Visar inlägg med etikett Afrika. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Afrika. Visa alla inlägg

måndag 22 september 2014

Pärlbröllop


Idag är det exakt trettio år sedan det hände - 22 september 1984. Vi firar alltså pärlbröllop idag. Det är också 63 år sedan mina föräldrar gifte sig. Min pappa fick aldrig uppleva vår bröllopsdag, men mamma finns med oss fortfarande efter så många år.


Visst såg vi lite yngre och smalare ut på den tiden. men det går nog att känna igen oss. Mycket har hänt sedan dess för livet rullar ju på hela tiden och ger oss nya upplevelser att minnas.


Då var det bara vi två. Sedan kom pojkarna. Nu är det bara vi två igen som bor här hemma, men vi har våra pojkar på besöksavstånd i alla fall. Hemma har också ändrats. Först var det Långgatan 10 i Forsheda, nu är det Rannäs Skattegård.


Idag blev det inte så mycket firande. Det blev ju mest i lördags. Sen kanske firar igen lite längre fram tillsammans med sönerna.


Igår tog vi det lugnt. Maken var lite förkyld och trött, så han vilade mest. Det började regna mitt på dagen, när vi skulle åkt till Lövö och grillat. Vi ställde in den aktiviteten. Det blir säkert fler tillfällen då vädret är lite bättre.


Hunden ville förstås ut i alla fall, så jag fick gå en runda med honom. Asparna längs vägen tappar sina löv och de är redan röda. Björklöven blir gula och fladdrar ner från grenarna vid minsta vindpust. Hösten är här. Vi får vara glada ändå att höststormen i helgen inte drog här förbi.


Här såg det nästan ut som om Takko krympt där han balanserar uppe på svamppiedestalen för sådana jättesvampar vi väl inte i våra skogar.


Skogsvägen kantades av guldgula löv från björkarna. Himlen var mest jämngrå hela dagen. Lite blöta om fötterna blev vi allt. Vi gick hela skogsrundan när vi ändå var ute och rörde på oss. Det vär rätt skönt, men ännu skönare att komma hem och in i värmen.


På kvällen var det gudstjänst i Missionskyrkan. Jag fick åka själv eftersom maken var lite krasslig. Men jag var inte ensam i kyrkan. Det var mycket folk som kom för att lyssna på Anneli Persson från Mercy Ships. Lite känd har hon ju blivit efter TV-programmen om sjukhusskeppet som hon jobbat på. De sänds på torsdagarna i SVT, Landgång med Anne Lundberg. Anneli berättade både om sitt liv och om människor hon mött i Afrika när hon jobbat på båten. Det var väldigt intressant och jag rekommenderar alla att titta på programmen. Två delar har redan sänds och finns på Svtplay men det kommer fler avsnitt.


Idag var det inte lika tråkigt väder som igår. Solen tittade till och med fram på vår lilla promenad, men det har blivit lite kyligare. Det är nog dags att plocka fram vantar och mössa. Vilken tur att jag stickade en ny mössa för ett tag sedan.


Annars stickar jag nu mest på min Siri-kofta. Den blir nog varm och skön när det blir ännu kallare i luften. Det är dags att klippa upp mitt fram och sticka kanterna. Det känns alltid lite läskigt att klippa i arbetet, men det måste ske om det ska bli en kofta. Nästa gång kanske jag gör den som en tröja i stället.

tisdag 28 augusti 2012

Tre bröllop i ett

Då var vi tillbaka i vardagen efter en intensiv och spännande helg i Stockholm. Anledningen till resan var ju vår fosterson Isaks bröllop. Han skulle äntligen gifta sig med sin Signe. Vi åkte upp redan på fredagen, men själva resan och det vi gjorde vid sidan av bröllopet får ett särskilt inlägg lite senare. Här tänker jag bara berätta om det fantastiska bröllopet tre i ett.

Det började med vigseln i Kungsholms kyrka. Det var en traditionell svensk kyrklig vigsel. Det var svenska sommarpsalmer och andra svenska sånger. Prästen höll det mesta på svenska, men berättade vad som skulle hända även på engelska.

