torsdag 23 april 2015

Magnoliadoft och matteprov


Nu har min magnoliabuske vid husknuten öppnat en del av sina knoppar och vecklat ut de vita fina blommorna. Det är en helt underbar syn.


Trädgårdsvivorna reser sig ur sina bladrosetter och vänder sina solgula trumpeter mot solen. Kanske de vilda gullvivorna också är på gång. Jag får kolla det imorgon.


Dagen började annars med att min vikarie ringde och meddelade att hon var sjuk och hade feber. Vi skulle rätta och bedöma nationella prov i matte för årskurs 6 idag. Jag undrade förstås hur vi skulle lösa mina lektioner, men mina kollegor är fantastiska på att pussla ihop dagen. De går in och tar större grupper och sätter eleverna i arbete trots att de får springa runt som skållade troll. Vi tre som skulle rätta kunde göra det i lugn och ro. Egentligen skulle vi varit fyra, men den sista kollegan fick inte tag på någon vikarie. Det är ont om lärarvikarier.

Vi kunde i alla fall ägna dagen åt matteproven. Trots många timmar blev vi inte färdiga. Ändå hade jag och en till rättat den första delen tidigare. Vi hade ca 160 delprov att gå igen och bedöma. En del av dem var inte så enkla att bedöma heller. Vid lunch var jag dessutom tvungen att avvika en stund för ett akut tandläkarbesök. Det ilade i en kindtand. Som tur var verkade det inte vara något som behövde lagas. Det var tandhalsarna som var blottade och tandköttet var lite inflammerat. Tandläkaren tog bort lite tandsten, smetade dit något som skulle försegla tandhalsarna och flourlackade. Nu känns det mycket bättre. Efter den behandlingen kunde jag återvända till mattekneget.


Jag var hemma en stund och rastade hunden innan jag återvände till jobbet för den sista uppgiften för dagen. Sen åkte jag direkt till stan för att handla, men först åt jag en mycket sen lunch. Det hanns ju inte med någon sådan tidigare på grund av tandläkarbesöket. Innan mataffären besöktes åkte jag en runda till Tånnö. Där fanns två gömmor som jag inte loggat och de skulle också få ett besök var det tänkt. Vid den första har jag varit en gång tidigare och loggat en numera arkiverad gömma. Den fanns vid Vattenverket och där hade man fin utsikt mot kyrkan.


Sen körde jag genom Tånnö by. På åkrarna höll man på med vårbruket omsvärmade av massor av fiskmåsar, skrattmåsar och kajor. Det är en vanlig syn när traktorerna är i gång med att så.


Den andra gömman fanns vid Missionshuset. Där bredvid hittade jag fler gravkullar liknande dem jag såg i Bröttjestad. De här verkade också utgrävda, kanske av gravplundrare. Det var en grop i nästan varenda kulle.


En ensam påsklilja lyste mellan kullarna som en gravvård på kyrkogården. Gömman fanns inte bland gravarna utan närmare missionshuset. Den hittades enkelt med hjälp av hinten. Så nu är Tånnö rensat på gömmor igen. Det lär inte vara för det finns ju en ung kille som lägger ut gömmor där.


Solen sken, men det blåste rätt bra från Vidöstern. Det blåste hemma i Rannäs också när hunden och jag var ute. Då blir det lite kallt om öronen. Jag prövade inte repstegen som hängde och slängde i vinden utan vände tillbaka mot stan för lite matinköp.


På hemvägen åkte jag förbi stationen för att se om magnoliaträden där blommade. Det gjorde de, precis som jag trodde. Det var fler än jag som ville fotografera dem, men de hade vissa problem i vinden.


Min kamera fångade i alla fall en del vackra vita blommor. Tyvärr fångade den inte doften som var helt underbar. Jag stod en stund under träden och bara njöt av väldoften och skönheten hos de vackra blommorna.


Vårens blommor är fantastiska. Nu kommer också musöronen på björkarna. Det är alltid samma träd som får ett grönt skimmer först. Andra träd av samma art kommer alltid lite senare. Snart är grönskan här på allvar.


Det fanns prydnadskörsbärsträd som blommade med sina rosa blommor. Jag såg även några i trädgårdarna. De är också vackra även om de inte ger frukt.


De här fanns inte långt från stationen vid det blå SAM-huset, en välkänd husprofil i staden. Där uppe på takterrassen brukade vi fika när det var öppet. Det var på 60-talet när vi gick på realskolan och gymnasiet.


I parkeringens buskplantering reste sig de roliga kejsarkronorna. Jag hade sådana i trädgården förr men de har försvunnit. De ska visst vara bra mot sorkar och mullvadar. Vackra är de också. Efter min lilla photosession återvände jag till bilen och körde hemåt.


Det blev ingen storhandling den här gången, men jag kunde bytta ut de vissna vita rosorna i vasen på matbordet mot nya svagt rosa. Det är ett enkelt sätt att piffa till det inför helgen. Det får bli ett tag med dammsugaren imorgon.

2 kommentarer:

  1. Underbara blommbilder! Man kan nästan känna hur gott de doftar!
    Bojip

    SvaraRadera
  2. Måste ta vägen över stationen i morgon, då vi ska till marknadsstan ... ja, iallafall till dess omgivning. Tånnö kanske kan bli med cykel till sommarn. Jag kan ju tillbringa några dagar i V-mo med omnejd för att leta gömmor. Få se vad Johanna vill åka med på. Ha en bra helg!

    SvaraRadera