Visar inlägg med etikett katter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett katter. Visa alla inlägg
onsdag 2 augusti 2017
Grillfest med Åke och lite annat av varje
Nu har det dröjt mellan inläggen igen, men jag har varit väldigt trött på sistone. Då har hängmattan var ett bra tillflyktsplats utom de senaste dagarna då de har spridit ut urin på åkrarna runt trädgården. Då fick det bli inomhusvistelse.
Det var roligt att ha sönerna hemma i två veckor. Dessa gick mot sitt slut och jobben väntade så i söndags lämnade de oss. Men de hann göra mycket medan de var hemma. Stockholmssonen stod för mesta delen av matlagningen och både drog ett tungt lass med vår grillfest för släkten.
Grillfesten skulle vara i Fänestad på sommarhemmet. Det var en del saker som behövde fraktas dit. På vägen passade vi på att lämna av en TB i mitt TB-hotell. Frido ville åka vidare.
På vägen anade vi att hösten är på gång. Asparna brukar vara tidiga men de andra kommer snart efter. Vackra färger har löven i alla fall.
I missionskyrkan hämtade vi tallrikar och annat som vi behövde.
Vi packade bilen full. Det klirrade bra när vi körde ut till Fänestad.
Där lämnade vi av alla prylar. Fyllde kylskåpet med kylvarorna. Sen åkte vi hem. Torsdagen skulle jag in till läkaren på hematologen. Under iden jag var där passade de andra på att handla inför festen. På fredagen jobbade vi med att hacka ihop en potatissallad, blanda två såser och tärna fläskkött och strimla kyckling som fick marinera över natten. Sen var jag väldigt trött.
På fredagskvällen fixade pojkarna tacomys. Jag kunde äta nästan en hel wrap. Det har annars varit lite dåligt med matlusten den senaste tiden
Kisse var nog också sugen. Sen blev det raka vägen till sängen för mig. Kraften sinade totalt.
På lördagen åkte maken iväg redan halv elva. För de som ville hade han ordnat ett motorcykeltur. De blev bara två, maken och min bror. Men de hade nog kul ändå. Vi andra åkte ut till sommarhemmet med resten av sakerna efter lunch. Där dukade vi och gjorde i ordning.
Meloner skars upp i skivor, sallad blandades. Köttet träddes på grillspett och grillen tändes. Pojkarna gjorde ett superjobb med allt här.
Gästerna började anlända. Det var mina syskon med respektive och en del av deras barn och till och med barnbarn. Dessutom hade vi bjudit in min kusin och hans fru. Han räknas ju nästan som en bror.
På verandan fanns dricka och chips för de som var sugna. Det var lite fuktigt i luften och inte så varmt.
Sönerna grillade på för fullt.
Snart var det dags att lasta mat på tallrikarna. Då var det skönt att sitta inomhus.
Gästerna verkade gilla menyn. Sönerna hade koll på läget.
Min kusins fru Elisabet hade bakat goda baguetter. Dessutom bidrog hon med bullar till kaffet lite senare.
En del hade egen mat med sig.
Själv hade jag ordnat mig en egen vilovrå att användas vid behov. Det behövdes flera gånger.
Noah hittade en lekvrå för sina bilar.
Kaffe, Elisabets bullar och sonens hallonkaka med grädde fick avsluta menyn. Man behöver inte vara orolig för sönerna. De kan både baka och laga mat.
Innan alla åkt hem föreslog Elisabet att vi skulle sjunga en sång och be tillsammans. Vi sjöng Du omsluter mig på alla sidor, en sång som betytt mycket för mig. Sen bad hon för oss innan vi avslutade med mammas favoritsång, Blott en dag. Det blev en bra fest. Vi kanske ses igen om ett par veckor då min syster firar sin femtioårsdag.
Sedan dess har kisse och jag vilat en hel del i soffan. Palliativa teamet har besökt mig och hemsjukvården kommer och ger mig sprutor. Jag har svårt att ta alla tabletter. Dessutom smakar inte mat. Jag får leta efter något som jag kan få behålla. Det går väl bättre och bättre. Cancerbehandlingen är avslutad så nu är det bara behandling av symtom som dyker upp. Det kan vara låga blodvärden, infektioner eller som nu magsår. Jag har fått magsårsmedicin så det har blivit bättre.
Nu tar vi en dag i taget. Maken är ledig veckan ut. Vi får se vad vi kan hitta på, om jag orkar.
söndag 23 juli 2017
Trädgårdsmys och söndagsmiddag
I trädgården växer det så det knakar. Maken tror att det beror på nässelvattnet som han gödslat med. I lördags gick jag en runda i trädgården. Potäterna som vi slängde ner i en pallkrage har vuxit rejält sen sist.
Vi kan nog börja skörda kål snart. Persiljan och purjolöken frodas också.
Dillen och morötterna såg fina ut. Det var verkligen dags att gallra bland morötterna. Maken och jag hjälptes åt så det gick rätt snabbt.
Det blev en del mini-mini-morötter. De tog vi om hand till dagens lunch. Blasten fick också göra nytta som gröngödsel eller täckmaterial.
Sen provade jag den nya hängmattan som maken inhandlat. Det var inte så svårt att komma i och ur som jag trodde. Den var riktigt bekväm.
Där låg jag en bra stund och njöt i skuggan av lönnen och asken som bidrog med upphängningsmöjligheten. Det är inte så varmt i luften så en filt är inte fel att ha med sig i hängmattan.
Till lunch blev det potatis- och purjolökssoppa med lite morötter från egna landet. Det var gott och lagom mycket för min mage.
Det finns fler godsaker i trädgården. De svarta vinbären börjar mogna. De blir goda till saft och marmelad. Sonen har plockat ganska mycket skogshallon runt gården. De smakar så mycket mer än trädgårdsvarianten.
Det blir gott om mosäpplen i år igen. Det är ett gammalt träd och det enda som alltid ger frukt. Förhoppningsvis blir det lite frukt på de andra träden.
Maken var iväg och köpte en ny leksak, en slåtterbalk. Robotklipparen håller rent i trädgården men på andra sidan växer det vilt. Det är där han ska använda den.
Även blommorna visar sina finaste sidor. Margeriterna har tagit sig efter ansningen och blommar en andra gång.
Rosenglimmen lyser i gräset intill stenen. En del blommor lyser verkligen medan andra blommar lite mer diskret.
Malvorna från Ven är nu översållade av utslagna blommor. Det är en härlig syn. Fast de har en tendens att lägga sig ner så man får binda upp dem.
Sen blev det middag på kvällen. Sonen bjöd på kassler med potatisgratäng, en favorit. Sen var vi både mätta och nöjda. Lördagen var en bra dag.
På söndagen åkte maken iväg med min bror och ett gäng andra motorcyklister till Swedish TT på Anderstorp Raceway. Han tog med sig min kamera så det blev några bilder därifrån.
Det går undan när de här startar och det låter också. Brorsan lade ut en filmsnutt på FB och det framkallade vissa minnen. På åttiotalet var vi där och jobbade i presscentret vid tävlingarna. Jag har serverat många mackor till motorjournalister från hela världen. Tacksammast var de japanska. De ville aldrig sluta buga. Vi turades om så vi hann se en del av tävlingarna också.
Här var gänget maken åkte tillsammans med. De verkade ha haft kul i alla fall. Brorsan sitter i mitten med svarta solglasögon. Det var nog hans idé med gesten.
Jag lånar en bild från min bror. Maken såg ut att ha hittat något att äta. Det var nog inte lika gott som det vi andra åt, men en hamburgare kan duga ibland.
Vi andra tog en tur till Bredaryd. Sonen ville till Smålänningen och då föreslog jag att vi kunde äta på Bambu eller köpa med hem därifrån. När vi svängde in på Bambus parkering, fick vi syn på tre bekanta figurer på väg in. Det var min syster och svåger och deras son, pojkarnas kusin.
Det var rätt märkligt att vi skulle komma dit samtidigt. Vi bestämde oss förstås att äta där tillsammans med de andra. Vi hoppade över buffén och valde lite andra goda rätter. Jag klarar inte att blanda en massa olika maträtter i min mage. Det blev kycklingspett med jordnötssås för min del.