Gästerna var verkligen internationella. Isaks släkt kommer från Eritrea. De flesta som var med bor i Sverige, men några hade anlänt från andra håll i världen. Tyvärr fick inte hans mamma visum så hon kunde inte komma. Det tycker jag är dåligt av Sverige, men de som utfärdar visa kanske tror att hon tänker stanna här. Det har hon inte gjort de gånger hon tidigare besökt vårt land. Så varför skulle hon vilja det nu. Hon har sina vänner och en del av släkten i Afrika. i Sverige skulle hon bara bli sittande själv i en lägenhet.
 Signes kommer från Lettland. Hennes släktingar hade anlänt till bröllopet. Dessutom har brudparet många vänner av olika nationaliteter. Så det var många språk som hördes.
Utanför kyrkan blev det gratulationer och fotografering. En el av mina bilder blev lite suddiga. Jag ville inte släpa runt på systemkameran hela tiden så ibland tog jag med mobilkameran och då blev det inte lika bra bilder.
 Från kyrkan promenerade vi ner till Rålambshovsparken. Pojkarna var med i kyrkan men sedan gick de till hotellet. Det var bara maken och jag som var inbjudna till middagen lite senare. I parken vardet champagne med lite tilltugg och några aktiviteter som brudparet skulle utföra. De fick skriva upp sina dåliga egenskaper på lappar. Sedan brändes de och slängdes i vattnet för att försvinna. Därefter fick de skriva lite positiva saker på varsin ballong, som skickades upp i luften.
 Det fanns en amfiteater i närheten. Där blev det fotografering av alla gäster tillsammans med brudparet. Först alla på samma bild, sedan i grupper. Jag hoppas kunna få tag på en bild när vi är med. När vi kom dit höll man på med karaoke på platsen. Det var det visst varje lördag. De ville att brudparet skulle sjunga, men det blev bara någon av gästerna.
 Sedan drog vi oss bort mot hotellet där middagen skulle gå av stapeln. Allt låg på gångavstånd på Kungsholmen. När brudparet anlände möttes de av en lettisk tradition. Mödrarna serverade dem bröd och salt. Eftersom Isaks mamma inte var med, var det en av hans äldre släktingar som representerade henne. Sedan blev det middag med otroligt god mat. Vi satt vid mindre bord. Vid vårt bord satt ett annat par där hon var en av dem som jobbade på det hem i Alvesta dit Isak kom när han och hans bror anlände till Sverige som ensamkommande flyktingbarn. Därifrån kom han till oss. Så vi kunde kallas oss Isaks svenska mammor. Det gjorde vi i vårt tal. varje bord fick utse någon som höll ett tal. Den femte gästen vid vårt bord visade sig vara en fransman som jobbat tillsammans med Signe. Han var pilot och Signe jobbar som flygvärdinna för ett privatflygbolag.

Efter maten började dansen som brudparet inledde. Sedan var det många som verkligen tog chansen att röra på sig och höll igång. Dans har aldrig varit min grej. Som tur var bjöd ingen upp mig.
 Man kan säga att programmet pläglades av lettiska traditioner. Vid midnatt var det dags för en av traditionerna. Det var inte alltid vi förstod så mycket av vad som hände. Även om det som sades översattes till engelska. Brudtärnorna var organisatörer. Signe fick på sig en hätta och ett förkläde. Isak fick en halmhatt. och ett stort rågbröd i handen. Nu skulle alla gäster ta en näve sädeskorn från en liten säck och lägga i Signes förkläde. Samtidigt skulle man viska goda råd till henne. Därefter skulle Isak bryta av en bit bröd och ge till gästen.
 Brudbuketten skulle förstås kastas över axeln och fångas av någon av de ogifta kvinnorna bland gästerna. Brudgummen fick lossa ett av brudens strumpeband och kasta över axeln så att någon av de ogifta männen kunde fånga det. Det handlade förstås om vem som skulle gifta sig härnäst.  Festen fortsatte till klockan 3, men efter kaffe och tårta vid tvåtiden var vi nöjda och drog oss tillbaka till hotellet.
 Dagen efter sov vi ganska länge, men sen måste vi checka ut från hotellet. Vi hittade på lite annat innan det var dags att åka till Märsta för att vara med om en eritreansk fest. Det hade vi sett fram emot länge. Festen skulle hållas i skolans matsal. Det regnade ordentligt när vi kom. Vi gick in och medan vi stod där och tittade ut på regnet kom det en liten tromb, en virvelvind som lyfte ett tak och förde iväg det en bit bort innan den fortsatte över skolgården bortåt skogsdungen. Det gick snabbt över, men sen kom mera regn, blixtar och dunder.
 Klockan 15 var det sagt i inbjudan, men då var det inte många som kom. Det var nog bara de svenska gästerna. Det droppade in några som fixat med maten, men det dröjde länge innan vi fick smaka. De lettiska gästerna kom väl efter en halvtimma, men eritreanerna dröjde ännu längre.
 Efter drygt två timmars väntan, fick vi blommor i händerna och gå ut för att ta emot brudparet. Det blev sång och dans när de anlände med bil.
 De var klädda i vackra eritreanska dräkter med mycket guldbroderier. Alla omringade dem och sjöng och klappade i händerna. Vi försökte hänga med i svängarna.

Hela följet fortsatte in i lokalen där sången och dansen fortsatte en bra stund. Sedan placerades blommorna i stora vaser och vi fick sätta oss vid borden igen.
 Brudparet med uppvaktande tärnor och marskalker fick sitta i speciella stolar, nästan som troner. Det var mycket blommor och traditionella föremål som vi inte förstod så mycket av.

  Sedan fick vi vänta ytterligare ett tag innan maten var klar. En del av oss har inte så stort tålamod. En av sönerna var väldigt irriterad och ville åka därifrån. Det fick bli en korv nere vid stationen. Han var helt enkelt för hungrig för att orka vänta så länge. Vi hade tänkt åka hem vid sextiden, men det var då maten serverades. Så vi fick stanna lite längre.

Brudföljet blev serverade i en stor gemensam korg. Det var traditionell eritreansk mat. Vi har ätit det förut hemma hos en av Isaks systrar. Det är stark mat men god.
 Sedan blev det äntligen vår tur att hämta mat i buffén. Det fanns mycket at välja på. jag tog lite av allt. Man vill ju inte missa något.
  I botten på tallriken ligger injera, som är som en syrlig pannkaka. Sedan fanns det många, många rätter med olika styrka. Det mörka är en sås med kött och kryddad med piri-piri. En annan stark sås innehöll kyckling och kokta ägg. Sedan fanns det många rätter med grönsaker och ost.
 Det var inte så starkt som jag trodde det skulle vara eller som jag kommer ihåg. Antingen hade de minskat på kryddmängden eller så har jag väl vant mig vid starkare kryddning. Det hettade rejält i munnen, men hettan försvann ganska snart.
 Festen fortsatte säkert ett bra tag till, men vi var tyvärr tvungna att dra oss hemåt Småland igen. Vi fick tacka för oss och anträda den fem timmar långa resan genom regn och rusk. Pojkarna var lediga nästa dag, men vi andra skulle iväg och jobba. Dessutom väntade hunden på att vi skulle komma hem. Jag hoppas vi kan få bilder och rapporter från de som stannade lite längre.
Det var i alla fall en rolig och spännande helg. Det är inte så ofta man får vara med på tre bröllop i ett, svenskt, lettiskt och eritreanskt. Det var en fantastisk upplevelse.

