torsdag 2 april 2015

Stilla veckan - Dymmelonsdag


Dymmelonsdagen kom och gick. Det var fullt upp här hemma så det hann passera midnatt innan jag kunde sätta mig ner och vila fötterna.

De båda tranparen håller fortfarande till på åkrarna runt gården. De håller sig på olika ställen, men dem trumpetar högt och svarar varandra hela tiden. I morse var haggspetten i full färd med att hacka på en av stolparna. Då var det fullt ös överallt.

Annars var det en vanlig skoldag i dag. Lite försök att luras eftersom det var första april, men jag gick in i några fällor vad jag vet. Vi avslutade den här perioden med Elevens val och på engelskan i fyran pysslade vi ihop Easter Bunnies. I femman pratade vi om påsktraditioner och när jag berättade om Easter Parade, kom de på att vi skulle ha en hattparad imorgon. Jag fick rota fram en hatt och pynta lite så att jag kan ha den imorgon.

Efter skoldagens slut åkte jag och storhandlade maten inför helgen. Det finns väl lite som fattas än, men imorgon kommer pojkarna hem och då kan jag fixa resten när jag hämtar dem i stan.


Eftersom jag möblerat om lite i arbetsrummet så fanns det en hel del att plocka iordning. Vi flyttade mitt pysselskåp när vi installerade luftvärmepumpen. Ikväll har jag äntligen stoppat in alla pryttlar i skåpet igen och städat av arbetsrummet. Jag orkade inte ta hela stora rummet också då det finns lite jobbkvar tills imorgon.


Det finns flera förklaringar till varför onsdagen i påskveckan heter dymmelonsdag. Enligt en förklaring är det för att man bytte ut klockkläpparna i kyrkklockorna mot kläppar i trä som kallades dymlar. Då blev ljudet tystare oich dovare. En annan förklaring som jag sett är att ordet dymmel kommer från ett tyskt ord som betyder tyst eller dov.

Så särskilt tyst har det inte varit här idag. Med trumpetande tranor och trummande hackspettar, brummande dammsugare en hund som for runt och jagade moppen så blev det verkligen inte lugn och ro. Men nu ska jag gå och njuta av nattens vila. Imorgon är sista dagen innan påsklovet börjar. När det blir lov kan jag ta det lite lugnare.

1 kommentar:

  1. Äntligen hinner jag med att läsa. Skönt att du piggnat till. Ja, nu är det påsklov. Oj, vad det gick snabbt dit...härligt med ljuset och blommorna som tittar upp sina kronbladshuvuden en efter en. Hörs framåt veckan. Glad Påsk!

    SvaraRadera