torsdag 9 april 2015

Alla länets kommuner, del 2


Vårresan genom det nordöstra hörnet av länet fortsatte till Tranås. Ett av målen för dagens utflykt var ju att logga de tre kommuner jag inte hade loggat någon gömma i än så länge. Tranås var den första av dem.


I Tranås satsade vi mest på att logga några av de mystar som jag hade löst i förväg. Undrar om inte den stan är en av de mysttätaste i landet. Det senaste året har det dykt upp nya mystserier hela tiden. Det har varit pusselmystar och mattemystar och andra klurigheter. Jag har inte löst alla på långa vägar, men på min lista över Tranås/Eksjö fanns 33 lösta mystar. Vi loggade totalt 12 av dem, 10 i Tranås, en i Adelöv och en i Eksjö.


För att inte avslöja för mycket så visar jag inte så många bilder från mystgömmornas placering. De flesta bestod av ett litet petrör placerat på lite olika sätt, ibland i ett träd, ibland i en stubbe eller under sten, kanske i en en. Det roligaste med mystar är oftast inte att logga dem utan att lösa dem. Här bekräftades den tesen. Jag tycker annars att det är roligt om även själva gömman är trevlig och kanske anknyter till temat.


På ett ställe hittade jag inte bara en gömma utan ett helt gäng basebollrack. Undrar vem som gömt dem här. Man kan hitta mycket när man geocachar. Oftast hittar man mycket skräp så här års. Det tittar fram mycket efter vintern och det behövs CITO-event både här och där.


Många av mystarnas burkar fanns ute i naturen runt staden, men en del hittade vi även inne i stan. Här var en gömma där Stig plockade fram burken så snabbt att inte Katrin hann uppfatta att den var funnen utan fortsatte att kika runt efter den. På vägen mellan de olika mystlösningarna stannade vi till och loggade några vanliga traddar som vi passerade. Det blev bara tre traddar i Tranås.
Välkommen till cachetown
Sista tåget från fabriken
Skroten


Ibland var det svårt att hitta en plats att stanna bilen på. På ett ställe släppte vi av Katrin som snabbt plockade fram en tradd medan vi andra fortsatte för att vända bilen och komma tillbaka och hämta upp henne igen. Då passerade vi nära en mystburk. Där var det min tur att hoppa av i farten och logga den. Stickan fortsatte runt och hämtade upp Katrin innan de kom och plockade upp mig. Det kan man väl kalla teamwork. Här är alla mystar vi loggade i Tranås:
Tranås Pusselpromenad #1: Torget på vintern
Tranås Pusselpromenad #2: Änderna i Ekmarkspark
Tranås Pusselpromenad #3: Kvantum
Stjärnor från Tranås
Hyland
Julpussel
Slark (DotA #5 - Sudoku)
Tillbaka till framtiden (pussel)
Januarimyst - Internationella pizzadagen
Earthshaker (DotA-AG #1 -Symboler)


Solen sken hela tiden och det var riktigt skönt i luften. Vi passade på att vila en stund och fika lite mellan några av gömmorna. Det kunde behövas lite vätskepåfyllning.


Sen fortsatte vi söderut mot nästa ologgade kommun, Aneby. Vi stannade till på några ställen här och där längs vägen och loggade några traddar. Vi valde medvetet bara dem som låg precis intill vägen.
Den kryptiska förkortningen VFDICH - Sunhultsbrunn visade sig står för Varför finns det ingen cache här? Den hade Katrin redan loggat när hon och Fredrik var ute på turné.


Vid Aneby - Info borde vi ha kommit över gränsen till nästa ologgade kommun. För säkerhets skull tog vi några fler längs vägen.


En enkel gömma vid vägen var 121212 Johansson. Den var jag förstås tvungen att logga. Det stod ju mitt namn på den. Vid Badet i Skullaryd hittade vi snabbt gömman, men det tog lite tid att få fram burken så vi hoppade över badet. En annan gömma, 101010 - en milstolpe, hade båda medcacharna loggat men inte jag så den fick jag leta upp på egen hand. Jag fick lite hjälp av Stickan som nådde lite längre än jag.


Då var vi framme i den sista kommunen i länet, Eksjö. Ränneslätts rastplats gjorde vi ett stopp vid. Den låg mitt i gyttret av vägar och avfarter. Stickan hade hittat den tidigare så Katrin och jag letade snabbt upp den. Vi hade fin utsikt över sjön medan vi loggade. Ränneslätt känner man annars igen som en militär övningsplats. Jag tror min morfar var där i början på förra seklet. Han var husar och red kurir. Maken och jag var där en gång i slutet på förra seklet. Han körde Ränneslättsloppet med motorcykel och jag tittade på.


Det blev sen bara en gömma till i Eksjö innan vi vände tillbaka mot Jönköping. Vi satsade på en lite svårare myst som jag löst, The art of eleven (3). Det var en D4,5. Den var inte svår att logga och jag kommer knappt ihåg hur jag löste den. Men rätt lösning hade jag och burken hittades.


På hemvägen stannade vi till några gånger. Broarps gästgiveri loggade Katrin och jag. Vi såg huset på andra sidan vägen. Det var ett gammalt vackert hus.


Vi närmade oss Vättern, men vi stannade först till vid en rastplats. Här skulle Welcome to Jönköping - East finnas. Det gjorde den inte. Den var nog borta och stenahiet var väl genomsökt redan innan vi kom. Det blev dagens andra DNF.


Det är aldrig kul att sluta med en DNF. Jag råkade ha en klurig gömma i min GPS som inte de andra hade. Det var ytterligare en D4,5 som jag stannat vid en gång tidigare och inte hittat. Stickan hade också varit här. Egentligen var det väl upplagt för ytterligare en neslig DNF att försöka avsluta med en så svår gömma. Men Stickan hade fått ett litet tips så han hade en svag aning om vad vi skulle leta efter. Det blev ännu ett framgångsrikt lagarbete som gjorde susen. Det var Katrin som spanade in det som var lite, lite avvikande. Jag använde min fingertoppskänsla och strax hoppade den lilla loggremsan ut ur sitt gömställe så att vi kunde logga den. Det kändes skönt att kunna avsluta i stor stil.


Resan led mot sitt slut. Vi återvände till A6 där min bil stod parkerad. Stickan drog hemåt sitt håll och vi andra fortsatte söderut längs E4:an. Vi gjorde ett snabbt depåstopp vid Torsvik och intog kvällsmat där. Sen skjutsade jag hem Katrin innan jag körde västerut och anlände till min cachingbas framåt niotiden efter en härlig runda med många roliga fynd. Det var många olika svårighetsgrader på gömmorna vi loggat. Jag räknade ut att vi bara missat två svårighetsgrader. Det var D3,5 och D5. Annars hade vi allt från D1 till D4,5. Nu var jag i alla fall trött. Det blev en kopp te och sen satte jag mig att logga fynden innan jag gick till sängs för en skön natts sömn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar