riktigt vackra. Vilka fantastiska vita blommor med sina röda ståndarknappar som klänger längs de kala kvistarna.


Björkarna hade börjat slå ut och hängena var feta. Ibland lyste björkslyskogen i ljusgrönt. Det är också vackert.


Jag hade bestämt mig för att logga ytterligare en myst på hemvägen. Problemet var att jag inte kunde hitta den i min GPS. Jag hade missat att ladda ner den. Därför fick jag stanna bilen och leta upp den i telefonen för att få tag på de korrigerade koordinaterna. Jag visste ungefär var den var men snart hade jag en klarare bild. Jag hamnade på en plats med en helt annan typ av natur än de ställen jag varit på innan. Det såg nästan lite norrländskt ut. Bilen förde mig på den knaggliga vägen fram till gömman.


Sista biten fick jag gå, men gömman hittade jag enkelt. Feather Mystery #5 kom för ett tag sedan och FTF:ades av klokare och pjf70 framför näsan på alla halmstadbor. Det är inte så många som har löst och loggat den. Nu är jag en av dem.


Nu hade regnet tilltagit och jag var trött så bilen fick rulla norrut längs Nissastigen. Vid rondellen i Rydöbruk stannade jag till. Jag hade en burk i väskan och en idé om en ny gömma. Så jag samlade lite information och placerade ut burken. När jag kom hem skrev jag beskrivningen och skickade in den till reviewerna. Alledeles nyss publicerades den som Alla hästar hemma.


Det sista stoppet på resan blev vid kantarellrondellen i Hyltebruk. Där stannade maken och jag för en månad sedan men då hittade jag inte burken. Det kom en massa bilar men sen blev det tomt ett tag och då passade jag på att skutta över vägen in i rondellen. Jag pratade med Muvve om denna gömma på eventet och han sa något som gjorde att jag visste var jag skulle leta. Därför hittade jag den direkt och hann faktiskt logga och gå tillbaka innan nästa bil passerade. Sen åkte jag direkt hem till Rannäs där maken väntade med middagen färdig. Det var skönt att sätta sig ner en stund efter en hel dag på resande fot.

1 kommentar:

  1. Missat/missade inlägg igen, ser jag. Kul att se bekanta vyer. Det där med städevent, det har jag svårt att tänka mig att åka på... men visst, det är ju en supergrej som geocachare gör, när de vårstädar. Får tänka på det om jag ger mig bortåt handikappsbadet till sommaren. Att det är ni som gjort fint! Ska kolla den där Fylleåpromenaden.Har bara tagit badstenen, under en fin cykelrunda förra året. TB-hotellet och platsen för slaget fann jag då också.... Köpenhamn var borta förra året också... den hittade vi en midsommar för... tre år sedan tror jag....på en självklar plats. Ha en bra andra del av veckan!

    SvaraRadera