Visar inlägg med etikett Afrika. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Afrika. Visa alla inlägg
måndag 22 september 2014
Pärlbröllop
Idag är det exakt trettio år sedan det hände - 22 september 1984. Vi firar alltså pärlbröllop idag. Det är också 63 år sedan mina föräldrar gifte sig. Min pappa fick aldrig uppleva vår bröllopsdag, men mamma finns med oss fortfarande efter så många år.
Visst såg vi lite yngre och smalare ut på den tiden. men det går nog att känna igen oss. Mycket har hänt sedan dess för livet rullar ju på hela tiden och ger oss nya upplevelser att minnas.
Då var det bara vi två. Sedan kom pojkarna. Nu är det bara vi två igen som bor här hemma, men vi har våra pojkar på besöksavstånd i alla fall. Hemma har också ändrats. Först var det Långgatan 10 i Forsheda, nu är det Rannäs Skattegård.
Idag blev det inte så mycket firande. Det blev ju mest i lördags. Sen kanske firar igen lite längre fram tillsammans med sönerna.
Igår tog vi det lugnt. Maken var lite förkyld och trött, så han vilade mest. Det började regna mitt på dagen, när vi skulle åkt till Lövö och grillat. Vi ställde in den aktiviteten. Det blir säkert fler tillfällen då vädret är lite bättre.
Hunden ville förstås ut i alla fall, så jag fick gå en runda med honom. Asparna längs vägen tappar sina löv och de är redan röda. Björklöven blir gula och fladdrar ner från grenarna vid minsta vindpust. Hösten är här. Vi får vara glada ändå att höststormen i helgen inte drog här förbi.
Här såg det nästan ut som om Takko krympt där han balanserar uppe på svamppiedestalen för sådana jättesvampar vi väl inte i våra skogar.
Skogsvägen kantades av guldgula löv från björkarna. Himlen var mest jämngrå hela dagen. Lite blöta om fötterna blev vi allt. Vi gick hela skogsrundan när vi ändå var ute och rörde på oss. Det vär rätt skönt, men ännu skönare att komma hem och in i värmen.
På kvällen var det gudstjänst i Missionskyrkan. Jag fick åka själv eftersom maken var lite krasslig. Men jag var inte ensam i kyrkan. Det var mycket folk som kom för att lyssna på Anneli Persson från Mercy Ships. Lite känd har hon ju blivit efter TV-programmen om sjukhusskeppet som hon jobbat på. De sänds på torsdagarna i SVT, Landgång med Anne Lundberg. Anneli berättade både om sitt liv och om människor hon mött i Afrika när hon jobbat på båten. Det var väldigt intressant och jag rekommenderar alla att titta på programmen. Två delar har redan sänds och finns på Svtplay men det kommer fler avsnitt.
Idag var det inte lika tråkigt väder som igår. Solen tittade till och med fram på vår lilla promenad, men det har blivit lite kyligare. Det är nog dags att plocka fram vantar och mössa. Vilken tur att jag stickade en ny mössa för ett tag sedan.
Annars stickar jag nu mest på min Siri-kofta. Den blir nog varm och skön när det blir ännu kallare i luften. Det är dags att klippa upp mitt fram och sticka kanterna. Det känns alltid lite läskigt att klippa i arbetet, men det måste ske om det ska bli en kofta. Nästa gång kanske jag gör den som en tröja i stället.
tisdag 28 augusti 2012
Tre bröllop i ett
Det började med vigseln i Kungsholms kyrka. Det var en traditionell svensk kyrklig vigsel. Det var svenska sommarpsalmer och andra svenska sånger. Prästen höll det mesta på svenska, men berättade vad som skulle hända även på engelska.
Gästerna var verkligen internationella. Isaks släkt kommer från Eritrea. De flesta som var med bor i Sverige, men några hade anlänt från andra håll i världen. Tyvärr fick inte hans mamma visum så hon kunde inte komma. Det tycker jag är dåligt av Sverige, men de som utfärdar visa kanske tror att hon tänker stanna här. Det har hon inte gjort de gånger hon tidigare besökt vårt land. Så varför skulle hon vilja det nu. Hon har sina vänner och en del av släkten i Afrika. i Sverige skulle hon bara bli sittande själv i en lägenhet.
Från kyrkan promenerade vi ner till Rålambshovsparken. Pojkarna var med i kyrkan men sedan gick de till hotellet. Det var bara maken och jag som var inbjudna till middagen lite senare. I parken vardet champagne med lite tilltugg och några aktiviteter som brudparet skulle utföra. De fick skriva upp sina dåliga egenskaper på lappar. Sedan brändes de och slängdes i vattnet för att försvinna. Därefter fick de skriva lite positiva saker på varsin ballong, som skickades upp i luften.
Efter maten började dansen som brudparet inledde. Sedan var det många som verkligen tog chansen att röra på sig och höll igång. Dans har aldrig varit min grej. Som tur var bjöd ingen upp mig.
Dagen efter sov vi ganska länge, men sen måste vi checka ut från hotellet. Vi hittade på lite annat innan det var dags att åka till Märsta för att vara med om en eritreansk fest. Det hade vi sett fram emot länge. Festen skulle hållas i skolans matsal. Det regnade ordentligt när vi kom. Vi gick in och medan vi stod där och tittade ut på regnet kom det en liten tromb, en virvelvind som lyfte ett tak och förde iväg det en bit bort innan den fortsatte över skolgården bortåt skogsdungen. Det gick snabbt över, men sen kom mera regn, blixtar och dunder.