söndag 5 februari 2012

Värme i kylan

Eskilstorpasjön
 De senaste dagarna har vintern inte varit nådig mot oss. Igår vaknade vi till riktigt bister väder. Vi har huttrat och beklagat oss när vi varit tvungna att gå utanför stugvärmen. Det är tur att vi har varma kläder och vinterkängor att bylta på oss. Men idag var det inte lika många minusgrader, bara drygt hälften. Kylan bet ändå i kinderna.
Bus med hunden
 Jag har tagit det väldigt lugnt den här helgen. Det kändes skönt när fredagens lektioner var avklarade och jag kunde packa ihop skolväskan för att åka hem. Det blev fredagsmys i soffan med På spåret. Maken var ledig från tonårssamlingen så för en gångs skull var jag inte ensam en fredagskväll. Jag fick hoppa över styrelsens frukostmöte på lördagen. Ibland får man erkänna sina begränsningar. Jag orkade i alla fall ta mig till kyrkan och städa vårt område framåt eftermiddagen. Det var nämligen vår värdgruppsvecka. Sedan tittade vi på Melodifestivalen. Det var väl ingen av låtarna som fastnade hos mig, men kanske kan de som gick vidare ändå ha en chans. Idag fick maken åka själv till söndagsgudstjänsten. Jag sparade mina krafter till eftermiddagen. Vi hade lovat att hjälpa till vid familjerallyt som ungdomsrådet anordnade då. Starten var vid Missionskyrkan i Forsheda och tio bilar med lika många team tävlade.
Backövning
 Vi fick stå på en station vid Eskilstorpasjön. Där skulle deltagarna backa med bilen så nära en pinne de kunde. Vi mätte avståndet mellan pinnen och bilen och noterade resultatet i protokollet. Sedan skickade vi dem vidare. Under resan skulle de också hålla ögonen öppna och notera olika saker längs vägen. Barnen hade en egen tävling.
Korvgrillning
 När alla teamen hade besökt oss, åkte vi direkt till målet vid Kävsjö Missionshus. Där bjöds det på korv med bröd och kaffe med kaka. Det smakade gott med något varmt i magen.
Brasan värmer
 Brasan värmde våra frusna tår och fingrar. Pastorn höll en andakt om att hitta rätt inte bara på de småländska vägarna utan också på livets väg. Sedan blev det prisutdelning. Team Micke tog hem tävlingen. Så var rallyt slut och vi kunde åka hemåt igen. Det var ett lyckat arrangemang.
Team Micke vann
På vägen hem hämtade vi en pizza. Det var länge sedan vi åt pizza. Men ibland passar det bra. Kvällens TV-nöje var Så ska det låta. Jag har tittat på ovanligt mycket TV den här helgen. Som vanligt har jag ju gjort lite annat under tiden. Det blev några sockar stickade. Dessutom har jag läst ut boken om Mrs Angel´s tårtbageri, en mycket bra bok. Den kan rekommenderas till alla som gillar böcker om relationer och som vill veta mer om livet i Afrika. Nu ska jag ta mig an nästa Afrikabok. Det blir den tolfte boken om Damernas detektivbyrå. Det är mycket Afrika nu överallt. Mera Afrika handlar TV-serien Mot alla odds om. Den har jag också tittat på. Vi kanske behöver mera Afrika för att klara av den bistra vintern. När det är kallt omkring oss kan vi behöva drömmen om värmen. Fast ännu bättre är väl värmen från en brasa om den delas av vänner.