Vi fick en trevlig stund tillsammans och god mat i magen. Sen skildes vi åt och åkte åt olika håll. Vi ses igen på lördag. Vi åkte hem och tog det lugnt. Idag har det verkligen varit varmt. Det kanske är de tyska åskvädren som närmar sig med åskavärme.
Maken kom hem framåt kvällen och då blev katten glad. Båda vilade skönt i soffan en stund. Imorgon börjar en ny semestervecka.
Etiketter:
blommor,
familjen,
hemma,
katter,
mat,
motorcyklar,
Rannäs,
semester,
sommar,
trädgården,
väder,
vänner
söndag 16 juli 2017
Grillmys och eventsfika
De senaste dagarna har det regnat en hel del. Till och med katterna har helst legat inomhus. De har fått ärva Takkos hundbädd och de verkar gilla den. Där kan de små söta kattungarna få mat från någon av mammorna. Om någon vill ha en kattunge, blir de klara för leverans om 3-4 veckor.
I regnet vill man inte sitta utomhus och äta. Inte behöver man vattna heller. Bara de krukor som står under tak. Det var kallt och fuktigt att sitta på verandan.
Jag har haft lite ont i magen de senaste dagarna. Det ömmar på en punkt. Så i fredags kom det palliativa teamet och kollade upp mig. Det var inte de vanliga för de har väl semester. Jag fick lite nya piller och andra medikamenter att pröva. Magont han bero på stressmage. Jag har ju sovit lite dåligt bl a. Jag fick en tablett som ska göra mig sömnig. Det gjorde den men samtidigt fick jag klåda så jag kunde inte somna i alla fall. Sen var jag trött hela förmiddagen. Den tabletten skippar vi nog.
Igår kom sönerna hem. Först kom den ene och lite senare den andre. Vi grillade lite spett med fläskytterfilé som jag marinerat. Dessutom hade jag marinerat lite grönsaker till ett grönsaksspett. Glazen var också hemmagjord.
Det blev väldigt gott med potatissallad. Det regnade medan vi grillade så vi satt inomhus och åt.
Idag var det dags för ett event väldigt nära mina hemmakoordinater. Jag hade bara drygt 3 km dit fågelvägen,men då behövde jag traska över mossen. Jag tog bilen till Slättö sand. Där hade Krusander ordnat ett trevligt fikaevent med anledning av att den här helgen genererar en souvenir om man besöker ett event. The lost treasure of Mary Hyde hette eventet.
När jag anlände satt redan ett gäng geocachare vid bordet under tak. Det duggregnade lite så då var det gott med tak över huvudet.
Fler geocachare anlände och snart var vi ett gott gäng. Vi lät oss väl smaka på Krusanders kaka.
Några hade rest lite längre men de flesta var från trakterna. Som vanligt handlade samtalet om geocachingrelaterade ämnen. Gömmor och äventyr dryftades.
Efter någon timme bröt vi upp och tackade Krusander för ett finfint event. Souveniren var säkrad. Nästa veckans utmaning består i att samla på guldmynt. En loggad cache ger fem guldmynt. Så sex loggar lär räcka för att få de erforderliga 30 guldmynten.
Efter eventet följde jag med 1000sjöar och GSK-nisse för att ge lite tips till 1000sjöar när han loggade en reversecache. Vi andra hade redan loggat den. Fast när GSK-nisse FTF-ade den låg den på ett annat ställe.
Vi hittade den till slut och dessutom en massa goda mogna blåbär som jag mumsade i mig medan de andra stövlade runt i naturen. Sen åkte vi hemåt. Här hemma väntade en god lasagne på mig. Imorgon blir det första dagen på vår lilla semesterresa. Så nu kanske det inte blir skrivit på bloggen på några dagar.
![]() |
| Dagens souvenir |
Etiketter:
familjen,
fika,
Geocaching,
grillning,
katter,
mat,
naturen,
Slättösand,
sommar,
väder,
vänner
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




















