Klockan 15 var det sagt i inbjudan, men då var det inte många som kom. Det var nog bara de svenska gästerna. Det droppade in några som fixat med maten, men det dröjde länge innan vi fick smaka. De lettiska gästerna kom väl efter en halvtimma, men eritreanerna dröjde ännu längre.
Efter drygt två timmars väntan, fick vi blommor i händerna och gå ut för att ta emot brudparet. Det blev sång och dans när de anlände med bil.
Hela följet fortsatte in i lokalen där sången och dansen fortsatte en bra stund. Sedan placerades blommorna i stora vaser och vi fick sätta oss vid borden igen.
Sedan fick vi vänta ytterligare ett tag innan maten var klar. En del av oss har inte så stort tålamod. En av sönerna var väldigt irriterad och ville åka därifrån. Det fick bli en korv nere vid stationen. Han var helt enkelt för hungrig för att orka vänta så länge. Vi hade tänkt åka hem vid sextiden, men det var då maten serverades. Så vi fick stanna lite längre.
Brudföljet blev serverade i en stor gemensam korg. Det var traditionell eritreansk mat. Vi har ätit det förut hemma hos en av Isaks systrar. Det är stark mat men god.
Sedan blev det äntligen vår tur att hämta mat i buffén. Det fanns mycket at välja på. jag tog lite av allt. Man vill ju inte missa något.
I botten på tallriken ligger injera, som är som en syrlig pannkaka. Sedan fanns det många, många rätter med olika styrka. Det mörka är en sås med kött och kryddad med piri-piri. En annan stark sås innehöll kyckling och kokta ägg. Sedan fanns det många rätter med grönsaker och ost.
Det var inte så starkt som jag trodde det skulle vara eller som jag kommer ihåg. Antingen hade de minskat på kryddmängden eller så har jag väl vant mig vid starkare kryddning. Det hettade rejält i munnen, men hettan försvann ganska snart.
Festen fortsatte säkert ett bra tag till, men vi var tyvärr tvungna att dra oss hemåt Småland igen. Vi fick tacka för oss och anträda den fem timmar långa resan genom regn och rusk. Pojkarna var lediga nästa dag, men vi andra skulle iväg och jobba. Dessutom väntade hunden på att vi skulle komma hem. Jag hoppas vi kan få bilder och rapporter från de som stannade lite längre.
söndag 5 februari 2012
Värme i kylan
![]() |
| Eskilstorpasjön |
| Bus med hunden |
| Backövning |
| Korvgrillning |
| Brasan värmer |
| Team Micke vann |
Etiketter:
Afrika,
församlingen,
kristen tro,
litteratur,
vinter,
väder
söndag 11 september 2011
Skattjakt i solen
| Herrestadssjön |
| Jagade av hundar ut på Holmen |
| En riktig skattkista |
| Store Mosse igen |
| Svartgölen i kvällssol |
| Solnedgång på mossen |
Etiketter:
Afrika,
församlingen,
Geocaching,
hunden,
höst,
kultur,
mat,
Store Mosse
söndag 25 oktober 2009
Fortsättning Afrika
Förra lördagen inledde vi en som det nu visade sig afrikansk vecka. Hela veckan har CD:n från konserten spelats i köket. Man blir glad av den musiken.
Men det var inte nog med det. Vi inledde FN-veckan i skolan med att titta på bilder och filmer från Uganda. Några lärare och skolledare var där i våras. En av dem berättade om resan och om de människor som de mötte för våra elever. Vi fick se bilder från skolor. Det var spännande och nyttigt att se hur andra har det.
Den här helgen har också gått i afrikaanda. I vår församling underhåller vi ett missionärspar som arbetar i Mocambique. Just nu är de hemma i Sverige och den här helgen besökte de oss för att berätta om sitt arbete. De var med på tonår i fredags kväll. Idag firade vi gudstjänst då de fick visa bilder och berätta för alla om vad de gör. De arbetar med alfabetiseringsprojekt, bibelöversättning och en hel del praktisk och administrativt arbete. De använder datorerna mycket i sitt arbete när det finns ström tillgängligt. Det är alltid roligt att träffa de människor som man annars bara hör berättas om eller möjligtvis får ett brev uppläst från.
Efter gudstjänsten åt vi lunch ihop alla som ville stanna. Det serverades äkta afrikansk majsgröt med en kryddig tomatsås till alla som ville prova. Annars var huvudrätten Kyckling Africana. Jag lagade denna maträtt till en Alpha-grupp förra året. Den blev populär och nu passade den bra. Receptet finns här. Vi lagade några karotter var och tog med oss. Det brukar funka bra och det gjorde det idag också.
Annars har jag haft fullt upp den här veckan. Mycket att planera i skolan och många möten. Det känns skönt att ha ledigt en hel vecka nu. En del aktiviteter har jag förstås planerat in. Det är oundvikligt. En del saker måste man boka tid för. Men resten kan man ju välja när man ska göra och om man ska göra det just nu.
Våra katter har helt rätt inställning till livet. Ibland är det fullt ös. Ibland total avslappning. De varvar arbete (jaga möss och släpa in på köksgolvet) med nöje (leka med bollar och varandra) och vila (sova på kökssoffan, i en korg eller t o m på fönsterbrädan, i skogshuggarhjälmen eller handfatet). En lagom blandning av allt skulle nog vara bra för oss människor också. I vårt jobb är det ibland svårt att avgöra när man jobbar och när man är ledig. Jag försöker lära mig att göra en sak i taget. Nu tänker jag ringa sonen i Malmö och höra när han kommer hem. Det räknar jag till nöjena. 

Foto: Inga M Johansson, Katter
Etiketter:
Afrika,
katter,
kristen tro,
livsstil,
skolan
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