söndag 11 september 2011

Skattjakt i solen

Herrestadssjön
 Fredag och solen skiner varmt och skönt när jag går hem från jobbet. Hur ofta är det så. För det mesta brukar regnmolnen torna upp sig så fort helgen närmar sig. Men en sådan här härlig kväll kan man inte tillbringa inomhus framför TV:n eller datorn. Både hunden och jag ville gärna ut så vi packar ryggsäcken och ger oss av.
Jagade av hundar ut på Holmen
 För många årsedan gick vi från Herrestad ut på Holmen som sträcker sig som en smal ås mot norr ut i Herrestadssjön. Den har funnits med på min lista över platser som borde besökas i sommar. Dels för att det är en vacker plats, men också för att hitta geocachen som finns gömd längst ut på udden. För att komma dit parkerade vi vid vandrarhemmet, rundade Therns gård och gick ut på de smala broarna. När vi var halvvägs ut till ön, kom det två hundar efter oss och skällde på oss. Takko var inte sen att stämma in. Det blev en riktig kvällskonsert med tre hundar och en kör av kanadagäss ute på sjön. Det var gott om sjöfåglar där.
En riktig skattkista
 En av hundarna vände ganska snart, den andre följde med oss över halva ön. Vi lokaliserade gömman ganska fort och kunde plocka fram en riktig skattkista. Sådana cacher är roliga att logga. På hemvägen mötte vi hundarna igen vid gården. Det var väl troligen Jonas Therns hundar.
Store Mosse igen
 Kvällen var fortfarande ung och solen sken för fullt. Så vi fortsatte med bilen upp till Store Mosse. Vi älskar ju mossen, som ni väl förstått vid det här laget. Den här gången tog vi handikappleden ut till Svartgölen, en lagom tur på knappt 4 km tur och retur. Vi såg inte en människa. Det lugnt och fridfullt ute på mossen. Svartgölen låg blank som en spegel med lite krusningar på vattenytan när vinden drog över den.
Svartgölen i kvällssol
 Efter en stund gick vi tillbaka mot solen som sjönk ner bakom trädtopparna. Det mörknade mer och mer, men det är tur att skymningen är lång i vårt land. Det är inte som i Afrika där det blir becksvart på en gång. i hann tillbaka till bilen och ända hem innan det blev riktigt mörkt.
Solnedgång på mossen
På tal om Afrika så var vi på en afrikansk afton i Missionskyrkan på lördagskvällen. Vår pastor och hans familj gjorde en resa till Kenya och Mocambique i somras. Vi fick se bilder och de berätta om sina upplevelser. Efteråt hade Jane, som kommer från Kenya men bor i Forsheda, lagat mat som vi fick smaka på. Ugali (majsgröt) är ganska smaklöst, men med en god kycklinggryta med annorlunda kryddning var även den god. Annars har jag inte gjort så mycket, bara tagit det lugnt hela dagen.

söndag 25 oktober 2009

Fortsättning Afrika


Förra lördagen inledde vi en som det nu visade sig afrikansk vecka. Hela veckan har CD:n från konserten spelats i köket. Man blir glad av den musiken.


Men det var inte nog med det. Vi inledde FN-veckan i skolan med att titta på bilder och filmer från Uganda. Några lärare och skolledare var där i våras. En av dem berättade om resan och om de människor som de mötte för våra elever. Vi fick se bilder från skolor. Det var spännande och nyttigt att se hur andra har det.


Den här helgen har också gått i afrikaanda. I vår församling underhåller vi ett missionärspar som arbetar i Mocambique. Just nu är de hemma i Sverige och den här helgen besökte de oss för att berätta om sitt arbete. De var med på tonår i fredags kväll. Idag firade vi gudstjänst då de fick visa bilder och berätta för alla om vad de gör. De arbetar med alfabetiseringsprojekt, bibelöversättning och en hel del praktisk och administrativt arbete. De använder datorerna mycket i sitt arbete när det finns ström tillgängligt. Det är alltid roligt att träffa de människor som man annars bara hör berättas om eller möjligtvis får ett brev uppläst från.

Efter gudstjänsten åt vi lunch ihop alla som ville stanna. Det serverades äkta afrikansk majsgröt med en kryddig tomatsås till alla som ville prova. Annars var huvudrätten Kyckling Africana. Jag lagade denna maträtt till en Alpha-grupp förra året. Den blev populär och nu passade den bra. Receptet finns här. Vi lagade några karotter var och tog med oss. Det brukar funka bra och det gjorde det idag också.

Annars har jag haft fullt upp den här veckan. Mycket att planera i skolan och många möten. Det känns skönt att ha ledigt en hel vecka nu. En del aktiviteter har jag förstås planerat in. Det är oundvikligt. En del saker måste man boka tid för. Men resten kan man ju välja när man ska göra och om man ska göra det just nu.


Våra katter har helt rätt inställning till livet. Ibland är det fullt ös. Ibland total avslappning. De varvar arbete (jaga möss och släpa in på köksgolvet) med nöje (leka med bollar och varandra) och vila (sova på kökssoffan, i en korg eller t o m på fönsterbrädan, i skogshuggarhjälmen eller handfatet). En lagom blandning av allt skulle nog vara bra för oss människor också. I vårt jobb är det ibland svårt att avgöra när man jobbar och när man är ledig. Jag försöker lära mig att göra en sak i taget. Nu tänker jag ringa sonen i Malmö och höra när han kommer hem. Det räknar jag till nöjena.


Foto: Inga M Johansson, Katter